MullenLowe MediaHub: z płatnej TV rezygnuje mniej niż 10 proc. odbiorców

Główne powody rezygnacji to: przekonanie, że "nie jest warta swojej ceny", oraz internet, zaspokajający w wystarczającej mierze potrzeby widzów.

Dom mediowy MullenLowe MediaHub w ramach badania Scout przeprowadził analizę rozmiarów zjawiska rezygnacji przez odbiorców telewizji z płatnych abonamentów i powodów takich decyzji. Pomimo pełnej cyfryzacji naziemnej telewizji w Polsce i bezpłatnego dostępu do co najmniej 27 stacji TV wciąż stosunkowo niewiele osób decyduje się na rezygnację z płatnej telewizji kablowej lub satelitarnej. Według badania decyduje się na to mniej niż 10 proc. osób.

W badaniu MullenLowe MediaHub wyróżniono trzy główne powody korzystania z płatnej TV: pakiet z internetem i/lub z telefonem, dostęp do wybranych kanałów, treści premium oraz dostęp do programów na żywo. Szczególnie ten ostatni powód wymieniają głównie mężczyźni (58 proc. mężczyzn vs. 42 proc. kobiet) – ze względu na transmisje meczów piłki nożnej oraz innych wydarzeń sportowych.

Natomiast trzy główne powody rezygnacji z płatnej TV to: nie jest warta swojej ceny, dostęp przez internet do wszystkiego, czego potrzebuję, oraz zmiana podejścia do TV i brak potrzeby dostępu do tak dużej liczby kanałów.
 
Analizując osoby rezygnujące z TV, widoczne są różnice w motywacji zależnie od wieku. Wśród osób w wieku 15-44 głównym powodem rezygnacji jest dostępność interesujących ich treści przez internet. Osoby w wieku 45-54 przestały potrzebować tak dużej oferty kanałów TV. Pokrywa się to z wnioskami na bazie danych NAM o oglądalności TV – przeciętnie oglądamy 5-6 kanałów TV i ta liczba utrzymuje się od wielu lat, pomimo dostępu do coraz bogatszej oferty dedykowanych stacji. Z kolei wśród osób najstarszych – powyżej 55 lat – głównym powodem rezygnacji z płatnej TV jest ocena, że nie jest ona warta swojej ceny.
 
Wśród najczęściej wymienianych powodów rezygnacji z płatnej TV nie znalazł się fakt korzystania z płatnych serwisów wideo. Zdaniem analityków MullenLowe MediaHub może to świadczyć o wciąż dużej sile telewizji linearnej i wciąż dużej pracy do wykonania przez dostawców tych serwisów, aby przejąć budżet rodzinny przeznaczany na płatny dostęp do TV.

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.