Polscy internauci są tradycjonalistami

W stosunku do świata Polacy są ponadprzeciętnie przywiązani do Facebooka i YouTube, a mało korzystają z Instagrama i serwisów subskrypcyjnych.

Dom mediowy UM (grupa IPG Mediabrands) opublikował wyniki dziewiątej edycji raportu Wave 9. Analiza dotyczy mediów
społecznościowych i nowych technologii. W obecnej fali Wave’a przebadano łącznie ponad 50 tys. respondentów z 78 krajów, w tym także z Polski.
- Tegoroczna edycja raportu pełna jest niespodzianek. Okazuje się, że na tle świata polscy internauci korzystają z sieci zadecydowanie w bardziej tradycyjny sposób, wolniej przyswajają nowinki, a niektóre trendy zdają się pomijać w ogóle – mówi Marcin Dec, CEO IPG Mediabrands. Widać to m.in. na przykładzie korzystania z serwisów subskrypcyjnych i komunikatorów. – To duże zaskoczenie, gdyż zarówno ekonomia subskrypcji, jak i przechodzenie na tzw. narrowcasting to dzisiaj jedne z najsilniejszych trendów w obszarze komunikacji i internetu – dodaje Dec.

Analizując wybrane wnioski z badania Wave 9, widać, że najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi w Polsce są Facebook i YouTube, choć świat kieruje się w stronę Instagrama i Snapchata.

Szczególnie w przypadku korzystania z Facebooka dane dotyczące Polski są o 14 pkt proc. wyższe. Najczęstszą aktywnością polskich internautów w kontekście mediów społecznościowych są: oglądanie filmów wideo (ponad 50 proc. wskazań) i podglądanie profili znajomych (46,9 proc. wskazań). Korzystanie z komunikatorów deklaruje nieco ponad 50 proc. badanych, a z serwisów subskrypcyjnych zaledwie 6 proc.

Blisko 40 proc. respondentów twierdzi, że kiedykolwiek przyłączyło się do społeczności wokół marki. Z badań wynika, że użytkownicy od brandowych profilów w serwisach społecznościowych oczekują przede wszystkim pomocy oraz najnowszych informacji o produktach. Jednocześnie ponad 60 proc. respondentów uważa, że udostępniane przez nich dane osobowe są dobrem, za które reklamodawcy powinni płacić. Warto także pamiętać, że połowa badanych Polaków deklaruje, że używa adblockera przynajmniej na jednym urządzeniu.

Po raz pierwszy twórcy raportu Wave przyjrzeli się także znaczeniu tzw. momentów w życiu konsumentów. Przeanalizowano 138 różnych momentów w 9 kategoriach (m.in. rodzina, finanse, zakupy, wakacje). Zbadano, jakie emocje towarzyszą użytkownikom w danych chwilach oraz jakie potrzeby zaspokajają. Wśród ciekawych wniosków można zauważyć m.in., że miejsce robienia zakupów może wywoływać zupełnie skrajne emocje. Cotygodniowe zakupy są przez respondentów traktowane jako nudne, ale wyszukiwanie produktów online łączone jest z zaciekawieniem, inspiracją i oczekiwaniem. 

Badania Wave przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie respondentów w wieku od 16 do 54 lat, będących aktywnymi użytkownikami internetu (korzystają z tego medium codziennie lub prawie codziennie). Na każdym z rynków, w każdej fali badawczej bierze udział minimum 500 respondentów.

Tomasz Wygnański 787 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.