Portret polskiego użytkownika e-commerce według Gemiusa

Zakupy online są przede wszystkim postrzegane jako nieskomplikowane i wygodne - całodobowa dostępność to główny zachęcający czynnik dla 82 proc. polskich klientów e-sklepów.

Tyle samo badanych przez Gemiusa wskazało dostawę kurierem bezpośrednio do domu lub biura jako preferowany sposób dostawy. Dla ponad połowy ważna jest także możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door). Zakupy online są uważane za tańsze i zajmujące mniej czasu niż kupowanie w sklepach tradycyjnych. Rośnie ponadto przekonanie o tym, że są bezpieczne.

Z właśnie opublikowanego raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” (na podstawie badania zrealizowanego w kwietniu br.) wynika, że ponad połowa polskich internautów kupuje online (54 proc. wobec 50 proc. w 2016 r.). Twórcy raportu podkreślają bardzo wysoką świadomość marek serwisów/stron internetowych e-commerce, niezależnie od badanej kategorii. Zdecydowana większość kupujących online aktywnie poszukuje marek/produktów (62 proc.) oraz porównuje ceny usług i produktów w Intrenecie (59 proc.).

W grupie Polaków kupujących online lekką przewagę - w porównaniu do osób, które deklarują niekupowanie przez internet - mają osoby poniżej 50 roku życia, z wyższym wykształceniem i z wyższym poziomem dochodów (od 5 do 10 tysięcy złotych). W całej grupie kupujących online odzież wraz z dodatkami i akcesoriami oraz książki, płyty, filmy to dwie najbardziej popularne kategorie zakupowe. Odpowiednio 73 i 70 proc. badanych wskazuje właśnie te produkty jako kupione w przeszłości. Wśród planowanych zakupów dominują książki, płyty, filmy, a na drugim miejscu plasują się podróże i rezerwacje. Średnie wydatki z ostatniego miesiąca poniesione przez kupujących online na odzież, dodatki i akcesoria to niecałe 83 złote, na książki, płyty i filmy - nieco ponad 37 zł.

Raport pokazuje, że ponad połowa (53 proc.) użytkowników e-commerce deklaruje robienie zakupów na polskich stronach internetowych, na zagranicznych serwisach kupuje tylko 16 proc.

Do zakupów zdecydowanie najczęściej używany jest komputer przenośny. Jednocześnie, prawie połowa z badanych (47 proc.) deklaruje wykorzystanie urządzeń mobilnych takich jak smartfon lub tablet. W tej "smartfonowej" grupie widać przewagę najmłodszych respondentów, w wieku 15–24 lat. Najczęstsze problemy, które sygnalizują, to brak mobilnej wersji stron internetowych oraz niewygodne formularze. W całej grupie badanych najczęściej wymienianym problemem jest długi czas oczekiwania na dostawę (38 proc.), praktycznie tyle samo osób narzeka na wysokie ceny dostawy oraz natrętność reklam wcześniej kupowanych produktów.

W raporcie opisano także tzw. efekt ROPO (research online, purchase offline), czyli zjawisko sprawdzania oferty produktowej danej marki w internecie, a następnie dokonywanie zakupu w sklepach tradycyjnych. Efekt ów jest najsilniej obserwowany w kategoriach produktów trwałych i elektronicznych, takich jak sprzęt RTV AGD, samochody, materiały budowlane lub telefony i akcesoria telefoniczne. Dotyczy także w znacznej mierze produktów farmaceutycznych.

Jak podkreśla Marek Molicki, ekspert Gemiusa, nikt nie ma wątpliwości, że wartość rynku e-commerce w Polsce, szacowana według różnych źródeł na 36-40 mld złotych, będzie rosnąć. Wśród czynników decydujących o dobrych perspektywach sektora Molicki wymienia m.in.rosnące - zwłaszcza wśród młodszych internautów - przekonanie o tym, że zakupy online są czymś naturalnym oraz - głównie wśród seniorów - że są bezpieczne.  

Raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” został przygotowany przez we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Powstał na podstawie badania zrealizowanego od 7 do 14 kwietnia 2017 r. na grupie 1500 internautów w wieku 15 i więcej lat. Badanie zostało zrealizowane przy pomocy dynamicznych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) losowo emitowanych na witrynach o łącznym zasięgu pokrywającym ponad 90 proc. polskich internautów.

Paweł Piasecki 199 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.