Koszyk zakupowy rośnie
Wartość koszyka zakupowego FMCG przeciętnego polskiego gospodarstwa domowego zwiększył się w ciągu ostatniego roku o 1,3 proc.
W analizowanym okresie przeciętne gospodarstwo domowe dokonało średnio 406 aktów zakupowych (o 22 akty mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej), wydając w trakcie pojedynczej wizyty w sklepie średnio 26 zł na produkty spożywcze (o 2 zł więcej), niemal 19 zł na kosmetyki i prawie 11 zł na produkty do domu.
Wydatki pojedynczego gospodarstwa domowego na produkty spożywcze stanowiły niemal 86 proc. wszystkich wydatków na FMCG. Największy udział w zakupach kategorii miały wydatki na mięso i ryby (22,7 proc.), nabiał (11,5 proc.) oraz na owoce i warzywa (11,3 proc.). Jednej trzeciej zakupów produktów spożywczych dokonano w sklepach handlu tradycyjnego, gdzie również kupowano najczęściej.
Udział wydatków na kosmetyki w całym koszyku FMCG wyniósł odpowiednio 7,1 proc. Największą część domowego budżetu na produkty kosmetyczne przeznaczono na artykuły higieny osobistej (32,1 proc.), kosmetyki dla dzieci (17,3 proc.) oraz środki ochrony skóry (17,2 proc.). Produkty z kategorii kosmetyków były najczęściej kupowane w drogeriach i tam również najwięcej na nie wydawano (57,7 proc. wydatków na tę kategorię).
W przypadku produktów kupowanych do domu, w analizowanym okresie ich udział w koszyku wyniósł 7,3 proc., a przeciętne gospodarstwo domowe wydało na nie około 835 zł. Najwięcej pieniędzy z tej kwoty przeznaczono na artykuły dla zwierząt (32,6 proc.) oraz chemię gospodarczą (30,3 proc.) . 32,5 proc. wydatków na kategorię zrealizowano w dyskontach.
(Handelextra.pl)