Eurocash po trzech kwartałach notuje 10 proc. wzrost przychodów

Wpływ na to miały przede wszystkim przejęcia w sektorze detalicznym. Hurt wypadł gorzej.

W III kwartale 2017 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash wyniosła prawie 6,2 mld zł, czyli o ponad 7 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Narastająco za trzy kwartały br. skonsolidowane przychody wyniosły niemal 17,5 mld zł, co oznacza 10 proc wzrost rok do roku.

Inwestycje w segment sprzedaży detalicznej spowodowały, że segment ten stał się najszybciej rosnącą częścią biznesu Grupy Eurocash. Przychody ze sprzedaży w detalu, po trzech miesiącach przekroczyły 1,6 mld zł, a w samym trzecim kwartale wyniosły 561 mln zł, czyli dwukrotnie więcej niż w porównywalnych okresach 2016 r. EBITDA segmentu za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku sięgnęła 28 mln zł wobec 21 mln zł rok wcześniej, a w samym trzecim kwartale wyniosła blisko 8 mln zł i była na porównywalnym poziomie r/r.

Głównym motorem dynamicznego wzrostu sprzedaży w segmencie detalicznym są akwizycje zrealizowane na przełomie 2016 i 2017 r., a w szczególności przejęcie blisko 250 supermarketów EKO. Kontynujemy integrację tych placówek z Delikatesami Centrum, tak aby docelowo stworzyć ogólnopolską sieć supermarketów, z silną marką, obejmującą placówki franczyzowe oraz własne - mówi Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku 28 sklepów EKO przeszło rebranding na Delikatesy Centrum, a kolejnych 9 placówek zmieniło szyld w październiku 2017 r. Na koniec września br. liczba własnych sklepów detalicznych Grupy Eurocash obejmowała 452 placówki w sieci Inmedio, 118 w sieci Delikatesy Centrum oraz 227 w sieci EKO (w tym 37, które już przemianowano na Delikatesy Centrum).

Do wzrostu przychodów ze sprzedaży Grupy przyczyniły się także rozwój nowych formatów detalicznych - Duży Ben, 1minute, abc na kołach i Kontigo - oraz rozwój dystrybucji artykułów świeżych. W ciągu trzech kwartałów 2017 r. przychody ze sprzedaży w segmencie „Projekty”, przekroczyły 395 mln zł wobec niespełna 170 mln zł rok wcześniej.

Gorzej wyglądają zyski Grupy, zarówno EBITDA, jak i zysk netto. Negatywny wpływ w tym aspekcie wywarły wyższe koszty finansowe, wynikające ze wzrostu zadłużenia – w związku z inwestycjami, ale także gorszą rentownością formatu Cash&Carry oraz w segmencie dystrybucji papierosów i produktów impulsowych.

Gorszy wynik w segmentu "hurt niezależny" Jacek Owczarek tłumaczy m.in. słabszym od oczekiwań sezonem letnim, który negatywnie wpłynął na sprzedaż napojów oraz piwa. Także dalsza restrukturyzacja sieci Cash&Carry, choć mała pozytywne przełożenie na sprzedaż like-for-like, w krótkim terminie odbiła się na rentowności tego formatu. Gorsze wyniki w tym roku wypracował również Eurocash Serwis, głównie z powodu niższej sprzedaży i marży na produktach impulsowych oraz dodatkowe koszty związane z reorganizacją logistyki.

Na koniec III kwartału br. sieć Cash&Carry liczyła 185 hal. Liczba sklepów sieci partnerskiej „abc”, które są głównymi klientami hurtowni Cash&Carry, na koniec września br. wynosiła ponad 8, 6 tys. placówek, o 54 więcej niż na koniec 2016 r.

Liczba sklepów franczyzowych należących do sieci Delikatesy Centrum na koniec września br. wynosiła prawie 1,1 tys. placówek, o 13 więcej niż na koniec 2016 r., natomiast sieci partnerskie obsługiwane przez Eurocash Dystrybucja (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) na koniec III kwartału liczyły łącznie 4830 sklepów, co oznacza przyrost od początku tego roku o 80 placówek.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.