E-handel szykuje się na Black Friday
W piątek 24 listopada sklepy internetowe zanotują najprawdopodobniej rekordowe wyniki sprzedaży.
Pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia (w tym roku 24 listopada) jest dla sklepów internetowych w Stanach Zjednoczonych, ale także na całym świecie, początkiem najgorętszego sprzedażowo okresu w roku. Według firmy analitycznej Adobe Digital Insights, wartość sprzedaży online tylko w tym jednym dniu w 2016 roku przekroczyła 3 miliardy dolarów. Z kolei sklep Alibaba.com zanotował sprzedaż na poziomie 25,3 miliardów dolarów (wzrost o 40 proc. w porównaniu do ubiegłego roku) w Dniu Singla (Single’s Day) będącym chińskim odpowiednikiem Black Friday.
Według RTB House, działającej globalnie polskiej firmy specjalizującej się w innowacyjnej technologii retargetingowej, liczba odwiedzin w e-sklepach w Black Friday w 2016 roku była niemal 65 proc. wyższa, a liczba transakcji o ponad 170 proc. większa niż średnia dla pozostałych dni listopada. W Polsce w 2016 roku w Czarny Piątek sklepy internetowe odwiedziło ponad 48 proc. osób więcej niż średnia w listopadzie. W sumie sfinalizowały one o ponad 138 proc. transakcji więcej niż średnia dla tego miesiąca.
Łukasz Abgarowicz, Business Development Director Poland w RTB House przewiduje, że oferty Black Friday spotkają się w tym roku z jeszcze większym zainteresowaniem. – Rok temu wskaźnik konwersji (stosunek liczby dokonanych zakupów po kliknięciu w link w reklamie do liczby kliknięć) był w trakcie Black Friday o niemal 70 proc. wyższy niż średnio w listopadzie 2015 roku. Wzrost wydatków na reklamę, a jednocześnie liczby osób kupujących on-line pozwala nam przypuszczać, że branża e-commerce zanotuje kolejne rekordy.
Przed Czarnym Piątkiem, ale i w całym okresie przedświątecznym, sklepy internetowe intensywnie stosują kampanie retargetingowe, czyli ponownie komunikują się z osobami, które już miały kontakt z ich marką i produktami. Korzystając z mechanizmów opartych na sztucznej inteligencji i rozbudowanych algorytmów do analizy zachowań konsumentów, marketerzy mogą przedstawić użytkownikom oferty z tymi produktami, które są dla nich najbardziej interesujące.Z doświadczeń RTB House wynika, że skonfigurowanie kampanii retargetingowej on-line nie trwa długo, a efekty mogą być natychmiastowe. Dla marketerów wybija właśnie ostatni dzwonek, by uruchomić takie działania w sezonie przedświątecznym.

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.