Skuteczna kampania retargetingowa - 5 kroków w kierunku optymalizacji

Optymalizacja kampanii często wymaga podjęcia większej liczby działań niż tylko zwiększenia wydatków na reklamę - przekonuje Łukasz Abgarowicz.

Każdy marketer wie, że żadna ścieżka zakupowa e-klienta nie jest z góry określona i wpływa na nią wiele czynników. Można założyć, że prawie każdemu konsumentowi robiącemu zakupy w sieci zdarzyło się dodać do koszyka wybrany produkt i nie sfinalizować transakcji. Według instytutu Baymard, średnio prawie 70 proc. koszyków zostaje porzuconych.

Oczywiście nie oznacza to, że takie decyzje są definitywne. Niektóre osoby zdecydują się w końcu na finalizację zakupu w kilka dni, inne nawet w ciągu paru miesięcy. Jednak już niekoniecznie w sklepie, z którego pochodziła dana oferta. Możliwość dotarcia do takich użytkowników z dopasowanym do nich komunikatem jest domeną rozwiązań nastawionych na osiąganie jak najlepszych rezultatów. Dlatego profesjonalni marketerzy korzystają z retargetingu – pozwala im to identyfikować użytkowników najbardziej istotne dla swojego biznesu. Na jakie więc wskaźniki należy zwracać uwagę prowadząc kampanię reklamową i które z nich warto sprawdzać, by uzyskać lepsze wyniki? Na podstawie wewnętrznych analiz RTB House określiliśmy najważniejsze z nich.

# 1 Segmentacja użytkowników

Kluczem do dokładnej optymalizacji jest określenie potencjału klienta – czy już kupował na naszej stronie, czy tylko przeglądał oferty, czy też może odwiedził ją po raz pierwszy? Co więcej, dzielenie użytkowników na odwiedzających stronę, robiących zakupy i kupujących może skutkować jeszcze większą liczbą możliwości segmentacji, a co za tym idzie, targetowania.
Nowe technologie umożliwiają marketerom przyciąganie uwagi potencjalnych nabywców ofertami dopasowanymi do ich indywidualnych potrzeb. Na przykład w branży modowej można zidentyfikować osoby kupujące tylko w czasie wyprzedaży lub korzystające wyłącznie ze standardowych ofert. Analogicznie, w branży turystycznej można dotrzeć do potencjalnych klientów przeglądających oferty first minute, bądź last minute.
Dogłębnie analizując i segmentując, można trafić do najbardziej obiecujących klientów, np. takich, którzy nigdy nie dokonali zakupu w e-sklepie. Warto też przypominać użytkownikom o wybranych produktach. Można nawet przyciągnąć uwagę tych, którzy odwiedzili stronę 30 lub 60 dni temu, pokazując im specjalną ofertą lub promocję.

# 2 Analiza kreacji

Według szacunków, przeciętny człowiek może mieć w ciągu dnia kontakt nawet z 5000 reklam. Sprawia to, że konsumenci rzadziej dostrzegają banery i trudniej im zapamiętać konkretną ofertę.
Dokładna analiza kreacji pozwala ocenić skuteczność każdego banera użytego w kampanii. Wiedza o tym, co działa najlepiej np. wśród odwiedzających, robiących zakupy lub kupujących może być użyteczna przy podejmowaniu przyszłych decyzji dotyczących nowych formatów, utrzymywania sprawdzonych banerów lub korzystania z różnych kreacji dla innych segmentów użytkowników.

# 3 Identyfikacja urządzeń

Według GlobalWebIndex, typowy konsument cyfrowy posiada przeciętnie 3,64 urządzeń podłączonych do internetu. Chcąc dotrzeć do potencjalnych klientów niezależnie od miejsca, w którym się znajdują, należy zoptymalizować kampanię z myślą o kilku platformach jednocześnie.
By wykorzystać pełny potencjał każdego kanału trzeba monitorować wyniki z każdej kategorii urządzeń. Śledzenie skuteczności reklam w ramach liczby konwersji, kliknięć lub innych danych pomoże zdecydować o nowej alokacji budżetu w przyszłych działaniach.

# 4 Kanały dotarcia

Analizy RTB House wykazały, że standardowy retargeting jest skuteczniejszy, gdy jest realizowany w kilku kanałach jednocześnie. Kreacja RTB na Facebooku czy Instagramie może przynieść większą ekspozycję, podczas gdy retargeting na stronach www przekształca tę widoczność w działanie.
By zoptymalizować kampanię retargetingową, warto też zbierać statystyki z różnych kanałów, np. z reklam w portalach społecznościowych lub kreacji wyświetlanych w aplikacjach mobilnych. Pozwala to na porównanie efektywności różnych platform i określenie tych, które przynoszą najlepsze wyniki.

# 5 Lokalizacja

Klienci z różnych regionów świata reagują inaczej na reklamy – niektórzy od razu kupią dany produkt, a inni nawet nie zainteresują się ofertą. Analizując sposoby działania określonych banerów lub ofert w konkretnych lokalizacjach można wypracować specjalną taktykę retargetingu na danym terenie.

Podsumowanie

Optymalizacja kampanii często wymaga podjęcia większej liczby działań niż tylko zwiększenia wydatków na reklamę. Określenie, które wskaźniki są najważniejsze dla danego biznesu wymaga czasu. Gdy już zostaną zidentyfikowane, a następnie będą na bieżąco monitorowane w specjalnym panelu dostarczonym przez retargetera, to w kolejnym kroku będzie można podjąć odpowiednie działania w celu zoptymalizowania kampanii. Część dostawców posiada zaawansowane narzędzia, które mogą dostarczyć niezbędne dane, a kluczowe funkcje, jak segmentacja i reklama wielokanałowa, pozwalają marketerom na łatwe dostosowanie ich do określonych krótko-, średnio- i długoterminowych celów.

Łukasz Abgarowicz

Business Development Director Poland, RTB House

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.