Animacja 2D - kolorowy sposób na prezentację

Tajemnice związane z tworzeniem projektów animacji 2D zdradza Magdalena Dimitrow - project manager w Studiu Simple Frame.

Na pewno każdy z nas oglądał animacje klasyczne w postaci bajek nagranych na kasetę VHS. Prawdopodobnie każdy też lubi ten sposób przedstawienia świata, z jednej strony uproszczony, z drugiej, angażujący nasze emocje. Animacja jest nie tylko świetnym narzędziem artystycznej kreacji, ale również może być skutecznym środkiem przekazywania informacji a tym samym stać się elementem kampanii marketingowej.

Jest to możliwe, ponieważ odbieramy świat głównie za pomocą zmysłu wzroku. Obraz więc jest dla nas naturalnym zapisem informacji, który stosunkowo łatwo nam poddać analizie, zrozumieć i zapamiętać. Treść pisana lub mówiona zrozumiana jest przez 20% odbiorców, natomiast animacja pozwala Twojemu komunikatowi dotrzeć aż do 90%. Profesjonalne studia specjalizujące się w produkcji reklam nie lekceważą tych danych, dlatego zachęcają swoich klientów do wsparcia swoich kampanii animacjami 2D.

Animacje dwuwymiarowe są idealnym narzędziem do ukazywania nawet skomplikowanych schematów i informacji w przejrzysty, jasny dla odbiorcy sposób, dzięki czemu ta metoda jest chętnie wykorzystywana w reklamie. Studio Simple Frame oprócz filmów, spotów reklamowych oraz animacji 3D tworzy animacje dwuwymiarowe wykorzystywane w promocji marki, produktu, jako video explainer czy animowana instrukcja.

Animacje, które powstają w domu produkcyjnym Simple Frame, to efekt połączenia przemyślanej strategii marketingowej z wizją artystyczną naszych twórców, opartą na nowatorskim pomyśle. Tak kompleksowe podejście do tworzenia animacji gwarantuje zarówno jej atrakcyjność, jak i skuteczność w dotarciu do potencjalnych klientów. Wiedzą, jak ważna jest jakość, dlatego też pracują wyłącznie w oparciu o najnowocześniejsze techniki animacji, stale poszerzając umiejętności i podnosząc kompetencje. Dzięki temu, klient otrzyma kompletne i skuteczne narzędzie do emisji w dowolnych mediach.

http://marketingvideo.com.pl/dafi-video-explainer/

Aby wszystkie produkcje słynęły z najwyższej jakości, stawiają na doświadczenie, kompetencje oraz pasję animatorów i ilustratorów. Ich utalentowany zespół opracuje, rozkręci i przygotuje nawet najbardziej śmiały pomysł.

Tymczasem tajemnice związane z tworzeniem tego typu projektów zdradzi Pani Magdalena Dimitrow – project manager w Studiu Simple Frame.

Bartłomiej Rotowski: Istnieje wiele firm oferujących usługi tworzenia animacji 2D przeznaczonych do celów marketingowych i reklamowych. Wielu specjalistów z branży produkcji filmowej zgodnie twierdzi, że animacja 2D jest bardzo dobrym narzędziem do przekazywania informacji. Dlaczego?

Magdalena Dimitrow: Animacja doskonale nadaje się do skutecznego i przystępnego przekazywania najważniejszych wiadomości w krótkim czasie. Choć, oczywiście, trzeba liczyć się z pewnymi kosztami jej produkcji, ta forma reklamy jest relatywnie tania. Jeśli zlecimy jej wykonanie profesjonalistom, możemy być pewni, że pozyskamy nowych klientów a tym samym zwiększymy efekty sprzedażowe oraz poprawimy wizerunek naszej marki. Duże znaczenie przy ocenie animacji 2D jako elementu kampanii marketingowej ma również krótki czas, w jakim można ją stworzyć.

B.R.: Od czego warto zacząć, aby nasz projekt był dobrze przygotowany?

M.D.: Decyzja o dostosowaniu odpowiedniej animacji do produktu zależy od indywidualnego podejścia i od celu, jaki chcemy osiągnąć. Oczywiście podstawą jest nakreślenie sobie jasnego planu oraz wyznaczenie rodzaju animacji. Następnym i podstawowym krokiem będzie podjęcie decyzji o najważniejszych wiadomościach, które chcemy przekazać odbiorcom. Pomoże nam to zdecydować, jaki typ animacji będzie odpowiedni dla naszego projektu. O najpotrzebniejszych informacjach musimy pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem projektu.

B.R.: Praktycznie każdy z nas w dzieciństwie oglądał bajki. Zawsze budzą one w nas pozytywne emocje, nawet teraz, gdy jesteśmy już dorośli. Dlaczego tak się dzieje?

M.D.: Niektóre z najbardziej pamiętnych reklam z dzieciństwa pamiętamy jako animowane historyjki obrazkowe stworzone przez młodych profesjonalistów, któr+zy podjęli się wielkiego przedsięwzięcia. Dwadzieścia lat temu przeżywaliśmy erę kaset VHS, na których przed nagranym filmem zawsze była reklama i ogłoszenie, o czym będzie film. Ten typ prezentacji obrazu automatycznie budzi więc w nas uczucie nostalgii. Poza tym, już sama estetyka animacji sprawia, że łatwo nam je analizować. Co więcej pobudza w nas różnorakie emocje. W dzisiejszych czasach animacja i reklama doskonale ze sobą współpracują. Jest to forma bardzo przystępnego przekazu, który skutecznie i przyjemnie jest odbierany przez widzów.

http://www.produkcja-filmowa.pl/ideafaktor24.html

B.R.: Wiele osób twierdzi, że animacja 2D umarła śmiercią naturalną, a jest wręcz przeciwnie – przeżywa drugą młodość w świecie reklamy, zachęcając odbiorców do przeróżnych produktów.

M.D.: To prawda. Animacja nigdy nie zniknęła z rynku, a najwyżej zmieniła swoje pole działania. Animacja 2D jest ciekawym oraz atrakcyjnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców chcących szybko i łatwo trafić do potencjalnych klientów.

B.R.: Po ustaleniu wszystkich podstawowych założeń, co będzie następnym krokiem na drodze do stworzenia animacji?

M.D.:W praktyce jest tak, że wybieramy odpowiednie studio, które będzie prowadziło nasz projekt i będzie nam doradzało w sprawie rozwiązań, które będą niezbędne. Warto też zaznaczyć, że im bardziej skomplikowane rozwiązanie lub pomysł, tym bardziej kosztowny będzie nasz projekt.

B.R.: Jakie są charakterystyczne cechy dla animacji dwuwymiarowych?

M.D.: Szczególny dla animacji 2D jest fakt, że ich produkcja zajmuje o wiele mniej czasu niż stworzenie filmu korporacyjnego czy animacji trójwymiarowej, a tym samym jest tańsza. Przy animacjach dwuwymiarowych łatwiej można dokonać wszelkich zmian w projekcie. Pomimo że dwa wymiary ustalają nam specyficzne i restrykcyjne ograniczenia, dobrzy artyści 2D mogą stworzyć produkt sprawiający wrażenie trójwymiarowego. Wizualna charakterystyka tychże animacji sprawia, że są one proste i przyjemne dla oka odbiorcy. Dlatego też animacje 2D uważa się za najbardziej efektywne narzędzie przy próbach wyjaśnienia usług danej firmy, ponieważ, pomimo że zawierają dużo tekstu, nie są nudne dla widzów.

http://film-korporacyjny.com.pl/2018/02/21/college-of-europe/

B.R.: Skoro teraz animacja 2D ma tak wielu zwolenników, to dlaczego kiedyś podchodzono do niej sceptycznie?

M.D.: Odpowiedź na to jest bardzo prosta. Wiele lat temu animatorzy nie mieli do dyspozycji wielu narzędzi do tworzenia animacji. Możliwości zastosowania animacji w reklamie zauważano powoli, ale sukcesywnie. Historia reklamy animowanej na dobre rozpoczęła się dopiero w latach 40. XX wieku, gdy agencje reklamowe zaczynały zdawać sobie sprawę z niesamowitego potencjału sztuki i animacji w świecie reklamowym. Wcześniej animacja była głównie zarezerwowana dla komiksów lub krótkich historyjek, które tworzono za pomocą stop-klatki.

B.R.: Czyli można stwierdzić, że animacje 2D rozpoczęły ewoluować dopiero w latach 30., gdy zaczęły pojawiać się pierwsze telewizory?

M.D. Tak, dokładnie. Potencjał animacji 2D w reklamie został zauważony wraz z wynalezieniem telewizji, kiedy ludzie zaczęli oglądać reklamy w zupełnie inny i nowy sposób. Ogłoszenia tego typu były wyświetlane w domach i były dostępne dla całej rodziny. Ta nowa forma wzbudzała coraz większe zainteresowanie reklamodawców, a firmy były bardziej skłonne wydawać pieniądze na tego typu promocje swoich produktów i usług. Ważnym aspektem animacji było to, że można było ją zrobić na wiele różnych sposobów. Firmy mogły wdrażać i tworzyć je według własnych standardów i strategii. Stop-klatka pozwoliła reklamodawcom przedstawiać przedmioty, które proponują potencjalnym klientom, jako gwiazdy ich reklamy. Nadało to ich produktowi osobowość, co jest do dziś bardzo pozytywnie odbierane przez widzów.

B.R.: Wracając do kwestii technicznych dotyczących animacji 2D. Wiemy już, że na samym początku musimy się zastanowić nad szczegółami naszego projektu. Czy mogłabyś podać najważniejsze z nich?

M.D: Chociażby podkład dźwiękowy, który oczywiście jest zależny od naszego budżetu. Co prawda profesjonaliści od głosu są kosztowni, ale jest to warte swojej ceny i bardzo zwiększa wartość merytoryczną naszej reklamy. Podkład dźwiękowy może sprawić, że odbiór naszej animacji stanie się przyjemniejszy i łatwiejszy. Dodanie głosu do naszego projektu pozwala na zawarcie większej ilości informacji w tym samym czasie, bez negatywnego wpływu związanego np. z przeciążeniem pamięci urządzenia odtwarzającego naszą projekcję.

B.R.: Czyli sugerowałaby Pani użycie podkładu głosowego dla zwiększenia skuteczności reklamy?

M.D.: Tak, jak najbardziej. Gdziekolwiek jest to możliwe, jeśli tylko budżet nam to pozwala, należy zastosować podkład głosowy. Decyzja o udźwiękowieniu obrazu jest bardzo ważna i musi zostać uzgodniona już na początku projektu. Włączenie bądź też wykluczenie głosu będzie miało kluczowy wpływ na decyzję o zastosowanym scenariuszu i, ponieważ skrypt jest podstawą całego procesu, prawdopodobnie wpłynie również na cały projektu.

B.R.: Od czego zależy koszt i czas wykonania projektu animacji 2D?

P.Z.: Ogólnie rzecz biorąc, koszt i harmonogram pracy nad projektem idą w parze. Im więcej czasu potrzebujemy na ukończenie projektu ze względu na jego skomplikowanie, tym większy koszt. Koszt przede wszystkim zależy od: jakości obrazu, poziomu jego szczegółowości, złożoności animacji i jej długości. Trudno jest przedstawić przykładowo kalkulację "typowego" projektu, ponieważ jest ona uzależniona od wielu czynników.

B.R.: Czy podczas tworzenia animacji należy zwrócić uwagę na to, gdzie będzie ona publikowana?

M.D.: Tak, to jest bardzo istotne podczas tworzenia. To, gdzie i jak użyjemy naszej animacji 2D, znacząco wpływa na wszystkie czynniki związane z jej produkcją. Należy odpowiedzieć sobie na pytania, czy będzie emitowana w telewizji, czy też w ekranach sklepowych, czy będzie używana wyłącznie w witrynie firmy, czy może jako pomoc handlowa. Jest to kolejna ważna kwestia, która określi format, stopień szczegółowości, styl oraz wielkość naszej animacji. Wybrane przez naszą firmę studio powinno być w stanie doradzić nam, jaka forma animacji będzie najbardziej odpowiednia dla naszego przedsięwzięcia.

http://www.animacje-komputerowe.com.pl/1391-2/

B.R.: Jaka długość animacji 2D jest optymalna do potrzeb marketingowych?

M.D.: Gdy decydujemy się na produkcję w formie animacji 2D i wiemy już, jak będzie ona używana, jesteśmy w dość komfortowym położeniu, aby łatwo określić jej długość. Jeśli projekt zostanie użyty w telewizji, musi być krótki, trwać krócej niż minuta z powodu kosztów emisji. Jeśli jest on przeznaczony do emisji w internecie, np. na YouTube czy firmowej witrynie, nie mamy limitu czasu. Zazwyczaj animacje powinny wynosić nie więcej niż kilka minut, ponieważ użytkownicy Internetu preferują krótkie projekcje o wartościowej treści. Animacja 2D powinna dostarczyć klientom kluczowych wiadomości w ciągu pierwszej minuty. Jeśli długość musi być większa niż kilka minut, zaleca się utworzenie kilku krótszych animacji. Przy czym należy pamiętać, by powiązania między nimi były łatwe do zauważenia. Jeśli animacja 2D jest używana jako pomoc w sprzedaży danego produktu lub jako materiał edukacyjny, projekt może być wtedy dłuższy niż 5 minut, zwłaszcza, jeśli podczas publikacji towarzyszy mu zdolny prezenter.

B.R.: Co musimy przygotować zanim przystąpimy do wyboru profesjonalnego studia?

M.D.: Podstawą podczas wyboru studia jest posiadanie harmonogramu pracy. Przede wszystkim powinniśmy zdecydować, jaką animację wybieramy i czy będziemy korzystać z podkładu dźwiękowego. Ewentualnie możemy zasięgnąć porady w studio. Dobrze mieć nakreślony precyzyjny plan tego, co chcielibyśmy przekazać widzom. Spróbujmy zapoznać zatrudnionych profesjonalistów ze swoją koncepcją, którą z przyjemnością pomogą Ci rozwinąć i dopracować ze szczegółami. Musimy również określić budżet, jaki chcemy przeznaczyć na tego typu reklamę, ale pamiętajmy: im więcej na nią przeznaczymy, tym większego możemy się spodziewać efektu. Od przeznaczonego budżetu zależne będzie wszystko: od długości, stylu, jakości, aż do samej myśli przewodniej animacji.

B.R. Na zakończenie, co chciałaby nam Pani przekazać?

M.D.: Podsumowując, animacja 2D i tego typu materiały/narzędzia powinny być często stosowaną opcją przez przedsiębiorców. Warto zwrócić baczną uwagę na tego typu sposób reklamowania, ze względu na jego niższe koszty i szybszy czas produkcji. Mam nadzieję, że informacje, które przekazałam pomogły w rozwiązaniu najważniejszych wątpliwości. Gdyby mieli Państwo więcej pytań, zapraszamy do skontaktowania się z nami - studiem Simple Frame.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.