IAB AdEx: reklama online była warta w 2017 r. prawie 4 mld zł

Przy utrzymaniu tempa rozwoju rok 2018 może zakończyć się wynikiem na poziomie przekraczającym 4,3 mld zł.

W roku 2017 reklama cyfrowa w Polsce osiągnęła wartość 3,96 mld zł, co oznacza wzrost o 9,3 proc. w stosunku do roku wcześniejszego - wynika z nowego raportu IAB AdEx. Kluczowy wpływ na zwiększenie wydatków miała reklama wideo, odpowiedzialna za 38 proc. wzrostu, oraz reklama w social mediach (36 proc. wzrostu). Warto też zauważyć, że 72 proc. wartości, o jaką zwiększył się rynek, popłynęło do globalnych graczy. Lokalne podmioty odpowiadają więc za nieco ponad jedną czwartą dynamiki. Utrzymując tempo rozwojowe, rok 2018 może zakończyć się wynikiem na poziomie przekraczającym 4,3 mld zł.

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (50-proc. udział), podczas gdy reklama w wyszukiwarkach pozyskuje jedną trzecią tortu reklamowego online (33 proc.), ogłoszenia jedną siódmą (14 proc.), zaś e-mail 3 proc. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny. Warto także zwrócić uwagę na rosnące znaczenie programmaticu (wartość reklamy sprzedanej w tym modelu wzrosła o 34 proc.) oraz reklamy natywnej (nakłady na nią wzrosły o ponad 80 proc.). Wśród istotnych trendów należy też wskazać na wyhamowanie dynamiki reklamy emitowanej w urządzeniach mobilnych (wzrost wartości o 5 proc. rok do roku, w porównaniu z 64 proc. w roku 2016).

Biorąc pod uwagę podział tortu reklamowego online ze względu na reklamodawców, ranking nie uległ znacznej zmianie. Pierwsza piątka pozostała ponownie ta sama. Warto jednak zwrócić uwagę, że ponownie znacznie zwiększył swe nakłady handel, który dzięki temu umocnił się na pozycji lidera, podczas gdy na czwartym i piątym miejscu doszło do roszady – miejscami zamieniły się finanse i żywność. Do branż, które znacznie zwiększyły nakłady na komunikację cyfrową, należą: sprzęty domowe, odzież i dodatki oraz wspomniany lider – handel. Zagregowane grupy produktowe – zarówno FMCG, jak i dobra trwałe – zwiększyły swe nakłady o około 8 proc.

Maciej Florek 2369 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.