Zenith podnosi prognozy dla polskiego rynku reklamy

Prognozowany wzrost to 4,8 proc., wartość rynku - 7,410 mld zł netto.

Według prognozy agencji mediowej Zenith wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w tym roku o 4,8 proc. i wyniesie na koniec roku 7,410 mld zł netto. – W najnowszej edycji kwartalnego raportu domu mediowego Zenith podnieśliśmy prognozę dynamiki wzrostu wydatków na reklamę w Polsce ponaddwukrotnie. Wpłynęły na to spektakularny wzrost PKB w I kwartale, lepsza sytuacja na rynku pracy, rosnące wynagrodzenia i wysokie wskaźniki głównego obecnie motoru wzrostu gospodarczego, czyli konsumpcji detalicznej. Wobec tak pomyślnych danych gospodarczych reklamodawcy intensyfikują swoją aktywność w mediach. Od początku roku utrzymuje się wysoki popyt na czas reklamowy w telewizji, znacznie wzrosło też zainteresowanie reklamą radiową. Częściowo ten wzrost zawdzięczamy także mundialowi – przez najbliższy miesiąc media zdominuje komunikacja marek walczących o uwagę kibiców śledzących relacje z mistrzostw świata w piłce nożnej – mówi Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Analitycy Zenitha zrewidowali też poprzednią prognozę dotyczącą wzrostu wydatków na reklamę telewizyjną, podnosząc ją do poziomu 5,6 proc. Prognozowany wzrost wynika wprost z inflacji cen czasu antenowego. Bardzo wysoki popyt sprawia, że stacje telewizyjne wyprzedają w całości swoje bloki reklamowe. 

Na niezmienionym poziomie pozostaje prognoza wzrostu rynku reklamy online – w tym roku wydatki na reklamę w internecie wzrosną o 8,1 proc. Z największą dynamiką rośnie segment reklamy online wideo, który zawdzięcza swój wzrost odpływowi widzów od tradycyjnej telewizji do internetu oraz rosnącej konsumpcji treści internetowych,  zwłaszcza social media na urządzeniach mobilnych

Podwyżki cenników reklamy radiowej i wzrost zainteresowania marketerów tym medium, wynikający z deficytu czasu antenowego w telewizji, wpłynęły na podniesienie prognozy dotyczącej budżetów na reklamę radiową. Według analityków Zenitha w 2018 r. wydatki na reklamę w radiu będą wyższe o 3,1 proc.

W porównaniu z ub.r. spadną natomiast wydatki na reklamę zewnętrzną. Sektor reklamy OOH zmniejszy się w tym roku o 1,4 proc. – prognozuje Zenith. Prasa będzie wciąż tracić – wydatki na reklamę w magazynach będą w tym roku niższe od ubiegłorocznych o 9,8 proc., natomiast wpływy reklamowe dzienników spadną wobec ub.r. o 10,2 proc.. Kino zanotuje wzrost o 1,6 proc. 

Tomasz Wygnański 664 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.