Costa Coffee pracuje nad nową strategią

Brytyjska sieć otworzyła 150. kawiarnię w Polsce. W planach kolejne otwarcia, nowe lokalizacje i formaty kawiarni.

Na zdjęciu lokal Costa Coffee w warszawskiej Galerii Mokotów
Na zdjęciu lokal Costa Coffee w warszawskiej Galerii Mokotów
Najnowszy lokal sieci został otwarty w centrum Warszawy, w dawnym domu handlowym Smyk.

Andrzej Jackiewicz, dyrektor generalny Costa Coffee Europe, poinformował o najbliższych planach rozwoju spółki. Do końca br. chce otworzyć w Polsce jeszcze 4-5 kawiarni. Od stycznia tego roku uruchomiła 4 lokale (m.in. na lotnisku Chopina w Warszawie). W 2017 r. otworzyła w Polsce w sumie 17 kawiarni. W ciągu najbliższych 5-6 lat chce podwoić liczbę swoich placówek w Polsce – nie wyklucza również biznesu franczyzowego.

Sieć Costa Coffee ma swoje placówki w 23 polskich miastach. Otwiera się nie tylko w galeriach handlowych, ale również na terenach biurowców czy na głównych ulicach handlowych. Zakaz handlu w wybrane niedziele zmodyfikował plany strategiczne sieci – sieć będzie poszukiwała nowych miejsc i nowych formatów (bazujących na ofercie kawy), jest również zainteresowana otwarciami w mniejszych miastach, takich jak Lublin czy Płock.

Costa to również biznes kawomatowy, głównie na stacjach benzynowych (m.in. Shell i Lotos). Obecnie ma ich w Polsce ok. 300. W najbliższym czasie chce je rozwijać, m.in. na terenie biurowców.
Jackiewicz podkreśla, że sieć stawia na wyróżnianie się w segmencie, a zapewnić to mają m.in. popularność oferty sezonowej, w szczególności letniej i kaw na zimno, a także oferty słonej i słodkiej na śniadanie.

Jackiewicz przyznał również, że zakaz handlu w wybrane niedziele spowodował fundamentalny spadek liczby klientów w placówkach sieci na terenie galerii handlowych. Obecnie trwają rozmowy sieci z sieciami handlowymi – trwa renegocjacja warunków związanych z wynajmem przestrzeni i wysokością czynszu. Z powodu drastycznego spadku liczby klientów w handlowe niedziele sieć pozostawia otwartych na terenie galerii handlowych ok. 50-60 proc. swoich kawiarni.

Koszt otwarcia jednej placówki kawiarnianej na terenie biurowca wynosi kilkaset tysięcy złotych, a przy jednej z głównych ulic handlowych - ok. miliona zł. Zwrot takiej inwestycji odbywa się w ciągu 5 lat, rentowność jest zaś uzyskiwana do 2 lat.

Przychody z biznesu kawiarnianego w Polsce Jackiewicz szacuje na 600 mln zł, a dynamikę na 7-10 proc. w skali roku. Obok Costy największe sieci to Green Caffe Nero (ok. 60 lokali, głównie w Warszawie) i Starbucks. Costa planuje dalszą ekspansję sieci na terenie Węgier i Łotwy. Przymierza się również do wejścia na rynek hiszpański.

(współpraca: Magdalena Soroczyńska)

Katarzyna Woźniak 378 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.