Czy animacja może być odbierana lepiej niż klasyczna reklama?

O korzyściach związanych z wykorzystaniem animacji w komunikacji marketingowej i konkursie Timecode Akcja Animacja rozmawiają: Katarzyna Rykaczewska - communication specialist, Open Minded Group i Olaf Krynicki - director of communications, Samsung Electronics Polska.

Katarzyna Rykaczewska: Komunikacja marketingowa nieustannie się zmienia, warunkuje to między innymi stały rozwój mediów społecznościowych i idąca za nim zmiana oczekiwań odbiorców. Czy Twoim zdaniem w dobie influencerów, interaktywnego user-generated contentu,VR trend wykorzystywania animacji w komunikacji ma szansę się rozwijać?

Katarzyna Rykaczewska
Katarzyna Rykaczewska

Olaf Krynicki
Olaf Krynicki

Olaf Krynicki: Tak jak większość, lubię dobrze opowiedziane historie. Doskonale pomaga w tym rysunek, animacja, dlatego że jest angażująca, inna. Niesamowicie rośnie popularność video. Coraz mniej czytamy, wolimy oglądać. Przyzwyczaił nas do tego „swipe”. Coraz trudniej jest też przyciągnąć uwagęwidza, żeby ktoś chciał zatrzymać się nad tym co stworzyliśmy, musi to być naprawdę wciągające. A animacja jest taką formą opisywania rzeczywistości, która potrafi zwrócić na siebie uwagę. Zobaczmy jaką karierę zrobiły infografiki. Potężna dawka informacji w formie niemal komiksu. Podobnie krótkie formy wideo – niektóre to naprawdę arcydzieła. Z mojej perspektywy rysunek jest bardzo wdzięczną formą. Jest w nim coś niezmiernie prostego i fajnego.

Katarzyna Rykaczewska: Tego rodzaju content najlepiej spełnienia swoją rolę, gdy jest elementem szerszej strategii content marketingowej.

Olaf Krynicki: Content musi być przede wszystkim interesujący. To banał, ale często zapomina się o tym i tworzy rzeczy kompletnie bez sensu, nudne. Nie musi to być obowiązkowy element komunikacji. Natomiast musi być dobrze opracowany, z sensownym scenariuszem i realizacją.

Katarzyna Rykaczewska: Odbiorca animacji reklamowej powinien zrozumieć, dlaczego prezentowany produkt jest najlepszy w swojej kategorii, skuteczny w tym do czego jest przeznaczony. Dla kogo taki content?

Olaf Krynicki: Najbardziej oczywista grupa to młodzi lub bardzo młodzi ludzie. Osobiście nie bałbym się ryzykowania opowiadania historii animacją, także wśród innych grup. Wszystko zależy od tego co chcemy danym przekazem osiągnąć. W zeszłorocznej edycji konkursu Timecode Akcja Animacja wygrała praca o zakazie wjazdu samochodów z silnikami spalinowymi do centrów europejskich miast. Wiemy, że to w wielu krajach pomysł dyskusyjny. Niemniej jednak film w fantastyczny sposób pokazuje dlaczego to jest konieczne. Nie wyobrażam sobie innej formy, która w lepszy sposób pokazałaby istotę opisanego problemu.

Katarzyna Rykaczewska: Tworzymy konkurs bo zapotrzebowanie na twórców animacji jest bardzo duże. Jak oceniasz ten rynek? Czy brakuje kreatywnych, świeżych pomysłów?

Olaf Krynicki: Nie, nie brakuje pomysłów, ale wciąż rzadko sięga się po nowe, inne formy komunikacji. Szkoda, bo animacją można się nie tylko wyróżnić, ale lepiej opowiedzieć to co chcemy przekazać. Nie zawsze to jest kwestia budżetów, często odwagi. I tak znów nawiązując do zeszłorocznej edycji – bardzo podobał mi się projekt PKP Anity Mowczan. PKP bardzo się zmienia. Są nowe składy, nowe dworce, coraz więcej osób lubi podróżować pociągami. W krótkim, minutowym filmie udało się pokazać to co w PKP najlepsze. Na pewno można to opowiedzieć filmem, ale animacja smakuje lepiej. Miło się to ogląda.

Katarzyna Rykaczewska: Cieszę się, że dołączyłeś do jury tegorocznej edycji konkursu Timecode AKCJA ANIMACJA. Czy Twoim zdaniem tego typu projekty są faktyczną szansą na wyłonienie nowych twórców i ich zaistnienie w branży?

Olaf Krynicki: To świetna inicjatywa i bardzo potrzebna. Promuje coś nowego, świeżego zwłaszcza wśród młodych ludzi. Osobiście jestem bardzo podekscytowany tym, co zobaczę podczas tegorocznego konkursu. Mam nadzieję, że będę miło zaskoczony.

Katarzyna Rykaczewska: Jak Twoim zdaniem będą wyglądały trendy i anty trendy marketingowe w 2019 roku?

Olaf Krynicki: W moim przekonaniu nie będzie zbyt wielu zmian w porównaniu z rokiem 2018, choć będzie widoczny trend związany z większym wykorzystaniem nowych technologii, np.rozszerzonej rzeczywistości.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.