Zenith: Dynamika wzrostu polskiego rynku reklamy sięgnie w br. 6,6 proc.

Globalny rynek reklamowy wzrośnie w 2018 r. o 4,5 proc.

Dynamika wzrostu polskiego rynku reklamowego sięgnie w tym roku 6,6 proc., a łączna wartość wydatków na reklamę wyniesie 7,533 mld zł netto – wynika z najnowszej prognozy agencji mediowej Zenith. Globalny rynek reklamowy wzrośnie w tym roku o 4,5 proc., osiągając wartość 581 mld dol.

- Mamy za sobą kolejny bardzo dobry okres dla rynku reklamowego. Pozytywne sygnały, które płyną z gospodarki a w szczególności wzrost PKB, spadek bezrobocia, rosnące wynagrodzenia i wzrost wskaźników konsumpcji detalicznej, przekładają się na decyzje marketerów o zwiększeniu inwestycji reklamowych w mediach – twierdzi Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenitha. Podkreśla, że widać to w szczególności na przykładzie telewizji, która od ostatniego kwartału 2017 r. notuje wyraźny wzrost wpływów i nawet pomimo usztywnienia polityki cenowej oraz spadku średniego czasu oglądania nie ma problemu ze sprzedażą czasu reklamowego. - Dodatkowym impulsem do zwiększenia nakładów reklamowych były również mistrzostwa świata w piłce nożnej - powiedziała Anna Bartoszewska.

Internet, czyli drugi pod względem udziałów w wydatkach reklamowych segment mediów, również dynamicznie się rozwija, napędzany przede wszystkim reklamą wideo w mediach społecznościowych (Facebook i YouTube). - Czynniki gospodarcze i sytuacja na rynku reklamy powodują, że w najnowszym raporcie zdecydowaliśmy się podnieść wcześniejsze prognozy wzrostu nakładów na reklamę w 2018 r. do 6,6 proc. - powiedziała dyrektor generalna Zenitha.

Pierwsza połowa tego roku okazała się dla segmentu reklamy telewizyjnej wyjątkowo pomyślna. Mimo dalszych spadków średniego czasu oglądania TV (spadek ATV o 4,6 proc. dla grupy 16-49 lat w pierwszym półroczu 2018 vs. analogiczny okres 2017 r.) wartość budżetów na reklamę w telewizji wzrosła. Wobec rosnącego zainteresowania reklamodawców obecnością w telewizji i idącym za nim wyraźnym wzrostem budżetów Zenith podniósł prognozę wzrostu wydatków na reklamę telewizyjną do 6,9 proc.

Niezmiennie z najwyższą dynamiką rosną wydatki na reklamę w internecie. Według aktualnej prognozy Zenitha segment reklamy internetowej urośnie w tym roku o 10 proc., głównie za sprawą zwiększanych wydatków na reklamę wideo online.

Według prognozy Zenith wydatki na reklamę radiową wzrosną w tym roku o 6,4 proc. To efekt podniesienia cen przez wszystkie stacje (średnio o 13 proc.) oraz usztywnienia polityk handlowych. Mimo wyższych cen popyt na czas antenowy utrzymuje się nadal na wysokim poziomie. Budżety na reklamę w radiu istotnie zwiększyły sieci handlowe, m.in. RTV Euro AGD, Kaufland, Biedronka i Carrefour. Na uwagę zasługują także spektakularne wzrosty (+103 proc.) wydatków reklamowych sektora finanse. Warto zauważyć, że Aflofarm, największy reklamodawca radiowy, w pierwszej połowie roku zredukował swoje wydatki w tym medium.

Sektor reklamy zewnętrznej odnotuje w 2018 r. niewielki wzrost − o 0,2 proc. W magazynach i dziennikach prognozowane spadki wyniosą odpowiednio 6,4 proc. i 7,8 proc., co wskazuje na lekkie wyhamowanie spadkowego trendu dla prasy. Wydatki na reklamę w kinach będą w tym roku wyższe o 2,5 proc.

Globalne wydatki reklamowe wzrosną w tym roku o 4,5 proc. Analitycy Zenitha utrzymują więc swoją poprzednią prognozę z czerwca br. Prognoza globalnych wydatków reklamowych w 2019 r. pozostaje bez zmian – 4,2 proc., natomiast na 2020 r. obniżono prognozę z 4,3 do 4,2 proc. Analitycy Zenitha przewidują, że dwie trzecie wzrostu wydatków reklamowych między 2017 a 2020 r. będzie pochodzić z wydatków na reklamę w wyszukiwarkach (paid search) i reklamę w mediach społecznościowych. Według najnowszego raportu Advertising Expenditure Forecasts w tym czasie światowe wydatki na paid search wzrosną z 86 mld dolarów do 109 mld dolarów, a na reklamy w social mediach z 48 mld do 76 miliardów dolarów. Jeśli chodzi o reklamę social media, analitycy Zenith przewidują, że światowe wydatki w tym obszarze będą rosły średnio 16 proc. rocznie do 2020 r., czyli dwukrotnie wyżej od reklamy w wyszukiwarkach.

 

 

Piotr Machul 205 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.