Wschodzące gwiazdy innowacji

Magazyn “Wired" (edycja brytyjska) opublikował po raz kolejny doroczne zestawienie 100 najgorętszych start-upów w Europie. Przyglądamy się bliżej niektórym z nich.

Londyn często uważa się za startupową stolicę Europy, a jednym z argumentów przemawiających za tym tytułem jest rekordowo wysoka suma funduszy venture capital, jakie innowacyjne spółki z tego miasta pozyskały w 2017 r. (2,45 mld funtów). Także w ub.r. trzy gwiazdy zrodzone w Londynie – Revolut (usługi finansowe), Deliveroo (dostawy żywności) i Improbable (software do gier) - osiągnęły rynkową wycenę 1 mld dol. Pomimo wysokich kosztów życia i zbliżającego się Brexitu Londyn nadal jest kuźnią nowych idei i mekką inwestorów.

Londyński start-up Trouva przedstawia się jako „anty-Amazon” przeciwny uniformizacji, a wspierający niezależnych projektantów i lokalne zakupy. Na platformie internetowej oferuje produkty (głównie odzież i akcesoria, artykuły wyposażenia wnętrz oraz kosmetyki) pochodzące z ponad 350 niewielkich sklepów. Trouva zajmuje się sprzedażą, obsługą klienta i dostawą, a właściciele sklepów dostają oprogramowanie pozwalające na stworzenie cyfrowego katalogu produktów i monitorowanie zamówień. Umiejętnie wykorzystując do promocji m.in. Instagram, Trouva szybko pozyskała zwolenników, a w listopadzie ub.r. 7,6 mln funtów od inwestorów i szykuje się do ekspansji poza Wielką Brytanię.

Specjalizująca się w badaniach rynkowych spółka Streetbees, założona w Londynie trzy lata temu, ma już wśród swoich klientów takie globalnych gigantów jak PepsiCo, Unilever i L’Oreal. Przyciągnęła ich spektakularnym połączeniem zasięgu (jaki umożliwia internet) i szczegółowości uzyskiwanych danych (dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji). Zarejestrowani użytkownicy aplikacji („bees”) wybierają sobie zadania do wykonania: może to być odpowiedź na pytanie o opinię na temat np. sieci komórkowej albo prośba o zrobienie zdjęcia podczas zakupów czy krótkiego filmu wideo, np. o tym, jak robisz sobie kawę w domu. Zadania są nagradzane kwotami od 1 do 10 dol., które trafiają na konto PayPal użytkownika. Streetbees ma obecnie ponad milion użytkowników w 87 krajach, także w Polsce.  

Z innowacyjności w dziedzinie nowych technologii słynie też Tel Awiw. Wywodzący się z tego miasta Common Sense Robotics zaprzęga roboty do pomocy detalistom sprzedającym w internecie artykuły spożywcze. Czas dostawy jest w tym sektorze sprawą najwyższej wagi i polem ostrej rywalizacji. Twórcy start-upu obiecują, że ich roboty we wzorowanych na Amazonie minicentrach dystrybucyjnych w ciągu 5 minut uporają się ze skompletowaniem zamówienia, które następnie już ludzie pakują i dostarczają odbiorcy.
“Szybciej niż pizza” – chwalą się na swojej stronie internetowej i w promocyjnym filmiku na YouTube. Przekonują, że współpracujący z nimi detaliści nie ponoszą żadnych wstępnych kosztów inwestycyjnych, płacąc tylko za obsłużone zamówienia. Wśród inwestorów wierzących w przyszłość firmy, którzy wyłożyli łącznie 26 mln dol., jest były CEO Google Eric Schmidt.

Podróże, a ściślej rezerwacja noclegów, to jeden z najdynamiczniej rosnących obszarów e-commerce, ku radości konsumentów, ale nie zawsze hotelarzy.

Misją Hotelchamp.com, założonego w kwietniu 2015 r. w Amsterdamie, jest przywrócenie sieciom hotelowym przynajmniej części przychodów, które odebrali im pośrednicy tacy jak Booking.com i Trivago. Ich prowizje sięgają 30 proc. i w oczywisty sposób nie są zainteresowani – przed zawarciem transakcji - ułatwianiem internautom bezpośredniego kontaktu z hotelem. Kristian Valk, współzałożyciel i CEO Hotelchampa, miał wpaść na pomysł stworzenia spółki, gdy zobaczył, jak znajomy przechodzi ze strony rezerwacyjnej na stronę hotelu, a potem wraca z powrotem, żeby zapłacić. Postanowił pomóc hotelom wykorzystać nowoczesne rozwiązania oparte na data mining i sztucznej inteligencji, by mogły proponować gościom przyciągające natychmiast uwagę, spersonalizowane oferty i najlepsze ceny, zachęcając do bezpośredniej rezerwacji. W dwóch turach finansowania firma pozyskała 4 mln euro od prywatnych inwestorów. Z usług Hotelchampa korzysta już ponad 1500 hoteli z ponad 50 krajów.

Artykuł ukazał się w październikowym numerze "Media & Marketing Polska".

Paweł Piasecki 310 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.