Polacy kupują znacznie uważniej niż kiedyś

Z przeprowadzonego w 32 krajach badania Havasa wynika, że konsumenci starają się znaleźć równowagę między poczuciem winy a przyjemnością.

Havas przebadał współczesnych kupujących – ich jednoczesne zamiłowanie do zakupów i posiadania oraz chęć działania na rzecz środowiska i przyszłości ludzi. Badanie przeprowadził w 32 krajach na grupie 12 tys. respondentów. Badanie "The Meaningful Shift" pokazuje, że konsumenci starają się znaleźć równowagę między poczuciem winy a przyjemnością oraz chcą kupować w sposób bardziej odpowiedzialny.

 – W tym zakresie Polacy odstają od obywateli innych krajów, bowiem zaledwie 44 proc. polskiej populacji stara się kupować mniej. Świadoma konsumpcja zyskuje jednak na popularności – 78 proc. Polaków i 91 proc. polskich prosumentów twierdzi, że kupuje dziś znacznie uważniej niż kiedyś – twierdzi Alicja Górka-Pruszczak, executive director w Havas PR Warsaw.

Polacy starają się kupować produkty o lepszej jakości i wytrzymałości (58 proc.), poddawać je recyklingowi (55 proc.), a także naprawiać zepsute przedmioty zamiast kupowania nowych (63 proc.). 77 proc. respondentów na świecie i 73 proc. Polaków twierdzi, że czuje się dobrze, wspierając lokalnych producentów i rzemieślników. Nieco ponad połowa Polaków jest także skłonna zapłacić za produkt trochę więcej, jeśli część wpływów przeznaczana jest na wsparcie słusznych celów. Równocześnie Polacy analizują dokładnie każdy swój zakup – aż 64 proc. z nich częściej pyta, czy jest on konieczny i czy sam produkt wart jest swojej ceny.

Konsumenci  starają się kupować bardziej odpowiedzialnie, m.in. poprzez świadome wybieranie produktów czy marek sprzyjających środowisku, ale jednocześnie chcą, by zakupy były łatwe i szybkie. 62 proc. Polaków chciałoby, aby podejmowanie decyzji o tym, który produkt kupić, było ułatwione, a ponad połowa przyznaje, że często czuje się przytłoczona zbyt dużym wyborem produktów w supermarkecie.

– Widzimy, że wkroczyliśmy w nową erę współczesnych sprzeczności, która jest trudna dla marek. Wyzwanie polega na wyeliminowaniu poczucia winy z równania i podaniu ludziom autentycznych powodów do dobrego samopoczucia w związku z zakupami – nie tylko z powodu pozyskanej wartości, ale także z powodu korzyści w ich własnym życiu – komentuje Alicja Cybulska, intelligence director w Havas Media Group i dodaje: – Z naszych badań wiemy, że ludzie nie przejmowaliby się, gdyby 74 proc. marek zniknęło z rynku z dnia na dzień. Po części wynika to z faktu, że większość z marek nie spełnia naszych podwyższonych oczekiwań. Polacy szukają dziś sensu nawet w codziennej konsumpcji.

W Polsce 45 proc. populacji i 60 proc. prosumentów jest przekonana, że ludzie mogą wywrzeć większy wpływ na społeczeństwo jako konsumenci niż jako wyborcy. Ich decyzje konsumenckie wpływają bowiem zarówno na życie jednostek, jak i na politykę dużych korporacji, której nie byliby w stanie zmienić, uczestnicząc w wyborach. 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.