"MMP" i Ariadna: Polacy kupują w e-Tesco i chcieliby e-Biedronki

Z badania przygotowanego specjalnie na konferencję Shopper Day wynika też, że ponad połowa konsumentów jeszcze nigdy nie robiła podstawowych zakupów przez internet.

Z badania przeprowadzonego przez magazyn "Media & Marketing Polska" oraz Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, którego wyniki zaprezentowano po raz pierwszy na konferencji Shopper Day 24 października, wynika, że 77 proc. Polaków z dużych miast zna przynajmniej ze słyszenia sklep internetowy Tesco e-zakupy, a 48 proc. drogerię online Rossmanna. Po 41 proc. ankietowanych słyszało o e-sklepach Carrefoura i Auchan, 34 proc. zna Frisco.pl, a 31 proc. - sklep e-Piotripawel.pl.

Z drugiej strony ponad połowa pytanych (53 proc.) nigdy nie robiła podstawowych zakupów żywności, napojów, chemii gospodarczej czy kosmetyków przez internet. Wśród powodów takiej sytuacji osoby te najczęściej wskazywały, że wolą obejrzeć i wybrać produkt w sklepie (69 proc.) oraz że po prostu lubią chodzić na zakupy (33 proc.). Co czwartemu ankietowanemu szkoda pieniędzy na dostawę.

Ci, którzy kupują w sieci, cenią natomiast e-zakupy za to, że nie muszą dźwigać i wnosić zakupów do domu (51 proc.) lub jest to wygodniejsze (40 proc.). 23 proc. uważa, że w sklepach internetowych jest taniej, a 17 proc., że ich oferta jest szersza. Również 17 proc. docenia fakt, że przy zakupie większej ilości produktów nie trzeba płacić za przesyłkę.

Pytani o to, w którym e-sklepie kupili coś chociaż raz, badani wskazywali Tesco e-zakupy (56 proc.), Rossmann Drogerię Online (23 proc.) i Auchan Direct (15 proc.). Te same sklepy znalazły się także na szczycie zestawienia tych sklepów internetowych, w których internauci kupują najczęściej (tu wyniki wyniosły odpowiednio - 43 proc., 13 proc. i 8 proc.).

Najwięcej pozytywnych ocen od e-klientów zebrały Rossmann (91 proc.), Frisco.pl (88 proc.) i Auchan (85 proc.). Warto przy tym zauważyć, że Auchan Direct oraz eCarrefour (bardzo dobrze oceniony przez 76 proc. respondentów) w ogóle nie miały ocen negatywnych. Najczęściej wybierane Tesco zajęło czwarte miejsce z 77 proc. bardzo dobrych ocen i 6 proc. ocen negatywnych, podczas gdy tych złych Rossmann miał tylko 1 proc., a Frisco – 3 proc.

Ariadna zapytała też badanych, z jakiego sklepu internetowego chcieliby korzystać, gdyby został uruchomiony przez istniejące sieci stacjonarne. Najwięcej wskazań - 35 proc. - uzyskała Biedronka, a zaraz za nią z 30 proc. - Lidl. 15 proc. kupowałoby w e-Kauflandzie, ale na internetową Żabkę czeka zaledwie 3 proc. respondentów.

Badanie przeprowadzono w dniach 12-18 października na próbie 589 pełnoletnich użytkowników internetu z miast pow. 200 tys. mieszkańców.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.