5 trendów w digital marketingu na rok 2019

O pionowym wideo, sprzedaży w Instagramie, chatbotach, influencer marketingu i narzędziach interaktywnych pisze Borys Marushchak, SEM Specialist z agencji Reprise (IPG Mediabrands).

Rozwój marketingu napędzany jest przez zmiany. Odpowiednio skuteczny marketing to taki, który potrafi wychwytywać trendy i natychmiast dostosowywać do nich możliwości biznesowe. Zbierając sygnały ze światu marketingu - spróbujmy zrozumieć obecne, kluczowe trendy w branży digital marketingu, które prawdopodobnie będziemy obserwować w 2019 roku.

Wideo w centrum

W digital marketingu, podobnie jak w innych obszarach marketingu, dominującą rolę zaczynają mieć treści wideo. Nie oznacza to śmierci tekstu i obraz (graficzne banery). Jednak ważne jest, aby zrozumieć, że wideo jest najbardziej efektownym i poszukiwanym narzędziem dotarcia do konsumentów.

Wskazuje na to dynamiczny wzrost platformy video YouTube – ponad 1,9 miliarda zalogowanych użytkowników na świecie oraz ponad 21 milionów użytkowników w Polsce.

Gorącym trendem przyszłego roku będzie pionowe wideo. To zjawisko okaże się najbardziej widoczne na Instagramie. Widać to po dynamice wzrostu czasu spędzanego na platformie, który pełną parą dogania Facebook oraz coraz większa orientacja konsumentów na urządzenia mobilne.

Sprzedaż w Instagramie – nowy gamechanger

Aplikacja Shop by Instagram - Instagram Shoppable Feed pozwala sklepom działającym na platformie Shopify wyświetlać swoje produkty, podając nazwę i cenę bezpośrednio na zdjęciu. Użytkownicy mogą następnie kliknąć przycisk wezwania do działania, aby kupić produkt bezpośrednio na Instagramie, bez opuszczania aplikacji.

Jeśli nigdy nie pracowaliście na Shopify, może to być funkcja zachęcająca do otwarcia nowego sklepu na tej platformie.

Na razie jest to funkcja dostępna tylko jako aplikacja na platformie sprzedażowej Shopify. Według nieoficjalnych doniesie zza oceanu Facebook mocno się skupia na cechach, które ulepszą pozycje wśród konkurencji i pomogą zdobyć nowych klientów. Wiadomo, że głównym elementem jest – sprzedaż. Możliwe, że już w 2019 Instagram pokaże tę funkcjonalność szerszemu gronu osób.

Chatboty staną się powszechne

W 2016 roku byliśmy zaskoczeni pierwszymi botami. W 2017 roku zaczęliśmy się nimi interesować i stopniowo wprowadzać je do biznesu. Dziś jesteśmy zauroczeni możliwościami jakie oferuje technologia. W 2019 boty czatowe staną się powszechne.

Nie ma obszaru biznesowego, w którym ta technologia nie jest przydatna. Boty czatowe pomagają zamawiać jedzenie do domu, wybierać ubrania, rezerwować bilety i doradzać klientom. W 2019 boty czatowe osiągną nowy, wyższy poziom rozwoju, a coraz więcej firm zacznie je wykorzystywać w celu poprawy interakcji z odbiorcami.

Wystarczy popatrzeć na badania. Zgodnie z badaniem LivePerson tylko 19% z ankietowanych 5 000 osób miało negatywne doświadczenia z botami. Ponadto 33% respondentów odpowiedziało pozytywnie, a 48% pozostało obojętnych, dopóki bot nie rozwiązał ich problemu. Użytkownicy internetu co raz bardziej przyzwyczajają się do nowoczesnych rozwiązań i nie mają obaw przed używaniem podobnych technologii, a nawet uważają je za przydatne.

Poza tym to już dawno przestały być tylko zabawą. Cała branża botów rozwija się na tyle potężnie, że organizowane są konferencje na ich temat. Wymienię tylko kilka najważniejszych z nich, na których warto być obecnym:

Dwudniowa konferencja odbywająca się w Londynie. Tematami przewodnimi są: sztuczna inteligencja, IoT oraz nauczenie maszynowe

Ta impreza branżowa jest już dość znana, ponieważ zrzesza CEO najpopularniejszych globalnych firm, oraz odbywa się w Lizbonie

Głównymi tematami, które przewijają w ok. 200 prezentacjach są sztuczna inteligencja oraz wdrożenie i poprawne wykorzystanie AI w biznesie.

Influencer marketing w nowy sposób

Influencer marketing to wciąż gorący temat. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat agencje i marketerzy zaczęli nadużywać go tak bardzo, że jego skuteczność maleje (chodzi bardziej o bezpośredni wpływ do działania oraz sentyment). Konsumenci są już bardzo wyczuleni i podejrzewają, że większość poleceń i rekomendacji w internecie jest sposobem na sprzedanie produktu lub usługi.

Widownia (tzn. subskrybenci / followersi) nie są już tak chętni uwierzyć gwiazdom na Instagramie, którzy sugerują, że od danego koktajlu można schudnąć w ciągu tygodnia 20 kg, a wspaniałe paski sprawią, że Twoje zęby będą śnieżnobiałe jak u Rossa z serialu "Przyjaciele".

W zeszłym roku Federalna Komisja Handlu USA wysłała ponad 90 pisemnych ostrzeżeń do influencerów, w tym Kim Kardashian, która jest dobrze znaną na całym Instagramie. W liście poprosili ich, aby jasno i wyraźnie wskazali swoim subskrybentom, jaki mają związek z marką oraz produktami, o których mówią na swoich stronach na portalach społecznościowych.

Wiele czynników wskazuje na to, że od 2019 będziemy szukać nowego podejścia do wykorzystania liderów opinii w biznesie. Promocja przez influencerów nadal jest skutecznym i jednym z najtańszych sposobów dotarcia do grupy docelowej.

Treści interaktywne

Treści interaktywne są skuteczniejsze niż tradycyjne. Zachęcają użytkownika do interakcji z marką (np. ankiety w Instagram Stories), a przecież jest to jeden z głównych celów każdej działalności reklamowej.

Jednym z wielu przykładów wykorzystania tego narzędzia jest Shell. Firma, aby zwrócić uwagę na kwestie związane z energią, opracowała interaktywną stronę internetową, na której można miksować własny teledysk.

https://helloeko.com/s/makethefuture/

Chcąc wyróżnić się na tle konkrecji, reklamodawcy będą zmuszeni tworzyć treści, z jakimi odbiorcy będą chcieli (i mogli) wejść w interakcję. I mogą to być nie tylko tak złożone projekty, jak np. akcja Shella, ale również ankiety, infografiki, quizy i testy - to także interaktywne formaty, które fascynują ludzi.

Borys Marushchak, SEM Specialist

Reprise

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.