Jak robić dobry link building?

Paweł Kondrat z SalesTube podpowiada jak zadbać o wysoką jakość odnośników do witryny internetowej.

Link building był od zawsze jednym z ważniejszych elementów działań związanych z pozycjonowaniem. Na przestrzeni lat podejście do tego tematu w marketingu zmieniło się w istotnym stopniu: większa liczba odnośników na stronie nie zapewnia wcale lepszej widoczności witryny. Po wprowadzeniu w 2013 roku algorytmu Pingwin Google zaczął zwracać uwagę na wartościowość linków prowadzących do stron internetowych. Jak w takim razie zadbać o wysoką jakość odsyłaczy do Twojej witryny? 

Czym jest tak naprawdę link building?

Podjęcie działań, które możemy uznać za dobry link building, warto zacząć od wyjaśnienia podstawowej definicji tego wyrażenia. Według specjalistów link building jest zdobywaniem wartościowych linków z zewnętrznych stron prowadzących do Twojego serwisu. Najważniejszym celem tego działania jest stworzenie wartościowego profilu linków - zbioru odnośników prowadzących do strony. Linki mogą się różnić źródłem, stroną docelową lub anchor textem (słowem użytym w linku). Odpowiednio stworzona strategia  może być kluczowym czynnikiem odpowiadającym za widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Witryna zawierająca dużą ilość dobrej jakości odnośników buduje zaufanie i autorytet. Działanie takie znajduje tym samym odbicie w lepszych pozycjach serwisu w wyszukiwarce.

O rodzajach linkowania słów kilka

Poznanie różnych typów linkowania pomoże lepiej zrozumieć istotę tego procesu. Pierwszym ze znanych rodzajów tych działań jest linkowanie wewnętrzne. Jest to aktywny odsyłacz znajdujący się wewnątrz naszego serwisu, po kliknięciu w niego użytkownik znajdzie się na innej podstronie, jednak będzie znajdować się cały czas w obrębie naszej witryny. Drugi rodzaj to linkowanie zewnętrzne. Najbardziej cenione na rynku są jednak te odnośniki, które są bezinteresownie zamieszczane na innych stronach i prowadzą do naszej witryny. Warto zadbać zawsze o jak najbardziej naturalny wygląd linków. Należy przy tym również pamiętać, że wartościowy odnośnik musi spełniać kilka kryteriów, aby było go warto pozyskać:

  • naturalny wygląd,
  • umiejscowienie i pozycja na stronie,
  • częstotliwość aktualizacji witryny pozyskiwanego linku,
  • widoczność strony w wyszukiwarce,
  • tematyczność i wartościowy content serwisu.

Proces budowania linków = klucz do sukcesu w pozycjonowaniu

Budując bazę wartościowych linków dla naszego portalu, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych zasad. Tylko postępując zgodnie z nimi, masz realne szanse, by strona osiągnęła wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

  1. Dbaj o jakość pozyskanych linków!
  2. Staraj się pozyskać bazę czystych linków tzw. bez anchorów.
  3. Prowadź linkowanie z domen wartościowych, czyli tych, którym Google ufa.
  4. Pozyskuj linki tematyczne.
  5. Buduj bazę linków z wysokim wskaźnikiem zaufania (trust rank).

Podczas procesu budowania linków zawsze warto zwracać uwagę na jakość pozyskanego odnośnika, wiedzieć skąd pochodzi oraz jak wygląda. Dzięki odpowiednio przeprowadzonej  strategii link buildingu prawidłowo dobrane, prowadzące do witryny wartościowe linki, pozwolą zwiększyć zaufanie Google do Twojego serwisu. 

Gdzie zdobywać wartościowe linki?

Tworząc bazę link-buildingową należy pamiętać o pozyskiwaniu odnośników w miejscach powiązanych z tematyką Twojej strony. Tworząc strategię pozycjonowania, warto opierać się na zdobywaniu linków z różnorodnych źródeł:

  • artykuły gościnne,
  • linki ze wzmianek o brandzie,
  • strony partnerów,
  • portale lokalne,
  • portale branżowe,
  • dyskusje na grupach,
  • data driven content.

Warto również wiedzieć, że linkując w wyżej wymienionych miejscach powinniśmy zamieszczać odpowiednio zróżnicowane anchor texty. Najbardziej bezpieczne – naturalne z perspektywy wyszukiwarki są linki brandowe (w treści linka zostaje umieszczona nazwa firmy/witryny bądź marki) oraz zero match (w treści linka nie znajduje się słowo kluczowe tylko zachęcające do interakcji). Odnośniki te nie są rozpatrywane w kategoriach spamu i nie stanowią zagrożenia dla pozycjonowanego serwisu. Źródłem zwiększającym ilość posiadanych linków może być również analiza konkurencji i posiadanych przez nich na stronie odsyłaczy.

Odpowiednio dobrana strategia link buildingu stanowi klucz do sukcesu oraz wysokich pozycji wyświetlania witryny. Jest tym samym bardzo ważnym aspektem pozycjonowania stron w Internecie. Powinniśmy się starać, by pozyskiwane linki były naturalne i wartościowe dla użytkowników, a jednocześnie pochodziły z mocnych stron, które zwiększą zaufanie wyszukiwarki do naszego serwisu.

Paweł Kondrat, SalesTube Link Building Specialist

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.