Facebook udostępniał dane użytkowników ponad 150 firmom

Z dokumentów, do których dotarł "New York Times", wynika, że były wśród nich m.in. Amazon, Netflix, Spotify i Microsoft.

Według nowojorskiego dziennika umowy pozwalały Facebookowi pozyskać nowych użytkowników, a partnerzy mogli dodawać nowe funkcjonalności do swoich produktów, omijając standardowe procedury ochrony danych osobowych. Z ustaleń "NYT" wynika m.in., że Amazon i Bing (wyszukiwarka Microsoftu) miały dostęp do list znajomych użytkowników Facebooka, a serwisy streamingowe Netflix i Spotify mogły nawet zapoznawać się z treścią prywatnych wiadomości użytkowników.

Dziennik podkreśla, że wiele z tych umów wygasło, ale skala ujawniania danych osobowych przez Facebook okazała się znacznie większa, niż zakładano. Pomimo zapewnień Marka Zukcerberga, że użytkownicy Facebooka mają pełną kontrolę nad tym, kto widzi ich dane, zdaniem "NYT" jest inaczej, a umowy z Amazonem i Apple nadal obowiązują. W trakcie dziennikarskiego śledztwa przeprowadzono rozmowy z ponad 60 osobami, w tym byłymi pracownikami Facebooka i jego partnerów oraz byłymi funkcjonariuszami administracji rządowej. Na podstawie ponad 270 stron wewnętrznych dokumentów Facebooka "NYT" przeprowadził też testy i analizy w celu zbadania, jakie informacje krążyły między platformą społecznościową a stronami internetowymi i urządzeniami partnerów.

 

Paweł Piasecki 252 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.