Najbardziej angażujące reklamy świąteczne w 2018 roku

W naszym zestawieniu królują sieci handlowe: John Lewis, Sainsbury's, Iceland i rodzimy Empik.

Nie mamy wprawdzie zamiaru tworzyć wyczerpującego rankingu świątecznych spotów w 2018 roku, ale trudno nie zacząć od reklamy, która tradycyjnie już od paru lat budzi wielkie emocje. Tak było i w tym roku. W spocie dla sieci domów towarowych John Lewis (agencja Adam & Eve/DDB, reżyser Seb Edwards) wystąpił jeden z najpopularniejszych brytyjskich piosenkarzy wszechczasów Elton John, śpiewając swój przebój "Your Song". Film, którego przesłanie brzmi "Niektóre prezenty to coś więcej niż prezent", zamieszczony na YouTubie w połowie listopada miał do 21 grudnia ponad 12,37 mln wyświetleń. Z danych firmy badawczej 4C wynika, że ten spot świąteczny miał największy rezonans w mediach społecznościowych: ilość wzmianek o marce John Lewis w pięć minut po emisji reklamy była o 135 proc. większa w porównaniu do poziomu pięć minut przed emisją. Słychać było wprawdzie opinie, że tegoroczna reklama Johna Lewisa ustępuje poziomem poprzednim edycjom kampanii, ale nawet jeśli kreacja nieco tym razem zawiodła, na efektywność reklamodawca narzekać nie powinien. 

Nie sposób także pominąć w zestawieniu "The Big Night", reklamę sieci Sainsbury's, w której 8-letnia dziewczynka śpiewa podczas świątecznego show piosenkę "You Get What You Give" The New Radicals. Hasło: "Dajemy wszystko, co mamy, tym, których kochamy." Za kreację odpowiadała londyńska agencja Wieden + Kennedy, a spot wyreżyserował Michael Gracey, znany m.in. z filmu "Król rozrywki" ("The Greatest Showman"). Liczba wyświetleń na YouTubie: 5,7 mliona od 11 listopada.

Na sprawdzoną receptę postawili twórcy prezentowanego w osobnym artykule spotu reklamującego asystenta głosowego Google'a - sięgnęli po przebój wszechczasów jeśli chodzi o filmy świąteczne, czyli "Kevina samego w domu" ("Home Alone") z 1990 r z Macaulay'em Culkinem w roli głównej. Już w dwie doby po premierze na YouTube 19 grudnia reklama ma ponad 14,2 mln wyświetleń, więc prawdopodobnie pod względem oglądalności może zająć w br. pierwsze miejsce. Za kreację odpowiada agencja Arts & Letters Creative Co., a reżyserem filmu jest Mike Warzin. 

Dużym oddżwiękiem cieszyła się reklama brytyjskiej sieci supermarketów Iceland podejmująca nośny społecznie temat niszczenia lasów tropikalnych - naturalnego środowiska życia orangutanów przez rabunkowe pozyskiwanie terenów pod produkcję oleju palmowego. Spot, dzieło agencji Mother, miał być wyemitowany w telewizji w okresie przedświątecznym, ale nie dopuszczono go do emisji, jako że został pierowotnie wyprodukowany kilka miesięcy temu dla Greenpeace'u, a brytyjskie prawo zabrania reklamowania organizacji o charakterze politycznym. Ta "blokada" prawdopodobnie przyczyniła się do nagłośnienia sprawy przez media od BBC po "New York Times" i spot zyskał ponad 5,7 mln wyświetleń na YouTubie. W roli narratorki wzruszającej historii o orangutanie Rang-tan wystąpiła Emma Thompson. Spot dedykowany "25 orangutanom, które tracimy każdego dnia" kończy się deklaracją, że żaden z produktów marki własnej Iceland nie zawiera oleju palmowego. Nie jest to typowa reklama świąteczna, ale z pewnością zasługuje na uwagę.

Na polskim podwórku spore zainteresowanie (3,83 mln wyświetleń na YouTubie od premiery 19 listopada) i pozytywny oddźwięk wzbudził spot dla Empiku "Żeby cię lepiej widzieć" wykorzystujący znane bajkowe motywy do zilustrowania przesłania "Najważniejsze znajdziesz w środku". Reklama przygotowana przez agencję Leo Burnett skłania do refleksji nad tym, że wpatrzeni w ekrany smartfonów i komputerów często zapominamy o tym, jak ważne są najprostsze więzi międzyludzkie. Reżyserem filmu jest Piotr Kunik, a muzykę napisał laureat Grammy, pianista jazzowy Włodek Pawlik. 

Paweł Piasecki 179 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.