MarTech wczoraj i dziś. Co nowego w 2019 roku?

Rynek technologii marketingowych rozwija się w niesamowitym tempie. Według różnych źródeł, działa na nim obecnie około 5000 dostawców technologii marketingowych, podczas, gdy w 2011 roku było ich zaledwie 150.

W takim gąszczu dostawców MarTech łatwo się pogubić, a każdy z nich zachwala swoją technologię, dążąc do sprzedaży licencji. W momencie podpisania umowy licencyjnej z konkretną firmą, często ogranicza się znacznie wsparcie ze strony właściciela MarTechu, a rozpościera się przestrzeń dla organizacji, które potrafią taką technologię zwalidować, dopasować do potrzeb klienta, wdrożyć i sprawić, że spełni swoje funkcje. Klienci oczekują kompleksowych rozwiązań, nie chcą kupować tylko licencji, inwestować w drogą technologię i powielać schematy wielu nieudanych wdrożeń, bo cóż może zrobić sama technologia bez kontentu, strategicznego wykorzystania jej funkcjonalności, odpowiedniego, jakościowego wdrożenia oraz utrzymania? Dlatego profesjonalne firmy, zajmujące się wdrożeniami MarTech, oferują nie tylko usługę wdrożenia, ale całe kompleksowe podejście, uwzględniające strategię, kontent, utrzymanie, realizację kampanii, rozwój programu lojalnościowego czy po prostu strategiczne osadzenie technologii w celach związanych z transformacją cyfrową firm.

Prognozy na 2019 rok

Przewiduje się, że rok 2019 będzie dalszym umacnianiem roli, jaką MarTech będzie odgrywał w organizacjach będących w procesie transformacji digital. Klienci będą potrzebowali solidnego partnera, który spojrzy na ich potrzeby, strategię biznesową, doradzi technologię MarTech, wdroży i co więcej, ustawi procesy tak by inwestycja przyniosła zwrot w postaci zrealizowanych założeń i prawdziwej transformacji cyfrowej. Aby całość odniosła sukces, powinniśmy koncentrować się na:

- jakości danych i strategii pozyskiwania danych

Bez danych żadna technologia nie zadziała. Tu jest duże pole do współpracy z klientem nad jego strategią Data, w kontekście jego celów w różnych wymiarach. Jeśli np. klient chce realizować strategię people-based marketingu, zbierać dane bezpośrednio o swoich klientach, żeby się z nimi komunikować na dużą skalę, ma nawet DMP, na którym chce gromadzić dane a jego split mediowy w digitalu to głównie Facebook i Instagram, to ta strategia może się nie powieść, bo dane jego klientów mogą zostać w obrębie Facebooka i nie będzie mógł w pełni wykorzystać ich do wielokanałowej komunikacji.

- MarTech w ujęciu kompleksowym

W Dentsu proponujemy klientom kompleksowe podejście. Odczarowujemy MarTech od spłycającej go funkcjonalności, z jaką jest kojarzony często, czyli Marketing Automation. MarTech, jaki oferuje Salesforce i Adobe – partnerzy Dentsu, to przede wszystkim odpowiedź na potrzebę doskonałego Customer Experience (CX). Żeby te doświadczenia były naprawdę na najwyższym poziomie potrzebny jest kontent oraz strategia Przedstawicieli działów marketingu, których poddał badaniu eMarketer, pytano do jakich celów zamierzają głównie wykorzystać możliwości platform MarTech. Na pierwszym miejscu stawiany był właśnie CX oraz kontent.

- AI jako integralna część MarTech

Dzięki sztucznej inteligencji możliwe są procesy automatyzacji komunikacji, zbierania danych, robienia predykcji zdarzeń, prognoz zachowań klientów. To też dynamiczna personalizacja treści bazująca na analizie zebranych danych. Możliwości są ogromne, kwestia umiejętnego ich wykorzystania.

- rozwój głosowych asystentów

Na ostatnim evencie Dreamforce Salesforce zaprezentował nową funkcjonalność asystenta głosowego swojej platformy, która umożliwia korzystającym z niej np. przedstawicielom handlowym dyktowanie notatek ze spotkania, ustawiania następnych kroków, wprowadzania nowych kontaktów bezpośrednio do SF, dyktując komendy. Ten trend będzie się rozwijał mocno bo po prostu ułatwia życie na co dzień.

Dzięki konsekwentnej strategii akwizycyjnej, Dentsu od lat kupuje spółki wyspecjalizowane we wdrożeniach projektów osadzonych w technologiach MarTech. Wśród znanych brandów, które dołączyły w ostatnich latach do grupy znajduje się Merkle, Namics, Customer Framework, Magnetix czy BlueInfinity. Spółki te mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów z wykorzystaniem technologii takich jak Adobe czy Salesforce oraz realizują projekty doradcze, poprzez które transformują biznesy wielu klientów.

Z rozmów z naszymi lokalnymi klientami wiemy, że często z dużym dystansem podchodzą do wdrożeń nowych, zwłaszcza drogich technologii, bo wymieniają szereg nieudanych wdrożeń. Z drugiej strony cele przed, którymi stoją wymagają od nich konkretnych działań w tym obszarze. Według Gartnera do 2020 roku znaczenie MarTech w organizacjach jeszcze bardziej się wzmocni i do tego czasu większość wydatków na technologie będzie pochodziła z działów marketingu, a nawet 20% działów IT zacznie raportować do działów marketingu, żeby płynnie odpowiadać na marketingowe zapotrzebowania
z rynku technologii.

Znając trendy i rzeczywistość naszych klientów, Dentsu umacnia globalne partnerstwa z dostawcami najlepszych rozwiązań MarTech, z których korzystają nasi klienci. Dzięki globalnym umowom z Salesforce i Adobe, mamy dostęp do ogromnego zasobu wiedzy, badań, analiz branżowych, które zostały przygotowane przez sztaby konsultantów pracujących u tych potentatów MarTechowych. Mieliśmy okazje poznać strategię sprzedaży oraz rozwiązania obu partnerów, w czasie kilku eventów wewnętrznych i zewnętrznych jakie robiliśmy z nimi w tym roku.

Podsumowując, rok 2018 to była odpowiedź Stacka CRM na trend people-based marketingu. Bazując na danych zebranych przez nasze autorskie narzędzie, jakim jest CRM Maturity Model, wspólnie z Mikołajem Twardowskim ze Stacka Data i naszymi partnerami, opracowaliśmy kompleksowy Raport PBM, którym mieliśmy okazję podzielić się z rynkiem. Opinie klientów i z branży potwierdzają duże zainteresowanie tym obszarem. Wciąż też brakuje wiedzy i strategicznego podejścia wobec wyzwania komunikacji do ludzi, a nie do proxy. Widzimy tu duże szanse na rozszerzenie usług doradczych oraz przygotowanie klientów do wdrożenia MarTech, co umożliwi im pełną transformację digitalową.

A o MarTechowych rozwiązaniach w 2019 roku będzie naprawdę głośno.

 

Agnieszka Jaworska

CRM Stack Leader

Dentsu Aegis Network Polska

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.