"Rozwodowy" spot T-Mobile narusza normy KER [wideo]

Kreację kampanii przygotowała agencja Bridge2Fun.

Do Komisji Etyki Reklamy (KER) wpłynęły skargi dotyczące reklamy telewizyjnej sieci T-Mobile pt.: "Z najlepszą siecią marzenia się spełniają!". W filmie rozwiedzeni rodzice dziecka - bohatera reklamy, w święta Bożego Narodzenia spotykają się, aby być znowu razem. 

Skarżący zwracali uwagę m.in. na to, że spot "powoduje złudne nadzieje u dzieci z rozbitych rodzin, że ich rodzice będą razem. Wywołuje w dzieciach przykre emocje oraz wprowadza je w smutny nastrój".

Przedstawiciele T-Mobile złożyli pisemną odpowiedź, wnosząc jednocześnie o oddalenie skarg w całości ze względu na brak naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. W uzasadnieniu czytamy: "zarzut, że reklama jest krzywdząca dla dzieci z niepełnych rodzin, jest wielkim uproszczeniem i próbą odwrócenia uwagi i przerzucenia odpowiedzialności za konsekwencje potęgującego się zjawiska rozwodu czy rozstania rodziców, które w sposób bezpośredni wpływa na stan psychiczny dziecka". Według T-Mobile "reklama oparta jest na wykorzystywanym od niepamiętnych czasów i silnie obecnym w naszym kręgu kulturowym motywie «magii Świąt», który jest również często wykorzystywany w marketingu na całym świecie. Kreowanie magicznej, ciepłej i niezwykłej atmosfery wokół Bożego Narodzenia, czasu, w którym naprawianie relacji międzyludzkich, zmiana postaw czy spełnianie marzeń są możliwe, jest motywem bardzo silnie kojarzącym się z tym okresem:, 

Zespół KER uznał jednak, że reklama, poruszając wrażliwą sferę, jaką są relacje rozwiedzionych rodziców. może wykorzystywać naturalną ufności i brak doświadczenia dzieci lub młodzieży – a co za tym idzie, w przypadku niepowodzenia może narazić je na przykrość i rozczarowanie. Zwrócił uwagę, że nawet jeśli reklama nie jest skierowana bezpośrednio do dzieci, to ze względu na częstotliwość emisji reklamy dzieci mogą być jej odbiorcami. KER zalecił daleko idącą ostrożność w prezentowaniu w reklamach wrażliwych społecznie i wywołujących silne emocje kwestii dotyczących dzieci.

Pełna treść uchwały dostępna jest tutaj.

Kreację kampanii przygotowała agencja Bridge2Fun (która odpowiedzialna jest także za produkcję spotów). Planowaniem i zakupem mediów zajął się dom mediowy MindShare, a działania reklamowe w internecie wspierają agencje VML i LiquidThread. Kampanię w mediach społecznościowych prowadzi agencja VML, materiały BTL opracowała zaś agencja ARC Worldwide.

Katarzyna Kacprzak 311 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.