Zdekodować SXSW

O tym, czym jest największy i najbardziej progresywny festiwal kreatywny świata, pisze Barbara Niedziela, strategy director 2012 Agency.

SXSW (South by Southwest) to wydarzenie zdecydowanie wykraczające poza ramy uznanych w świecie marketingu i reklamy festiwali. To event przyciągający blisko pół miliona osób do Austin w Teksasie. Łączy w sobie festiwal muzyczny, filmowy, media interaktywne i konferencje, będąc bez wątpienia największym na świecie spotkaniem umysłów kreatywnych o tak szerokim spektrum działalności.
 
Muzyczne początki...
 
Wszystko zaczęło się w 1987 roku w Austin, gdzie w tle zmian przełomowych dla przemysłu muzycznego, jak np. wymiana walkmanów na discmany, grupa młodych muzyków zaczęła zadawać pytania o to, jak będzie wyglądać przyszłość branży muzycznej. Tak zrodziła się pierwsza edycja SXSW, mającego z założenia być spotkaniem ludzi muzyki i platformą dla alternatywnych mediów. Festiwal miał stwarzać okazje do wspólnych dyskusji, nauki i rozwoju kariery. South by Southwest szybko zyskał rozgłos w Stanach Zjednoczonych i stał się rozpoznawalny globalnie, przez lata przyciągając coraz więcej znanych muzyków jak Johnny Cash, Iggy Pop, Tony Bennett, Sonic Youth, Queens of the Stone Age. Dał też szansę na debiut i rozgłos nowym artystom. Scena SXSW rozsławiła m.in. The Hanson Brothers, Johna Mayera, M.I.A czy Jamesa Blunta.
 
Festiwal definiujący dziś i jutro
 
Lata 90. ukształtowały dzisiejszy wygląd festiwalu SXSW. To wtedy wydarzenie o ściśle muzycznym DNA poszerzono o dwa kolejne filary: Film i Interactive, udowadniając, że South by Southwest jest organizmem adaptującym się i wytyczającym globalne trendy. To do Austin przeniesiono z Los Angeles część najbardziej oczekiwanych premier filmowych i serialowych ostatnich lat. Zmieniono ich formułę w performance, kiedy ulicami Austin przeszły setki aktorek ubranych w suknie podręcznych, promując serial „Opowieść podręcznej”. Wykreowano doświadczenia czysto rozrywkowe w zbudowanym na potrzeby festiwalu miasteczku Westworld, promującym drugi sezon serialu. To jednak dynamicznie rozwijający się dział Interactive wyznaczył progresywny i przełomowy charakter SXSW. To tutaj w 2009 roku podczas eventu serwisu Mashable miał miejsce debiut przełomowej aplikacji Foursquare.
To na SXSW ówczesny prezydent Barack Obama przekonywał o istotnej roli technologii w rozwiązywaniu problemów przeciętnego obywatela, a Elon Musk w rozmowie z reżyserem filmu „Interstellar” – Johem Nolanem – prowadził rozważania na temat dalszego rozwoju sztucznej inteligencji i kolonizacji Marsa przez SpaceX.
Co roku SXSW poszerza się o dodatkowe bloki tematyczne, jak w soczewce odbijając współczesne trendy i przyczyniając się do ich kreowania. W tegorocznej edycji, odbywającej się tradycyjnie w Austin w dniach 8-17 marca, obok klasycznych już Filmu, Muzyki i działu Interactive w warstwie festiwalowej pojawią się Comedy i Gaming. Konferencje i wykłady zostaną poszerzone m.in. o tematy medycyny, nowoczesnych miast, globalnych wyzwań związanych z żywieniem, sportu czy technologii VR/AR/MR/XR.

SXSW a marketing i reklama
 
South by Southwest od ponad 30 lat rozwija się obok świata marketingu i reklamy, mającego swoje festiwale i konferencje. Wydaje się być tuż obok, jest jednak niezauważany przy blichtrze i splendorze Złotych Lwów, Ołówków i Bębenków. Jest to niezrozumiałe w kontekście wyzwań stojących przed naszą branżą, w której z roku na rok coraz głośniej mówi się o nowych technologiach, branded content, branded entertainment oraz kolaboracji z twórcami muzycznymi i filmowymi. O zacieraniu się granic pomiędzy tym, co jest działaniem pojmowanym jako klasyczna reklama, a tym, co możemy nazwać nowoczesnym kreowaniem wartości marki w obrębie kultury, technologii, rozrywki, edukacji i odpowiedzialności społecznej. W tym kontekście South by Southwest paradoksalnie wydaje się być festiwalem najważniejszym dla marketingu i reklamy, chociaż marketingu i reklamy nie ma na nim prawie w ogóle.
 
SXSW 2019 – bądź na bieżąco z MMP i 2012 Agency!

Tegoroczną edycję festiwalu będzie można śledzić na bieżąco poprzez relację Agencji 2012, przygotowaną w kooperacji z MMP. Zapraszamy do obserwowania nas w mediach społecznościowych i w serwisie mmponline.pl.
 
tekst: Barbara Niedziela, strategy director 2012 Agency
 
Tegoroczny ramowy timeline festiwalu SXSW
Tegoroczny ramowy timeline festiwalu SXSW
 

Katarzyna Kacprzak 320 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.