Apple News Plus: czego się spodziewać

Nowy serwis Apple - jeden z kilku zapowiedzianych na wczorajszej konferencji w Kalifornii - to ciekawa oferta dla czytelników prasy, ale niekoniecznie dla wydawców.

Apple News Plus to serwis abonamentowy skierowany do czytelników gazet i czasopism - wersja premium istniejącej darmowej aplikacji Apple News. Za cenę 9,99 dol. miesięcznie - identyczną jak w Apple Music - abonenci uzyskają dostęp do ponad 300 magazynów, w tym "Vogue", "GQ" i "Sports Illustrated", jak również  dzienników, m.in. "The Wall Street Journal" i "Los Angeles Times". Apple uzyskał prawa do magazynów na co najmniej pięć, a w niektórych wypadkach nawet 20 lat. 

Z myślą o nowym projekcie firma kupiła w marcu ub.r. płatny serwis Texture (Next Issue Media) udostępniający magazyny za stałą opłatę abonamentową. Zaadaptowana na potrzeby Apple wersja Texture została zintegrowana z istniejącą platformą Apple News, dostępną obecnie w Stanach Zjednoczonych, Kandzie, Australii i Wielkiej Brytanii (dla porównania z Apple Music można korzystać w ponad 100 krajach). Apple chce zabierać 50 proc. z opłaty abonamentowej, a drugą częścią będą dzielić się wydawcy.

Projekt  budzi zaniepokojenie części wydawców, w tym New York Times Company. W rozmowie z Reutersem Mark Thompson, CEO wydawcy największego amerykańskiego dziennika pod względem liczby prenumeratorów, ostrzegł, że dystrybucja przez stronę trzecią może być ryzykowna dla wydawców, którzy ryzykują utratę kontroli nad własnym produktem. "New York Times" nie zdecydował się na uczestnictwo w przedsięwzięciu Apple.

W komentarzu zamieszczonym w magazynie "The Drum" Dominic Young, założyciel Agate Systems, wcześniej zatrudniony przez ponad dekadę na kierowniczych stanowiskach w brytyjskim koncernie prasowym News International (obecnie News UK), również wyraził wątpliwości, czy model biznesowy dobry dla Apple jest równie dobry dla wydawców. Więcej abonentów to więcej przychodów dla Apple, które nie musi się martwić o to, ile treści konsumuje użytkownik. Wydawcy muszą natomiast inwestować w treści, a jeśli chodzi o pieniądze, są - jak ujmuje to Young "na łasce algorytmu, niepewnego i zmiennego". Nie mogą ustalać ceny, a ich produkt znajduje się obok innych w medialnym bufecie typu "jedz ile chcesz". Zdaniem Younga wydawcy powinni szukać alternatywy dla modelu cyfrowej prenumeraty, np.płatności za pojedyncze artykuły. 

Paweł Piasecki 205 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.