"Od Netflixa do Fortnite'a" - wyniki badania "MMP" i panelu Ariadna

Coraz częściej wybieramy serwisy VoD i gry, najchętniej bezpłatne, ale telewizja wciąż trzyma się mocno - wynika z badania przeprowadzonego dla "Media & Marketing Polska" zaprezentowanego po raz pierwszy na Multiscreen Day.

Badanie "Od Netflixa do Fortnite’a - jak Polacy spędzają czas przed ekranem" zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie internautów od 15 lat wzwyż (N=1077) metodą CAWI w dniach 18-22 marca br.

Oglądanie telewizji przynajmniej raz w miesiącu zadeklarował prawie każdy uczestnik badania (95 proc.), a codziennie - niemal co drugi (44 proc.) Pod względem popularności telewizję szybko goni jednak YouTube - materiały wideo w tym serwisie ogląda przynajmniej raz w miesiącu 88 proc. respondentów, a codziennie 23 proc. YouTube jest też zdecydowanie najpopularniejszy wśród internautów oglądających serwisy VoD - 55 proc. zadeklarowało, że w nim zazwyczaj ogląda filmy, seriale, programy lub inne materiały wideo. YouTube wyprzedził Playera.pl (26 proc.), Iplę (24 proc.), Cda.pl (22 proc.). Dopiero na piątym miejscu znalazł się Netflix (18 proc.). Amerykański serwis wygrywa jednak zdecydowanie w gronie płatnych serwisów VoD - 15 proc. badanych zdarza się płacić za oglądanie wideo w tym serwisie, podczas gdy w drugim w kolejności Playerze.pl już tylko 7 proc.,a w Ipli i HBO Go - po 6 proc.

Ponad dwie trzecie (69 proc.) respondentów korzysta z serwisów VoD przynajmniej raz w miesiącu, a 16 proc. - codziennie lub prawie codziennie. Oglądane są najczęściej (61 proc.) seriale, filmy fabularne i dokumentalne wybiera odpowiednio 50 i 35 proc. respondentów. Wśród oglądających seriale częste jest zjawisko binge watching: 75 proc. badanych mężczyzn i 64 proc. kobiet z tej grupy zadeklarowało, że zdarza im się oglądać wiele odcinków serialu lub cały sezon za jednym razem, czyli odcinek po odcinku niemal bez przerwy. Ponad połowa internautów (55 proc.) za największą korzyść serwisów VoD uważa brak reklam, nieco mniej podkreśla duży wybór treści i możliwość oglądania na dowolnym urządzeniu. Wadą są dla większości (67 proc.) za wysokie opłaty.

Z kolei w gry elektroniczne - na komputerze, konsoli, smartfonie lub tablecie - gra przynajmniej raz w miesiącu nieco ponad połowa badanych (57 proc.), przy czym codziennie 15 proc., czyli podobna grupa jak w przypadku VoD. Co ciekawe, aż 51 proc. badanych gra zazwyczaj na smartfonie, ale komputery stacjonarne także trzymają się mocno - wybiera je 47 proc. graczy. Warto podkreślić, że 46 proc. respondentów ogląda kanały poświęcone grom na YouTube, Twitch lub na innych serwisach. Aż połowa badanych (51 proc.) gra tylko w gry bezpłatne lub pożycza je od znajomych. Spośród płacących zdecydowana większość przeznacza na ten cel nie więcej niż 300 zł rocznie.

Paweł Piasecki 200 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.