5 najciekawszych kampanii z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości [wideo]

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniu AR w e-commerce, koniecznie weź udział w Augmented Advertising & Sales Conference.

Tim Cook, CEO Apple jest przekonany, że rozszerzona rzeczywistość stanie się wkrótce powszechną technologią, bez której, jak dziś bez smartfona, nie będziemy mogli się obejść. Owo "wkrótce" jeszcze chwilę potrwa, ale pierwsze kroki, m.in. w rozszerzonym marketingu, zostały już postawione. Poznajmy najciekawsze kampanie ostatnich miesięcy z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.

Prezes Apple nie wyklucza, że powszechne użycie rozszerzonej rzeczywistości zajmie nam trochę czasu. Ale niewątpliwie wierzy, że to nastąpi i wszyscy do wspólnego przeżywania będziemy korzystać z augmented reality. Pierwsze kroki stawiamy już oczywiście od kilku lat. Rok 2016 okazał się przełomowy, dzięki Pokemon Go. Gra udowodniła, że smartfony są w stanie udźwignąć ciężar AR, a ludzie chcą wyjść i korzystać z nowego doświadczenia. Wkrótce światło dzienne w nowej rozszerzonej odsłonie ujrzą kolejne kultowe gry: Angry Birds oraz Harry Potter.

Tymczasem działy marketingu również próbują swoich sił w stworzeniu za pomocą technologii nowej rzeczywistości dla konsumentów. Poznajmy pięć najciekawszych kampanii, w których wykorzystano augmented reality.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniu AR w e-commerce, koniecznie weź udział w
Augmented Advertising & Sales Conference. "Media & Marketing Polska" jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Burger King – jedyny sposób, by legalnie spalić konkurenta

Odwieczna walka pomiędzy Burger Kingiem i (głównie) McDonald’s zawsze wprawia w zaskoczenie. Brandy wykorzystują wszystkie dozwolone chwyty, w tym również dostępne technologie. W marcu
2019 Burger King rozpoczął kampanię "Burn That Ad". Poligonem została Brazylia. Klienci, za pomocą
aplikacji Burger Kinga, mogą spalić reklamę konkurencji – billboard, ulotkę lub inną reklamę – i otrzymać za to darmowego burgera. Aby spalić konkurencję, wystarczy skierować smartfon z aplikacją na reklamę, a następnie cieszyć się w rozszerzonej rzeczywistości widokiem prawdziwych płomieni. "Rytuał" jest automatycznie nagrywany. Gdy płomienie wypalą się, konsumentowi wyświetla się ekran, który mówi mu, że otrzymał darmowego Whoppera.

Kampania "Burn That Ad" promuje nową usługę Burger Kinga – narzędzia technologicznego, które
pozwala każdemu klientowi na wstępne zamówienie i unikanie kolejki w restauracji. Dodatkowo sam
pomysł oraz zastosowanie AR pozwalają marce zmienić każdą reklamę konkurencji… w swoją
własną! – Rozszerzona rzeczywistość to fascynujące narzędzie. A w połączeniu z odrobiną pirotechniki
jest jeszcze lepsza. W kampanii zhakowaliśmy konkurencję, wykorzystując naszą największą
przewagę, jaką jest ogień – powiedział Rafael Donato, wiceprezes David SP, autorów kampanii.

Nicorette – storytelling w rozszerzonej rzeczywistości


Nicorette to globalna marka, pomagająca uzależnionym od palenia pozbyć się ich nałogu. W niedawnej kampanii, realizowanej w Londynie i opartej na rzeczywistości rozszerzonej, Nicorette współpracowało z instruktorem slackliningu (chodzenie po linie na wysokości) – Davidem. Sam David był niegdyś dręczony przez palenie i zrezygnował z nałogu w 2016 r. Potem zaczął uprawiać slackline.

Kampania "Augmented Reality – Nicorette" odbyła na stacji Kings Cross w Londynie. Nicorette dało
dojeżdżającym do pracy na stacji King Cross szansę przeżycia dreszczyku emocji i bycia przez chwilę
jak David. Z pomocą rozszerzonej rzeczywistości, osoby dojeżdżające do pracy mogły przeżyć emocje
związane z chodzeniem po linie na wysokości oraz wyzwania, jakie pokonał podczas walki z nałogiem
palenia.

Dzięki tej kampanii Nicorette próbowała wpłynąć na ludzi, aby zastąpili swój nawyk palenia tymi bardziej interesującymi zajęciami. Przekazała następujące, inspirujące przesłanie: Co byś zaczął, gdybyś rzucił palenie na dobre? Spójrzmy prawdzie w oczy – czy jest lepszy sposób, by to zrobić niż wciągające doświadczenie, jakie daje rozszerzona rzeczywistość? Warto dodać, że za kampanię odpowiadało polskie studio 3Rstudio.

Coca-Cola – AR kształtuje ekologiczne postawy


To jest pomysł, który warto powielić! Coca-Cola nie pierwszy raz wykorzystuje rozszerzoną
rzeczywistość w swoich kampaniach – pierwszą wraz z WWF zorganizowała już w 2013 roku. Tym razem w kampanii "Mall of Scandinavia "marka skorzystała z technologii, aby zaszczepić nawyk recyklingu zużytych puszek.

Przed dużym ekranem, ustawionym w centrum handlowym, wirtualne puszki i butelki coca-coli ożyły, tym samym próbując przekonać ludzi do interakcji z nimi – zbierania i wyrzucania do wirtualnych koszy. Efekt? Odbiorcy bawili się świetnie, rzucając puszkami za pomocą gestów rąk lub nóg do koszy na śmieci. Przez zabawę do ekologicznej świadomości? Czemu nie! Wiadomość wyświetlana na końcu sprawia, że cała inicjatywa jest jeszcze bardziej warta zachodu.

Time i National Geographic – rozszerzony druk (http://time.com/5084021/optimism-ar/)

Sprzedaż prasy spada, ale pomysłów na jej ożywienie jest jeszcze kilka. Jednym z nich może być
rozszerzona rzeczywistość. Technologię "testują" takie tytuły jak"Elle", "Time" czy "National Geographic".
Na początku stycznia 2018 roku, w Time można było, dzięki specjalnej aplikacji do AR, m.in. odtwarzać infografiki.

Zabieg rozszerzenia okładki magazynu zastosowano także w "New Yorker", tworząc sztukę animacji i
zabierając czytelników na Manhattan. Na okładce National Geographic możemy zobaczyć natomiast
pływaczkę, która przemierza basen – wygląda to niesamowicie! W środku są oczywiście materiały,
które możemy zobaczyć w 3D po uruchomieniu aplikacji.

Capgemini – rekrutacja w rozszerzonym outdoorze


Rodzimy rynek kampanii opartych o rozszerzoną rzeczywistość nie jest może tak bogaty, jak
chociażby w USA czy Wielkiej Brytanii, ale również u nas zdarzają się ciekawe przykłady. Najnowszy
to akcja firmy Capgemini, która za pomocą citylightów oraz aplikacji do AR rekrutuje specjalistów w całej Polsce. Capgemini Love & Ace, czyli specjalnie stworzona na potrzeby akcji aplikacja na smartfony, pozwala wejść do świata Capgemini. Użytkownikowi, po skierowaniu obiektywu aparatu przy otwartej aplikacji wyświetlają się grafiki oraz quiz, dzięki któremu może sprawdzić, czy pasuje do zespołu korporacji. Nowinką jest fakt, że kampania Capgemini działa w przestrzeni miejskiej w naprawdę dużej skali. Możemy śmiało orzec, że to dotychczas największe wydarzenie rekrutacyjne, wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość w Polsce. I do tego w obszarze rekrutacji!

Więcej przykładów wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w marketingu?

Zastosowanie technologii w budowaniu doświadczeń konsumenckich to obszar, który przyciąga coraz więcej marek, również w Polsce. Nie będziemy musieli długo czekać aż kolejni gracze ruszą do walki o uwagę konsumentów. Jeżeli chcesz zdobyć wiedzę na temat aktualnych możliwości technologii AR, a także poznać pomysły na jej wykorzystanie w sprzedaży, reklamie – zarówno internetowej, jak i outdoor  – oraz poznać inne wdrożenia AR m.in. dla Tymbarka czy Husqvarny, weź udział w pierwszej w Polsce konferencji o rozszerzonej rzeczywistości w marketingu, sprzedaży i reklamie.

Augmented Advertising & Sales Conference odbędzie się 16 maja 2019 roku w Warszawie. Zgromadzi specjalistów oraz praktyków, którzy mają do czynienia z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością w obszarze marketingu i sprzedaży w branży retail, e-commerce, automotive, fashion i beauty.
Więcej informacji o zakresie konferencji oraz prelegentach można znaleźć tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.