9 na 10 klientów wraca do sklepu dzięki narzędziom marketingu sensorycznego

Raport Mood Media pokazuje, że aż 78 procent klientów na całym świecie wskazuje miłą atmosferę w sklepie jako kluczowy czynnik decydujący o wyborze sklepu stacjonarnego zamiast internetowego.

Mood Media – światowy dostawca rozwiązań w zakresie Experience Design, zrealizował
kolejny etap globalnych badań związanych z wpływem marketingu sensorycznego na
konsumentów w stacjonarnych punktach sprzedaży. Raport pokazuje nastawienie
klientów do doznań sensorycznych oraz ich zachowania podczas zakupów w sklepach
stacjonarnych.

Badanie, będące uzupełnieniem raportu z 2017 roku o stanie tradycyjnych sieci sprzedaży, zostało
przeprowadzone przez Walnut Unlimited, światową agencję badań rynku specjalizującą się w
neurobiologii, psychologii behawioralnej i ekonomii. Przebadanych zostało ponad 10 tysięcy
konsumentów w kilkunastu krajach na całym świecie, w tym Australii, krajach Beneluksu (Belgia,
Holandia i Luksemburg), Chinach, Francji, Niemczech, Hiszpanii, krajach Wielkiej Brytanii i Stanach
Zjednoczonych.

Poza przyglądaniu się zmianom, jakie zachodzą ostatnio w odczuciach i oczekiwaniach klientów
sklepów stacjonarnych, najnowsze badanie z 2019 roku naświetla wpływ atmosfery panującej w
punktach sprzedaży na ogólne doświadczanie zakupów. Raport pokazuje także to, co ma bezpośredni
wpływ na określone zachowania klientów, takie jak ponowna wizyta w sklepie czy finalne dokonanie
zakupu. Przeanalizowane zostały spostrzeżenia klientów z sześciu różnych obszarów: bankowości,
urody, mody, spożywczego, farmaceutycznego oraz restauracji szybkiej obsługi.

Niektóre z najważniejszych odkryć to:

    • Przełamanie efektu sprzedaży internetowej: 78 procent kupujących na świecie wskazuje miłą atmosferę w sklepie, jako kluczowy czynnik decydujący o wyborze sklepu stacjonarnego zamiast internetowego (najbardziej podatna w tym względzie jest Hiszpania, gdzie 89 procent kupujących jest bardziej skłonnych dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym).
    • Wpływ dźwięku: muzyka stanowi czynnik numer jeden w przypadku polepszania nastroju klienta w sklepie stacjonarnym i ma ogólny, pozytywny wpływ na 85 procent kupujących na świecie. Jednak niezmiernie ważna jest jakość odtwarzanej muzyki. Ponad połowa (57 procent) kupujących porzuci markę, jeśli wybór muzyki będzie nieodpowiedni.
    • Bodziec do zmiany zachowania: połączenie elementów muzycznych, wizualnych i zapachowych przedłuża czas przebywania klienta w sklepie: 75 procent kupujących twierdzi, że pozostało w sklepie dłużej, gdy wszystkie te elementy były obecne.
    • Budowanie lojalności: 9 z 10 konsumentów zdecydowało się na powrót do sklepu, ponieważ podobało im się połączenie muzyki, elementów wizualnych i zapachu.
    • Psychologia zapachowa: 1 na 2 globalnych konsumentów twierdzi, że ładnie pachnący lokal „polepsza mój nastrój”.
    • Siła treści wizualnych: ponad połowa (58 procent) konsumentów na całym świecie twierdzi, że przyciągające uwagę treści wizualne mają pozytywny wpływ na ich zakupy.
    • Znaczenie interakcji i personalizacji: możliwość dotknięcia, poczucia i spróbowania różnych produktów lub usług wymieniana jest jako największa zachęta do kupna podczas przebywania w sklepie stacjonarnym zdaniem konsumentów (56 procent). Ponad jedna trzecia konsumentów na całym świecie (38 procent) twierdzi, że „poczucie personalizacji” zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu, i jest drugim najważniejszym czynnikiem mającym na to wpływ.

Raport naświetla również różnice w reakcjach kupujących na atmosferę panującą w punktach
sprzedaży, wskazując, że najbardziej pozytywnie na przyjemne środowisko sklepu stacjonarnego
reagują konsumenci w Chinach i Hiszpanii. Podczas gdy 90 procent konsumentów na całym świecie
prawdopodobnie ponownie odwiedzi sklep, w którym panuje przyjemna atmosfera, liczba ta jest
nawet wyższa w Chinach i Hiszpanii (odpowiednio 93 i 95 procent). Natomiast podczas gdy zapach ma
silny wpływ na kupujących we wszystkich badanych krajach (65 procent globalnie), najbardziej
zapamiętywany był w Hiszpanii, gdzie 85 procent hiszpańskich kupujących pamiętało, że zauważyli
przyjemny zapach sklepu. Kupujący w Chinach i USA najsilniej reagowali na muzykę w punktach
sprzedaży: 65 procent osób w tych krajach potwierdziło, że z przyjemnością słuchało tam muzyki.

Muzyka jest ważna bez względu na branżę:

    • MUZYKA & MODA
74% kupujących ubrania pamięta, że z przyjemnością słuchało muzyki przeszukując sekcję wyprzedażową.

    • MUZYKA & RESTAURACJE SZYBKIEJ OBSŁUGI
58% konsumentów pamięta obecność przyjemnej muzyki podczas posiłku.

    • MUZYKA & URODA
1 na 2 kupujących pamięta, że z przyjemnością słuchał/a muzyki w drogerii.

    • MUZYKA & ZAKUPY SPOŻYWCZE
1 na 2 kupujących pamięta słuchanie przyjemnej muzyki podczas zakupów spożywczych. 1 na 4 pamięta ogłaszane promocje, a 1 na 5 przypomina sobie zmianę decyzji zakupowej pod wpływem słyszanych ogłoszeń.

    • MUZYKA & BANK
1 na 4 klientów banków wyraźnie pamięta obecność „odpowiedniej” muzyki

Sukces jest w zasięgu WZROKU – kontent WIZUALNY rządzi:

    • 58% konsumentów wskazuje, że przyciągające uwagę treści wideo mają pozytywny wpływ na ich zakupy

    • 58% klientów restauracji szybkiej obsługi pamięta konkretne informacje, które widzieli na ekranach

    • 54% robiących zakupy spożywcze z Generacji Z na całym świecie potwierdza, że dowiedzieli się o produkcie lub promocji z ekranów umieszczonych w sklepie

    • 25% klientów aptek na świecie mówi, że zostało w nich dłużej ze względu na przyciągające uwagę treści wyświetlane na ekranach

Młodzi, uważni, żywo reagujący - Generacja Z

Na całym świecie to konsumenci z Generacji Z najszybciej zauważają i żywo reagują na elementy
marketingu sensorycznego w sklepie (1,4 razy silniej niż ogół przebadanych dorosłych). Podoba im się
obecność muzyki w sklepie, zauważają i doceniają przyjemne zapachy oraz zdecydowanie wyczuwają
wpływ treści wideo/cyfrowych.

Okazuje się, że 74% klientów między 18 a 24 rokiem życia pamięta, że ostatnie słuchanie muzyki w
sklepie sprawiało im przyjemność. Dla porównania, dla klientów z grupy 55+, muzyka była
przyjemnym i zapamiętywanym doświadczeniem, już w nieco mniejszym stopniu – 48% badanych.
Dla ponad połowy klientów Generacji Z muzyka jest tak ważna, że jeśli im się podoba, to zostają oni w
sklepie znacznie dłużej. 1 na 2 osoby z tej grupy potwierdza również, że miały na nią wpływ treści
wideo/cyfrowe.

A jak sytuacja wygląda w Polsce?

-  Nasze globalne badanie pokazuje trendy w zachowaniach Klientów, na rynkach zdecydowanie
najbardziej rozwiniętych pod względem stosowania nowinek technologicznych, związanych z
brandingiem oraz Experience Design. Zauważamy jednak, że polscy Klienci wykazują bardzo podobne
zachowania. Mam wrażenie, że u nas wpływ marketingu sensorycznego jest już równie wysoki jak w
krajach które zostały uwzględnione w badaniach – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, Country
Manager Poland & Baltics w Mood.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.