Kosmetyki 2.0

E-commerce i digital wywierają coraz większy wpływ na branżę kosmetyczną. Ważną zmianą w strategii firm są także działania proekologiczne - pisze Andrzej Mytych, dyrektor ds. komunikacji i członek zarządu AVON Cosmetics Polska

E-commerce dynamizuje rynek, zmusza do zdecydowanie większej „walki o klienta” na poziomie wzbudzania jego zainteresowań produktem, co wpływa również na zachowanie potentatów rynkowych, którzy muszą uczestniczyć w tej grze, a nie tylko koncentrować się na dystrybucji poprzez sklepy lub Ambasadorki Piękna (w przypadku Avon). Swoje miejsce na rynku wywalczyło już Allegro, Iperfumy i wiele innych brandów, które skutecznie walczą o klientów. Nawet duzi retailerzy nie mogą sobie pozwolić na brak obecności w e-commerce, stąd coraz większy nacisk na tego typu działania. O sukcesie biznesu w przyszłości zdecyduje możliwość adaptacji do zmieniającego się otoczenia i oczekiwań klientów, również pod kątem kanału zakupu. E-commerce z pewnością jest umacniany przez rozwój nowych technologii, gadżetów, które uzupełniają doświadczenia związane z użytkowaniem danego produktu. W fazie badań są już pierwsze sensory, pozwalające nam odczuwać zapach, który oglądamy w danej chwili w sklepie internetowym. Widzę na rynku miejsce dla sklepów monobrandowych, coraz częściej stawiają bowiem na budowanie wyrazistych marek, odpowiadających na najważniejsze trendy konsumenckie. Zaczynają być „concept storami”, zapraszają klientów do swojego świata, filozofii. Często oferują dużo lepsze doświadczenia niż najwięksi retailerzy.

Oprócz e-commerce kluczowa jest komunikacja digital. Również dla naszej firmy. Od trzech lat bardzo intensywnie pracujemy nad wizerunkiem marki i produktów online. Facebook i Instagram stały się dla nas podstawowymi kanałami komunikacji. Wykorzystanie narzędzi, które oferuje FB czy Instagram daje nam milionowe zasięgi przy dużym ROI, a zdarza się, że „live’y” z naszymi gwiazdami angażują więcej czasu niż programy TV o bardzo wysokiej oglądalności. Standardem w komunikacji z naszymi klientami i siecią sprzedaży stało się wykorzystanie botów, które obecnie obsługują już kilkaset tysięcy zapytań standardowo wcześniej kierowanych do naszego działu obsługi klienta. Wykorzystujemy je również do szerokiej promocji naszych produktów, angażując klientów do zabawy. W naszym przypadku współpraca z influencerami jest bardzo szeroka, pracujemy z największymi, mamy specjalny program dla 70 influencerów o średnich zasięgach, ale uruchomiliśmy również nasz wewnętrzny program dla Amabasadorek Piękna Avon, do którego należy 1000 osób. To one jako pierwsze otrzymują nasze nowości do testowania i dzielą się opiniami w swoich kanałach SM.

Ważny jest też sam produkt. Istotnym nurtem naszej działalności są działania proekologiczne. Wdrażanie ekologicznych rozwiązań oraz zrównoważony rozwój to dla nas przede wszystkim długofalowa strategia firmy, a nie tylko chwilowa moda. W Avon odpowiedzialnie zarządzamy naszymi wszystkimi operacjami – zarówno na poziomie globalnym, jak i poprzez lokalne działania. Od lat pracujemy nad rozwiązaniami, które umożliwiają ciągłe zmniejszanie naszego wpływu na środowisko naturalne np. dzięki korzystaniu z energii odnawialnej czy poprzez odpowiedzialne zarządzanie zużyciem wody oraz papieru. Naszym celem jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych przy użyciu 100% czystej energii. W Avon dążymy również do zmniejszania ilości odpadów, dlatego wprowadziliśmy rozwiązania, które przekształcają zużyte surowce w energię oraz ponownie wykorzystują osady ściekowe, a naszych pracowników edukujemy na temat recyklingu. Istotne jest dla nas także odpowiedzialne podejście do produkcji naszych opakowań, które mają przede wszystkim bezpiecznie przechować i dostarczyć najwyższej jakości produkt. W Avon wciąż poszukujemy rozwiązań, które pozwolą nam korzystać przede wszystkim z materiałów pozyskanych z recyklingu oraz umożliwią stosowanie biologicznych wkładów i żywic przy wytwarzaniu opakowań. Bez wątpienia kluczowy jest dla nas również papier – to w końcu na drukowanych katalogach jest oparta sprzedaż bezpośrednia Avon, dlatego dążymy do optymalizacji wykorzystania także tego surowca poprzez m.in. redukcję gramatury czy zmniejszenie rozmiaru broszur. Dodatkowo w ramach Avon Paper Promise zobowiązaliśmy się do 2020 r. korzystać wyłącznie z papieru w 100% pochodzącego z recyklingu lub certyfikowanych źródeł.

Podstawą bezpieczeństwa naszych produktów jest także troska o dobro zwierząt, dlatego wspieramy m.in. brytyjski Fundusz na rzecz Zastąpienia Zwierząt w Eksperymentach Medycznych (FRAME) oraz inicjatywę #BeCrueltyFree organizacji Humane Society International, która prowadzi reformę legislacyjną zakazującą testowania kosmetyków na zwierzętach na wszystkich głównych światowych rynkach kosmetycznych.

Tekst: Andrzej Mytych, dyrektor ds. komunikacji i członek zarządu AVON Cosmetics Polska

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.