Dobre perspektywy dla rynku zamówień jedzenia online

Rynek ten rośnie w Polsce w tempie 40-50 proc. rocznie - wynika z niedawno opublikowanego raportu PizzaPortal.pl. Tempo wzrostu tego rynku jest więc kilkakrotnie większe niż całego rynku e-commerce (roczna dynamika wzrostu rzędu 10-20 proc.).

Wartość całego polskiego rynku zamówień jedzenia w 2018 r. wyniosła 6 mld zł, co stanowiło ok. 25 proc. obrotów rynku restauracyjnego. Zamówienia online były warte 0,9 mld zł, jednak już w przyszłym roku ma to być 1,3 mld zł, a w 2021 r. 2,2 mld zł. Najwięcej zamówień jedzenia do domu (61 proc. w 2018 r.) jest wciąż składanych w Polsce telefonicznie. Stale jednak rośnie popularność zamówień online – według szacunków PizzaPortal.pl w br. mają stanowić 15 proc. ogólnej liczby zamówień, a w 2025 r. już blisko połowę. Umacnia się pozycja agregatorów takich jak Pyszne.pl czy Pizzaportal.pl kosztem stron internetowych poszczególnych restauracji. W ub. r. z usług agregatorów korzystało 72 proc. internautów, prognozy na bieżący rok mówią już o 74 proc.

Wśród zamawiających jedzenie w internecie zdecydowanie dominują młodzi konsumenci: robi to blisko 60 proc. osób w wieku 15-34 lat. Najwięcej, bo aż 60 proc. zamówień online składanych jest za pomocą smartfona (mobilne strony WWW lub aplikacje).

Najchętniej zamawianym daniem jest pizza (61 proc. zamówień w Pizzaportal.pl), na drugim miejscu (22 proc.) plasują się burgery i kuchnia amerykańska, na trzecim (8 proc.) kuchnia azjatycka i sushi. Rzadkością jest w Polsce zmawianie napojów – stanowią ok. 8 procent koszyka zakupowego, podczas gry na południu Europy nawet 50 proc. Popularność pizzy, którą łatwo podzielić na części, wynika m.in. z tego, że Polacy zamawiają najczęściej dla grupy kilku osób. W naszym kraju pizzerie są też lokalami gastronomicznymi najlepiej przygotowanymi do dostaw pod drzwi odbiorcy. Pizza jest też daniem dobrze znoszącym transport i dłuższy czas oczekiwania.

Dla respondentów badania PizzaPortal.pl dwa najważniejsze kryteria to wysoka jakość jedzenia (38 proc.) i czas dostawy (37 proc.). Jak podkreśla CEO i członek zarządu PizzaPortal.pl Piotr Kruszyński, „świętym Graalem” branży jest zejście z czasem dostawy poniżej 30 minut. Jednak nawet w Stanach Zjednoczonych, gdzie ten rynek jest najbardziej rozwinięty, średni czas dostawy to 44 minuty. - Bardzo często zamawianie jedzenia z dowozem ma charakter spontaniczny – nagła ochota na szybkie danie, nietypową kuchnię czy coś z ulubionej restauracji, bądź po prostu brak nastroju na samodzielne gotowanie – zwraca uwagę Michał Gmurek z firmy badań marketingowych BrainLab. To potwierdza, że szybkość realizacji „zachcianki” ma istotne znaczenie.

Zdaniem Tomasza Lipińskiego, dyrektora marketingu PizzaPortal.pl, koszt dostawy, a często także koszt potrawy bywa zaporowy. - Restauracje często uzależniają dostawę od minimalnej kwoty zamówienia, która bywa wysoka. Średni koszyk w dostawie to około 40 zł, podczas gdy standardowy konsument poszukuje potraw w cenie do 15 zł. Trendy, które – zdaniem Lipińskiego – będą w ciągu najbliższych kilku lat kształtować rynek dostaw w Polsce to m.in. downsizing (lokale nastawione w znacznej części lub całości na dostawę będą potrzebować mniejszej powierzchni, niekonieczna będzie także prestiżowa lokalizacja), usprawnienia logistyki dostaw (usługi lepszej jakości świadczone przez wyspecjalizowane firmy, wykorzystanie pojazdów samobieżnych i robotów) oraz automatyzacja w kuchni. - Skoro zamówienia mogą przychodzić w sposób elektroniczny to podłączenie ich do robota lub maszyny, która np. upiecze pizzę według zamówienia, nie powinno być dużym wyzwaniem. Impulsem do automatyzacji będą także zmiany na rynku pracy – m.in. starzejące się społeczeństwo i brak pracowników – podkreśla Lipiński.

PizzaPortal.pl to platforma zbierająca oferty blisko 4 tys. restauracji z ponad 300 miast w Polsce. Jej większościowym udziałowcem (51 proc.) jest od września 2017 r. AmRest  Holdings SE - lider wśród sieciowych restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej. AmRest jest operatorem lokali KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks w oparciu o franczyzę i współpracę typu joint venture.

Paweł Piasecki 303 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.