Prawie 10 proc. widzów ogląda programy telewizyjne "dla beki"

"Chłopaki do wzięcia" oraz "Damy i wieśniaczki" są najchętniej oglądanymi prześmiewczo programami telewizyjnymi - pokazuje badanie Wavemaker.

9,4 proc. polskich widzów zdarza się oglądać telewizję prześmiewczo (by ponaśmiewać się z pokazywanych programów). Najczęściej telewizję oglądają w taki sposób 18-24-latkowie - wśród nich prawie co piąty ogląda "dla beki", nieco częściej mężczyźni i mieszkańcy wielkich miast.

W czołówce oglądanych w ten sposób gatunków programowych plasują się kabarety, reality show, seriale, talent-show i teleturnieje, ale co czwarty prześmiewca sięga też po programy informacyjne.

Wśród konkretnych programów, jakie zdarza im się oglądać po to, by się z nich ponabijać, respondenci spontanicznie najczęściej wymieniali w badaniu Wavemakera "Chłopaków do wzięcia", "Trudne sprawy", "Dlaczego ja", "Gogglebox" i "Wiadomości", które uplasowały się na piątym miejscu rankingu skonstruowanego na podstawie ich wskazań.

Wybierając programy z szerokiej listy opracowanej przez agencję, widzowie najczęściej stawiali na "Damy i wieśniaczki", "Chłopaków do wzięcia", "Świat według Kiepskich" (na liście uwzględniono tylko programy z aktualnych ramówek kanałów, nie ujmowała ona "Gogglebox", który jest programem pokazującym zjawisko prześmiewczego oglądania TV).

Ludzie oglądają telewizję prześmiewczo, ponieważ poprawia im to humor, odstresowuje, pomaga się dowartościować. Dla niektórych bywa też punktem wyjścia do rozmów na poważniejsze tematy.

Wavemaker analizował zjawisko prześmiewczego oglądania telewizji bez szukania przełożenia stosunku widzów na percepcję reklam emitowanych wokół tak oglądanych programów. Przyglądając się jednak poziomowi zaangażowania i przywiązania widzów do topowych programów z gatunku paradokumentów (a więc często, jak pokazuje badanie – oglądanych "dla beki"), nie ma powodów, by sądzić, że reklamy wokół nich przyjmowane są przez widzów z mniejszą uważnością – np. średni czas oglądania "Chłopaków do wzięcia" przez widzów, którzy sięgnęli po ten program, jest zbliżony do tego, który na oglądanie poświęcali widzowie "Wydarzeń" (analiza stosunku wskaźnika ATS do czasu trwania programu, źródło: Nielsen).

Jak podsumowuje Wavemaker, niewykluczone też, że istnienie grupy widzów oglądających telewizję prześmiewczo, wpływa na stabilną oglądalność TV w Polsce. Zjawisko takiego oglądania nie jest wprawdzie nowe, ale w miarę rozwoju telewizji i pojawienia się np. nurtu paradokumentów mogło przybrać na sile.

Badanie zjawiska oglądania TV  prześmiewczo Wavemaker zrealizował we współpracy z panelem Ariadna w kwietniu 2019 r. na ogólnopolskiej próbie N= 2165 dorosłych telewidzów z dostępem do internetu.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.