MediaFarm: smartfony są już w 96% polskich gospodarstw z dziećmi

Ze smartfonów korzysta już 73% dzieci w wieku 3-12 lat. Spada popularność telewizji, dzieci znacznie więcej czasu przeznaczają w sumie na gaming i wideo w sieci - wynika z badania zrealizowanego przez Zymetrię na zlecenie MediaFarm.

Firma MediaFarm udostępniła wyniki czwartej edycji badania „Dzieci w sieci multiscreen” zrealizowanego na zlecenie MediaFarm przez Zymetrię. Wyniki badania dowodzą, że umacnia się trend migracji dzieci od tradycyjnych mediów w kierunku konsumpcji różnego rodzaju treści w świecie wirtualnym.

Smartfon jest obecny w 96% gospodarstw domowych, w których są dzieci (wzrost o 3 pkt proc. vs. 2018 r.). Smartfony, których rozmiar ekranów systematycznie rośnie, przejmują wiele funkcji wcześniej przypisanych tabletom. W konsekwencji penetracja tabletów spada z 70% do 64% obecnie. Konsole do gier znajdziemy już w większości gospodarstw domowych z dziećmi, dokładnie 57% (wzrost o 5 pkt proc. vs. 2018). Coraz bogatsza oferta VoD stymuluje wzrost popularności SmartTV, z której korzysta się już w 55% domów, więcej o 5 pkt proc. rok wcześniej i 10 pkt proc. w 2016 r.

Już 73% dzieci korzysta ze smartfonów, by łączyć się z siecią (+11 pkt proc.), w tym celu coraz częściej korzystają z konsoli (29%, +7 pkt proc.) i Smart TV (26%, + 7 pkt proc). Wykorzystanie laptopów i tabletów i komputerów stacjonarnych do surfowania w sieci w zasadzie się nie zmienia (odpowiednio 58%, 40% i 30%). Smartfony popularne są nie tylko wśród dzieci ze szkół podstawowych (korzysta z nich 78% dzieci w wieku 7-12 lat), lecz również wśród przedszkolaków (64%). Warto podkreślić, że wśród najmłodszych Polaków korzystanie ze smartfonów celu łączenia się z globalną siecią rośnie najszybciej – 15 pkt proc. wobec 2018 r.

Telewizja nadal jest medium, z którym dzieci mają kontakt najczęściej, jednak jej zasięg od lat systematycznie maleje. Obecnie oglądanie telewizji przez dzieci przynajmniej od czasu do czasu deklaruje 78% ich rodziców, 5 pkt proc. mniej niż w 2018 r. Coraz mniej dzieci uznaje telewizję za jedną z trzech ulubionych form spędzania wolnego czasu (23%, w dół o 2 pkt proc.). Od lat dzieci bardziej od oglądania telewizji lubią zabawy na podwórku z rówieśnikami (41%) oraz zabawy zabawkami (31%). Na uwagę zwraca wzrost powszechności czytania książek przez dzieci (55%, +5 pkt proc. vs. 2018).

Badanie „Dzieci w sieci multiscreen” (edycja czwarta) zostało wykonane mieszaną techniką ilościową oraz jakościową. Zastosowano wywiady internetowe na próbie ponad 500 respondentów, reprezentatywnej dla populacji rodziców polskich dzieci w wieku 3-12 oraz wywiadów etnograficznych i wywiadów grupowych z dziećmi w wieku 8-12 w kwietniu 2019 r. Materiały wideo z realizacji badania wykonał dom produkcyjny M5 Film.

MediaFarm jest domem sprzedaży mediów interaktywnych realizującym kampanie wideo, display, rich media oraz niestandardowe. Zymetria jest firmą analityczno-badawczą specjalizującą się w badaniach marketingowych, autorskich rozwiązaniach data science i efektywnych technologiach.

Piotr Machul 393 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.