North Face rezygnuje z kampanii Leo Burnett Tailor Made

Powodem było "nieetyczne" wykorzystanie Wikipedii w kampanii.

Idea kreatywna opierała się na spostrzeżeniu, że większość zdjęć ciekawych miejsc czy obiektów na świecie, które są wyświetlane jako pierwsze w wyszukiwarce obrazów Google, pochodzi z Wikipedii. W spocie przygotowanym przez brazylijską agencję Leo Burnett Tailor Made marka odzieży turystycznej postanowiła pokazać, jak "zhackowała" najsłynniejszą internetową encyklopedię. Fotograficy zostali wysłani do rozmaitych miejsc na świecie, m.in. do Brazylii, Peru i Szkocji, a ich zdjęcia - z mniej lub bardziej dyskretnym lokowaniem produktów North Face - zostały umieszczone w Wikipedii, co miało
zapewnić im wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania w Google. W spocie marka twierdzi, że "największą przeszkodą" było dokonanie manipulacji “bez przyciągnięcia uwagi moderatorów Wikipedii". Następnie chwali się, że dotarła "do jednego z najtrudniej dostępnych miejsc - na szczyt najpotężniejszej wyszukiwarki na świecie, nie płacąc nic, jedynie współpracując z Wikipedią".

Wikipedia nazwała kampanię "nieetycznym, krótkowzrocznym popisem marketingowym" i stwierdziła, że marka skłamała na temat współpracy z Wikipedią oraz naruszyła publiczne zaufanie do niej. Encyklopedia uważa bezstronność haseł - niepodlegających wpływom jakichkolwiek firm, organizacji czy stronnictw politycznych - za jeden ze swoich największych atutów.

29 maja marka North Face przeprosiła Wikipedię, zapewniając, że kampania została wycofana. Zdjęcia zrobione na potrzeby kampanii można zobaczyć tutaj.

Paweł Piasecki 252 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.