Buzz marketing, czyli jak efektywnie szeptać i zdobywać klientów

Podpowiadamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę realizując buzz marketing i dlaczego warto na niego postawić.

Wyróżnienie się na tle konkurencji nie należy do najłatwiejszych zadań, ale jest niezbędne gdy dążysz do osiągnięcia konkretnych zysków związanych ze wzrostem sprzedaży. W dzisiejszej rzeczywistości dotarcie do pojedynczego klienta docelowego to wyzwanie, któremu należy stawić czoła. Wsparciem są tutaj rozmaite działania marketingowe, prowadzone za pośrednictwem kanałów komunikacji offline jak i  online. Jednym z narzędzi marketingu internetowego, jakie przekłada się na wzrost rozpoznawalności marki i pobudza zainteresowanie potencjalnych klientów jest marketing szeptany. Prawidłowo prowadzony może znacząco wpłynąć na rentowność Twojej działalności.

Z poniższego artykułu dowiesz się, jak efektywnie „szeptać” klientom o produktach, usługach i samej marce. Podpowiadamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę realizując buzz marketing i dlaczego warto na niego postawić. Wskazujemy, jak nie realizować marketingu szeptanego, by nie wywoływać negatywnych odczuć internautów. Opisujemy, kiedy warto zlecić go profesjonalnej agencji, by czerpać maksimum korzyści z prowadzonych działań.

Czym właściwie jest buzz marketing?

Co kojarzy Ci się ze słowem ,,buzz’’, czy nie wydaje się ono przypominać charakterystycznego brzęczenia pszczół? Przyznasz, że te niewielkie stworzenia potrafią skutecznie zakłócać błogą ciszę? Bierz z nich przykład! Spraw, aby jak największa liczba internautów usłyszała o Twojej marce. Za pośrednictwem buzz marketingu zrobisz prawdziwy hałas w sieci!

Przed erą Internetu ludzie przekazywali sobie liczne informacje o nowościach drogą ustną. Opowieści rozchodziły się po wioskach i miastach z prędkością światła. Marketing szeptany działa na podobnej zasadzie. Dzięki niemu internauci podejmują na temat Twojej marki, usług, produktów i promocji angażujące dyskusje na rozmaitych forach, serwisach czy platformach społecznościowych.

Wystarczy, że w odpowiedni sposób zaczniesz „szeptać” konsumentom o zaletach Twojej działalności, wywołując naturalną wymianę rozmaitych opinii wyrażanych spontanicznie. W buzz marketingu nie nakłaniasz wprost potencjalnego klienta do zakupu, a jedynie zwracasz jego uwagę na rozwiązanie, które znajduje się na wyciągnięcie ręki. Pobudzasz internetową społeczność do wzajemnych dyskusji oraz prowokujesz do wystawiania rekomendacji. W ten sposób Twój brand rośnie w siłę.

Nie myśl jednak, że jest to bardzo proste zadanie. Marketing szeptany wymaga zaangażowania, czasu i cierpliwości.

Jak szeptać skutecznie?

Przede wszystkim znajdź miejsca, w których warto poruszyć temat Twoich produktów. Nie wszędzie próba podejmowania dyskusji może się udać. Dlatego szukaj stricte branżowych serwisów, forów, społeczności zainteresowanych tematem oferowanych usług czy rozwiązań. Tylko w ten sposób uda Ci się wywołać naturalną dyskusję, która wzbudzi reakcje grupy docelowej. Korzystaj śmiało z Facebooka i dedykowanych grup, nie bój się rejestrować na rozmaitych forach, śmiało szukaj potencjalnego klienta w sieci.

 

Pamiętaj jednak, aby NIGDY nie zaczynać komunikacji od informowania o promocjach, bezpośredniego polecania marki i jej rozwiązań, nawiązywania do korzyści jakie mogą być odebrane jako nachalna reklama. Nie myl buzz marketingu ze spamem! W ten sposób tylko utrudnisz sobie drogę do sprzedaży i rozdrażnisz internautów, którzy tego typu komunikaty ignorują i omijają szerokim łukiem. O etycznych zasadach, które obowiązują w profesjonalnym marketingu szeptanym sporo informacji znajdziesz na stronach WOMMA (Word Of Mouth Marketing Association). Warto się z nimi zapoznać, aby nie popełniać niepotrzebnych błędów.

Aby rozpocząć skuteczny buzz marketing należy rozpocząć swoje działania od znalezienia w sieci miejsc, które aktywnie angażują internautów do dyskusji i dołączenie do ich grona. Powinny być to np. serwisy powiązane tematycznie z oferowanymi rozwiązaniami, ponieważ w przeciwnym wypadku Twoje działania nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Trudno np. zainteresować przysłowiową panią Halinkę ofertą kierowaną głównie do informatyków... Działaj świadomie, nie na oślep!

Nie zaczynając znajomości od komercyjnych treści, masz sporą szansę na przedstawienie swojej oferty w późniejszym czasie. Na początku warto starać się pozostać aktywnym w ramach rozmaitych wątków, a pomagając rozwiązywać różne problemy internautów wykorzystywać okazję do wskazywania marki, jej usług lub produktów jako możliwie najlepszych sposobów na uporanie się z danymi kłopotami. Takie działanie sprawdza się znacznie lepiej niż nachalna i agresywna reklama.

Uważaj na oryginalność treści, które będziesz publikował w sieci w ramach buzz marketingu. Nie działaj na zasadzie kopiuj / wklej, ponieważ w ten sposób szybko zostaniesz zweryfikowany jako spamer. Staraj się tworzyć unikalne treści, które w jak najbardziej atrakcyjnej formie przekażą informacje o marce i wzbudzą zainteresowanie.

Co zyskasz dzięki szeptom?

Wywołując dyskusję w sieci budujesz marce sieć rekomendacji i sprawiasz, że zaczyna ona wzbudzać rosnące zaangażowanie. Prowokując do mówienia o marce, usłudze czy produktach doskonale wpływasz na jej rozpoznawalność i zachęcasz do zapoznana się z aktualną ofertą, jednocześnie zupełnie o niej nie wspominając. Prowokujesz dzięki temu naturalnych ruch na stronie www firmy lub w sklepie online.

Kiedy wśród rozmówców zaczynają pojawiać się pierwsze opinie zadowolonych klientów to Twoje działania przynoszą oczekiwany efekt. Gdy dyskusja nabierze rozmachu o tego typu rekomendacje możesz pokusić się sam. Masz okazję do tego, aby za pomocą marketingu szeptanego przedstawiać swoją markę w jak najlepszym świetle jako rozwiązanie rozmaitych problemów. Budujesz rozpoznawalność marki, co w perspektywie czasu zaczyna się przekładać na zwiększenie sprzedaży.

Marketing szeptany warto wykorzystać również do działań pozycjonerskich. Szczególnie wtedy, gdy przynosi on oczekiwane rezultaty. To doskonała okazja do zamieszczania linków pozycjonujących. Dzięki temu wyszukiwarka Google coraz lepiej będzie pozycjonowała Twoją stronę internetową lub sklep on-line, co wpływa bezpośrednio na to że stajesz się widoczny w sieci. Wszystko to za sprawą naturalnie wywołanych dyskusji przeradzających się w rekomendacje.

Kiedy warto zlecić buzz marketing specjalistom?

Marketing szeptany oznacza spory wysiłek. Musisz poświęcić wiele czasu i energii, aby zauważyć pierwsze efekty. Prowadząc firmę masz na głowie wiele pilnych spraw, o które trzeba się zatroszczyć aby działalność prawidłowo funkcjonowała. Marketing jest jej istotnym elementem, jednak jeżeli nie posiadasz wyspecjalizowanego i doświadczonego zespołu marketingowców , możesz nie zrealizować swojego celu. W takiej sytuacji najlepiej postawić na pomoc ze strony profesjonalistów.

Buzz marketing jest nierzadko jedną z usług świadczonych przez agencje public relations. Jednak pamiętaj, że może być on realizowany na różnym poziomie jakości. Nie każda agencja będzie szeptała w profesjonalny sposób. Wiele z nich ogranicza swój buzz marketing do publikacji spamerskich treści, które w żaden sposób nie przekładają się na wzrost liczby klientów. Dodawanie wpisów we właściwych miejscach sieci, które wyglądają naturalnie, są poprawne językowo i odpowiadają na podjęte dyskusje nie może być realizowane byle jak. Dlatego należy wybierać wsparcie ze strony agencji, które mogą pochwalić się rzeczywiście osiągniętymi rezultatami. Doświadczenie zawsze przekłada się na skuteczność publikowanych treści, odpowiednie wyczucie i szybkość publikacji. 

Dlatego zamiast tracić swój budżet marketingowy na usługi niewarte swojej ceny postaw na ekspertów z Warsaw Media House, którzy szeptanie w sieci mają w małym palcu. To agencja public relations z Warszawy, jaka przyczyniła się do sukcesu wielu firm z różnych branż. Zespół szeptaczy z doświadczeniem szybko dotrze do Twoich potencjalnych klientów i utrzyma zainteresowanie dotychczasowych. Oddaj swój buzz marketing we właściwe ręce i ciesz się efektami.

Więcej o WMH sp. z o.o. sp. k znajdziesz tutaj.

O autorze:

Piotr Sulewski, Prezes Zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu - zarządza i koordynuje pracą spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na LinkedInie.

WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).

 LinkedIn, Facebook, Instagram

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.