"Gazeta Wyborcza" z nową makietą na 30-lecie

Projekt przygotował Jacek Utko.

4 czerwca br., w 30. rocznicę wyborów z 1989 r., "Gazeta Wyborcza" ukazała się w nowym layoucie. Projekt makiety, który debiutuje w 30. rocznicę wyborów z 1989 r., przygotował Jacek Utko. Jego projekty  pięciokrotnie zdobywały nagrodę World’s Best Designed Newspaper i trzykrotnie European Newspaper of the Year. – W wymagających dla tradycyjnej prasy czasach nowa makieta wysokonakładowego dziennika to projekt wyjątkowy nie tylko na skalę polską. Zmiana układu i wyglądu wydań to znacznie więcej niż nowy projekt graficzny gazety – to także zmiana filozofii jej tworzenia oraz wyraźny, mocny sygnał, że wierzymy w nowoczesną, papierową "Gazetę Wyborczą” dopełniającą się z atrakcyjną ofertą cyfrową dziennika i dbamy o jej rozwój – mówi Jerzy Wójcik, wydawca gazety.

Nowa makieta ma być bardziej przejrzysta, wypełnia ją nieco powiększona, prostsza czcionka, większe przestrzenie w projekcie poszczególnych stron oraz lepiej eksponowane fotografie, np. na drugiej stronie wydania. Dodatkowo autorzy komentarzy, felietonów i opinii będą przedstawiani rysunkowym portretem.

– "Gazeta Wyborcza” będzie mieć szatę graficzną premium, odpowiednią do jakości swoich treści. Chciałem, aby jej makieta była bardziej spójna, by wszystkie sekcje i tygodniki wyglądały jak z jednej rodziny. Oczywiście, "Wyborcza” powinna też być nowoczesna i używać nowoczesnych rozwiązań graficznych, ale z konserwatywnym rysem, charakterystycznym dla prasy wysokiej jakości – wyjaśnia Jacek Utko. 

W nowej makiecie "Gazeta Wyborcza” ma wyraźny podział treści: lekturę rozpoczyna szybsza część newsowa, obejmująca działy Polska, Świat i Ekonomia, ze specjalną sekcją Temat Dnia. To wybrany przez redakcję dziennika temat, który będzie omawiany w komentarzach, cytatach czy opiniach rozmówców. Druga część wydania to działy Opinie, Kultura, Nauka i Reportaż, w których więcej będzie dłuższych form dziennikarskich. Codziennie, oprócz sobót, na łamach dziennika pojawi się sekcja Poradnik, która będzie oferować praktyczne treści, użyteczne dla czytelników, np. informatory o zmianach w prawie, systemie emerytalnym bądź związane z edukacją. W czwartki Poradnik będzie miał charakter konsumencki, a w piątki zajmie cztery strony i w całości zostanie poświęcony tematyce zdrowotnej, zastępując wydania "Tylko Zdrowie”. W nowej makiecie zmieni się także wygląd tygodników "Duży Format”, "Ale Historia”, "Mój Biznes”, "Nasza Europa” i "Magazyn Świąteczny”. Zmiany graficzne i wydawnicze obejmą także wydania lokalne. Piątkowe magazyny lokalne, ukazujące się w 20 miastach, zostaną połączone z dodatkiem kulturalnym "Co Jest Grane 24” (jedynie w Warszawie będzie się on nadal ukazywał w osobnym grzbiecie).

– W ten sposób powstaną kompletne, obszerne tygodniki lokalne, np. "Tygodnik Kraków” czy "Tygodnik Poznań” – mówi Mikołaj Chrzan, szef redakcji lokalnych "Gazety Wyborczej”. – Nowy layout okładek piątkowych tygodników umożliwi redaktorom większą swobodę i lepszą ekspozycję tematów newsowych. Zmieni się charakter strony 2. Ludzie i Opinie, na której w atrakcyjnej formie graficznej publikowane będą komentarze, recenzje, listy i sylwetki. Natomiast sekcja z dłuższymi formami – m.in. reportażami i wywiadami – będzie ukazywała się pod hasłem "Tygodnik Reporterów”.

Jednocześnie zespół "Gazety Wyborczej” uporządkuje także zasięgi kilku dodatków lokalnych ukazujących się od poniedziałku do czwartku: od 4 czerwca br. informacje ze Szczecina będą ukazywały się razem z wiadomościami trójmiejskimi (dotychczas były w wydaniu poznańskim); wydanie podlaskie zostanie połączone z lubelskim (ukazywało się wraz z wiadomościami z warmińsko-mazurskiego), a wspólne wydanie lokalne otrzymają czytelnicy z Olsztyna, Torunia i Bydgoszczy.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.