Przepis na krótkie wideo: uderzenie, format i odwaga

Dzięki smartfonom popularność krótkich form wideo wystrzeliła niczym z katapulty, a wideo stało się nowoczesnym językiem komunikacji. Obecnie materiały tego typu stanowią ponad 55% całego ruchu danych mobilnych, a według przewidywań Cisco Visual Networking Index udział ten w 2020 r. wzrośnie do 75%.

Każdy, kto chce dzisiaj odnosić sukcesy w dziedzinie treści wideo na urządzeniach mobilnych, musi być świadomy, że przenoszenie obrazów na smartfony podlega innym regułom niż na przykład klasyczne reklamy telewizyjne. Filmy na naszych telefonach – zabawne klipy wideo, historie czy krótkie filmy reklamowe – są w większości oglądane w drodze. Gdy przewijamy aktualności, nasza uwaga skupia się na poszczególnych elementach na bardzo krótki czas. W środowisku mobilnym na jeden materiał przypada średnio tylko 1,7 sekundy uwagi. Nieco inaczej ma się sprawa z treściami na desktopach – tu poświęcamy średnio 2,5 sekundy naszej uwagi.

Te mikroprzedziały czasowe – pomimo że tak niewielkie – dają nam szansę na dotarcie do naszego klienta. Doskonałym sposobem jest wykorzystanie odpowiednio dopasowanych treści wideo – zarówno w formie reklam czy klasycznych postów na stronie, jak i filmów – artykułów opowiadających jakąś historię. Krótkie, jasne i zwięzłe w przekazie, emocjonalne lub zaskakujące fabularnie i uderzające designem materiały przyciągają uwagę i zwiększają apetyt odbiorcy na więcej.

Jak krótka jest krótka forma w internecie? Otóż jej długość nie przekracza 15 sekund. Ale generalna zasada to “im krócej, tym lepiej”.

Jak stworzyć efektywne krótkie wideo?

Krótkie formy wymagają silnego uderzenia! Muszą przyciągnąć uwagę od samego startu i przekonać dynamiczną sekwencją scen. Jeżeli chcemy utrzymać uwagę odbiorcy na więcej niż wspomniane 1,7 sekundy, nie możemy sobie pozwolić na nudę.

Format to klucz! Prawie wszystkie filmy na smartfonach są dziś wyświetlane w pionie. Jest to tym bardziej kluczowe, im krócej trwa nasz film. Filmy na urządzenia mobilne powinny być wyświetlane w formacie pionowym lub przynajmniej kwadratowym oraz zawsze odpowiadać indywidualnym specyfikacjom technicznym formatów dostępnych na platformie.

Dobre krótkie wideo wymaga od twórcy odwagi i musi się wyróżniać! Krótsza kreacja oznacza mniej czasu na przekonanie do siebie odbiorcy. Dobrze opowiedziana historia powinna porzucić utarte schematy i zaskakiwać. Twórcy treści powinni eksperymentować z nietypowymi lub skróconymi formami narracyjnymi albo różnymi podejściami do struktury nagrania.

Wskazówki

● Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, reklamy wideo na Facebooku osiągają 47 procent wpływu na odbiorcę w ciągu pierwszych trzech sekund. Twórcy krótkich form powinni zatem eksperymentować z odwracaniem dramaturgii swoich filmów i umieszczaniem głównego przekazu marki już na ich początku.

● Centralny przekaz można zilustrować tekstem i grafiką w ramach filmu, a nie tylko w towarzyszącym mu komentarzu.

● Bardzo niewiele osób ustawiło domyślnie aktywny dźwięk w przeglądanych treściach. Filmy zyskują, jeśli potrafią zainteresować nawet bez dźwięku.

Jak to się robi?

Producent chipsów z tortilli Doritos zrealizował specjalną kampanię dla swojego nowego produktu – Doritos Roulette.

Każda zaczerpnięta z torebki garść chipsów to próba odwagi, ponieważ między chipsami o smaku sera kryją się niezwykle ostre chipsy chili. Aby dotrzeć do młodej grupy docelowej w Belgii i Holandii, pierwotny 25-sekundowy spot telewizyjny został przekształcony w krótsze, 15, 10, 5 i 2-sekundowe filmy zoptymalizowane pod kątem urządzeń przenośnych.

 

Format pionowy został osiągnięty przy użyciu technologii stackingu, która układa różne elementy wideo jeden na drugim, tworząc kolaże, a także nowy rodzaj interakcji pomiędzy wieloma fabułami i elementami wideo. Stworzona kreacja „testu odwagi” – „Doritos Roulette Challenge” – była udanym eksperymentem narracyjnym. Powstały przy tej okazji ekosystem mobilnych wersji jasno pokazuje, że tworzenie krótkich, a jednocześnie ciekawych filmów nie musi być skomplikowane.

Tekst: Robert Olszewski, Creative Strategist, Facebook

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.