Przepis na krótkie wideo: uderzenie, format i odwaga [wideo]
Dzięki smartfonom popularność krótkich form wideo wystrzeliła niczym z katapulty, a wideo stało się nowoczesnym językiem komunikacji. Obecnie materiały tego typu stanowią ponad 55% całego ruchu danych mobilnych, a według przewidywań Cisco Visual Networking Index udział ten w 2020 r. wzrośnie do 75%.
Te mikroprzedziały czasowe – pomimo że tak niewielkie – dają nam szansę na dotarcie do naszego klienta. Doskonałym sposobem jest wykorzystanie odpowiednio dopasowanych treści wideo – zarówno w formie reklam czy klasycznych postów na stronie, jak i filmów – artykułów opowiadających jakąś historię. Krótkie, jasne i zwięzłe w przekazie, emocjonalne lub zaskakujące fabularnie i uderzające designem materiały przyciągają uwagę i zwiększają apetyt odbiorcy na więcej.
Jak krótka jest krótka forma w internecie? Otóż jej długość nie przekracza 15 sekund. Ale generalna zasada to “im krócej, tym lepiej”.
Jak stworzyć efektywne krótkie wideo?
● Krótkie formy wymagają silnego uderzenia! Muszą przyciągnąć uwagę od samego startu i przekonać dynamiczną sekwencją scen. Jeżeli chcemy utrzymać uwagę odbiorcy na więcej niż wspomniane 1,7 sekundy, nie możemy sobie pozwolić na nudę.
● Format to klucz! Prawie wszystkie filmy na smartfonach są dziś wyświetlane w pionie. Jest to tym bardziej kluczowe, im krócej trwa nasz film. Filmy na urządzenia mobilne powinny być wyświetlane w formacie pionowym lub przynajmniej kwadratowym oraz zawsze odpowiadać indywidualnym specyfikacjom technicznym formatów dostępnych na platformie.
● Dobre krótkie wideo wymaga od twórcy odwagi i musi się wyróżniać! Krótsza kreacja oznacza mniej czasu na przekonanie do siebie odbiorcy. Dobrze opowiedziana historia powinna porzucić utarte schematy i zaskakiwać. Twórcy treści powinni eksperymentować z nietypowymi lub skróconymi formami narracyjnymi albo różnymi podejściami do struktury nagrania.
Wskazówki
● Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, reklamy wideo na Facebooku osiągają 47 procent wpływu na odbiorcę w ciągu pierwszych trzech sekund. Twórcy krótkich form powinni zatem eksperymentować z odwracaniem dramaturgii swoich filmów i umieszczaniem głównego przekazu marki już na ich początku.
● Centralny przekaz można zilustrować tekstem i grafiką w ramach filmu, a nie tylko w towarzyszącym mu komentarzu.
● Bardzo niewiele osób ustawiło domyślnie aktywny dźwięk w przeglądanych treściach. Filmy zyskują, jeśli potrafią zainteresować nawet bez dźwięku.
Jak to się robi?
Producent chipsów z tortilli Doritos zrealizował specjalną kampanię dla swojego nowego produktu – Doritos Roulette.
Format pionowy został osiągnięty przy użyciu technologii stackingu, która układa różne elementy wideo jeden na drugim, tworząc kolaże, a także nowy rodzaj interakcji pomiędzy wieloma fabułami i elementami wideo. Stworzona kreacja „testu odwagi” – „Doritos Roulette Challenge” – była udanym eksperymentem narracyjnym. Powstały przy tej okazji ekosystem mobilnych wersji jasno pokazuje, że tworzenie krótkich, a jednocześnie ciekawych filmów nie musi być skomplikowane.
Tekst: Robert Olszewski, Creative Strategist, Facebook