Jak trafić z reklamą online do nie tak słabej płci?
Liczba komunikatów reklamowych wysyłanych do kobiet jest ogromna, a z drugiej strony stale rośnie trend blokowania reklam.
Codzienne zakupy domeną 8 mln internautek!
Osoby, które zajmują się codziennymi zakupami, to w większości przypadków kobiety – według danych zebranych w badaniu Gemius/PBI jest to 8 090 573 dorosłych kobiet (93,3%). Panie nie robiące zakupów to garstka– stanowi ją raptem 577 432 Polek (6,7%).*
To ogromna rzesza klientów i łakomy kąsek dla reklamodawców. Kobiety w internecie najchętniej kupują produkty z kategorii “odzież, dodatki, akcesoria”. Taką aktywność wyraża aż 74% badanych, dla kontrastu mężczyźni stanowią tylko 52%. Innymi, popularnymi wśród kobiet kategoriami są kosmetyki, odzież sportowa, artykuły dziecięce, produkty farmaceutyczne, produkty spożywcze oraz materiały budowlane i wykończeniowe. Nic dziwnego, że liczba komunikatów reklamowych, która jest wysyłana w stronę płci pięknej jest ogromna. Wbrew obiegowej opinii – to nie jest słaba płeć! Marketerzy znają potencjał nabywczy matek, żon, singielek.
Smart shopping w dobie adblocków
Polacy nie kochają reklam w Internecie. Jesteśmy w czołówce państw europejskich - aż 35% Polaków używa programów blokujących reklamy, wynika z badań AdBlock Detector.
Shopping to lubiana rozrywka. Kobiety kupują smart - są oszczędne, czekają na promocje, polują na zniżki dla stałych klientek. Obok ceny, bardzo ważny jest dla nich komfort zakupów. Stąd tak duży odsetek kobiet lubi robić zakupy przez Internet. Marketerzy analizują terabajty danych, z których czerpią wiedzę, jak mówić, żeby reklama przynosiła wymierne rezultaty – najczęściej konwersję. Komunikaty reklamowe przychodzą w punkt. Promocje, darmowe dostawy, 100 dni na zwrot – to wszystko doskonałe wabiki dla zakupów przez Internet. Sprawę komplikuje fakt, iż 15% Polek używa adblokerów. Największy odsetek jest w grupie wiekowej 20—29 lat.
Jak zatem konstruować kampanie online?
Trend blokowania reklam stale rośnie. W odpowiedzi na ten kierunek powstało narzędzie AdBlock Detector, które bada istotność reklam w określonych segmentach reklamowych, uwzględniając zjawisko blokowania reklam.Sprawdziliśmy, jak z programów blokujących reklamy korzystają aktywnie zawodowo kobiety, w wieku 20-50 lat, z miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców. W badaniu wzięło udział 1287 internautek**. Kolejne fale badania realizowane są co tydzień.
W badanej, reprezentatywnej grupie 1287 respondentek, aż 37% deklaruje używanie programów blokujących reklamy. Użytkowniczki Internetu są zmęczone wielością otaczających ich reklam - adblocki stają się co raz bardziej popularne.
Aż 9 na 10 badanych kobiet ma programy blokujące reklamy na komputerze prywatnym! W odniesieniu do populacji, stanowi to ogromną rzeszę potencjalnych klientek, do której nie dotrzemy za pomocą tradycyjnej reklamy.
W badanej grupie tylko 28% kobiet ma programy blokujące reklamy na telefonach prywatnych. To o trzy razy mniej niż na komputerach. W dobie rosnącego trendu trendu mobile to dobra informacja!
Zatem po raz kolejny utwierdzamy się w przekonaniu, że social media odpowiadają na trendy digitalowe. Są odporne na programy blokujące reklamy, pomagając w jakościowy i precyzyjny sposób docierać do klientów. Nie można zapominać o e-mail marketingu, który poprawnie skonstruowany przynosi wymierne rezultaty reklamowe. Natomiast wartościowy kontent broni się sam!
O Adblock Detectorze: Narzędzie zostało stworzone przez agencję Digital Resolution oraz Annalect. Autorski program pomaga w szczegółowej analizie grup celowych. Jest cennym źródłem wiedzy dla marketerów.
*Badanie Codzienne Polaków zakupy – dane z badania Gemius/PBI
** Dane z narzędzia AdBlock Detector
Tekst: Kaja Bielawska, Senior Project Coordinator, Digital Resolution