Interaktywne formaty: zobacz, usłysz, dotknij [wideo]

Kreatywne reklamy na smartfonie mogą być czymś więcej niż tylko ruchomymi obrazkami. Nowatorskie i interaktywne formaty mają szansę łatwiej zwrócić uwagę konsumenta, a co za tym idzie - zaangażować go w opowiadaną przez nas historię i jej treść.

Interaktywne formaty to narzędzie pozwalające marketerom tworzyć zupełnie nowe doświadczenia odbiorców podczas ich kontaktu z treścią reklamową. Angażując konsumenta, mogą ułatwiać przekonanie go do produktu i jego przekazu. Ponadto ta wciąż nowa strategia reklamowa poprzez zaoferowanie opcji wyboru tego, co chcemy zobaczyć, umożliwia odbiorcom aktywne i świadome kształtowanie ich doświadczenia, a twórcom – zachęcenie ich do działania w realnym świecie (na przykład do obrócenia telefonu).

Interaktywne reklamy stały się nowym rodzajem stron, które same w sobie opowiadają całą historię. Po uruchomieniu natychmiast przyciągają uwagę i skracają dystans do użytkownika (dobrze też, gdy sprawią mu radość). Dzięki innowacyjnemu charakterowi te ekscytujące formy również szczególnie mocno zapadają w pamięć. Kolejnym plusem interaktywnych formatów mobilnych jest to, że wiele z nich ładuje się bardzo szybko, ponieważ zostały specjalnie zaprojektowane do wyświetlania na smartfonie.

Istnieje mnóstwo interaktywnych formatów mobilnych, ale to Materiały błyskawiczne (Instant Experience) są szczególnie uniwersalne. Jest to w zasadzie ukryta za postem gotowa strona, w której możemy umieścić nasze treści, grafiki i materiały wideo. Wystarczy, że użytkownik kliknie w post lub przesunie ekran palcem ku górze.

Co jest ważne podczas projektowania formatu materiału błyskawicznego?

Bądź przekonujący od samego początku!
Użytkownicy mogą odkryć tę reklamę tylko poprzez świadome działanie, takie jak pisanie lub przesuwanie. Dlatego kluczowe jest stworzenie przekonującej kreacji wprowadzającej, która zachęci ich do interakcji. Niezależnie od tego, czy w grę wchodzi grafika, animacja czy wideo, materiał musi być interesujący. Nawet najlepsza kreacja jest nic niewarta, jeśli pozostanie nieodkryta. Pamiętajmy również, że szanse na uruchomienie naszej reklamy zwiększają takie elementy jak czytelny tekst, dobre wskazówki wizualne oraz klarowne “call to action”.

Wykorzystaj pełnię przestrzeni projektowej!
Materiały błyskawiczne mają wiele zalet. Należy do nich łatwość projektowania. Przede wszystkim jednak format ten dostarcza użytkownikowi pełnoekranowych wrażeń. To wspaniały, kreatywny plac zabaw, ograniczony w zasadzie jedynie szerokością i długością ekranu. Pozwala nam opowiedzieć nawet dłuższe historie, a w ich trakcie uwydatnić punkty, na które użytkownik powinien zwrócić uwagę. Korzystajmy z tej twórczej wolności!

Dodaj funkcje interaktywne!
Oprócz klasycznych elementów, takich jak teksty, zdjęcia i filmy, a także bardziej rozbudowane karuzele i ujęcia 360°, reklamę dobrze jest wyposażyć w dodatkowe interaktywne funkcje, które wykorzystują czujniki smartfona. Wstrząsając, stukając, obracając lub przesuwając, użytkownik staje się integralną częścią reklamy i wchodzi w głęboką interakcję z jej treścią. Korzystanie z funkcji interaktywnych powinno być oczywiście intuicyjne – pamiętajmy, że jest ono nadal nowością dla wielu osób.

Bierz pod uwagę wszystkie opcje, ale nie strać z oczu celu!
Przy całej dostępnej swobodzie projektanci nie powinni zapominać o historii, którą chcą opowiedzieć. Ważne jest, aby poszczególne elementy zostały połączone w odpowiedni sposób i zgodnie z celami kampanii – a więc przybrały postać opowiadania lub katalogu estetycznego.

Stwórz nieoczekiwane!
Bądź odważny, baw się możliwościami, twórz nowe sposoby i historie, aby dotrzeć do swoich odbiorców i nawiązać z nimi kontakt. Kreacja, która zaskakuje, bawi lub buduje napięcie, zostaje zapamiętana i ma duże szanse trwale pozytywnie wpłynąć na markę.

Przykuwać wzrok z każdej strony: VW wyznacza trendy

Volkswagen wykorzystał format materiałów błyskawicznych w kampanii nowego modelu Arteon. Idealna bazą ku temu stał się wygląd auta wraz z jego głębokimi kolorami. Agencja Grabarz & Partner stworzyła kilka reklam dostosowanych do różnych grup docelowych. Przykładowo jedna z nich skupiła się na designie i wizualizowała długość samochodu, zachęcając ludzi do przekręcenia smartfonu poziomo, aby doświadczyć widoku auta podczas jazdy. Materiał potęguje efekt „przekraczania granic”, ponieważ mknie przez różne okna reklamowej karuzeli. Inna odsłona reklamy została wyposażona w zintegrowany konfigurator, w którym model pojazdu, jego kolor, wzór felg, a nawet silnik mogą być indywidualnie dopasowane do osobistych preferencji widza bez konieczności opuszczania kanału mobilnego. Jedyną czynnością, na potrzeby której klient musi odłożyć smartfon, jest jazda próbna.

Tekst: Robert Olszewski, Creative Strategist, Facebook

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.