Polacy chcą, by marki komunikowały się z nimi poprzez muzykę

To jeden z głównych wniosków z badania przeprowadzonego przez Havas Media Group oraz Universal Music Polska.

Celem nowej fali badania Fans.Passions.Brands było zrozumienie nawyków, przekonań i postaw Polaków w obszarze muzyki, by następnie przełożyć tę wiedzę na korzyści dla marek.

Badanie pokazuje, że muzyka to stały element życia Polaków ze wszystkich grup wiekowych. Najbardziej obecna jest - co łatwo zgadnąć - w życiu ludzi młodych: słucha jej codziennie 89% osób między 18. a 24. rokiem życia oraz 85% osób w wieku 25-34 lata. Odsetek słuchających muzyki codziennie jest jednak wysoki także wśród starszych pokoleń: 80% osób w wieku 45-54 oraz 71% osób w wieku 54 lata. Trzech na czterech respondentów (74%) deklaruje, że przynajmniej od czasu do czasu rozmawia o muzyce z przyjaciółmi bądź znajomymi, a w młodej grupie odsetek ten wynosi aż 81%.

Najmłodsi badani (18-24 lata) ludzie najbardziej lubią hip-hop i rap, a wśród ulubionych artystów wymieniają Taco Hemingway'a, Palucha i Kali. Ci trochę starsi (25-34 lata) najczęściej wybierają pop i muzykę taneczną, a artystką najczęściej wskazywaną jako ulubiona jest Sylwia Grzeszczak. Najstarsza grupa badanych stosunkowo najczęściej wskazuje disco polo jako preferowany gatunek muzyczny, jednak jednocześnie w tej grupie wymienia Budkę Suflera, Czesława Niemena i Marylę Rodowicz jako ulubionych polskich wykonawców. Wraz z wiekiem zmieniają się źródła muzycznych inspiracji: dla młodych są to głównie koncerty i festiwale, dla starszych -  reklamy telewizyjne i programy związane z muzyką. Wszystkie grupy wiekowe łączy zainteresowanie programami typu talent show.

Zaangażowanie marek w muzykę jest pozytywnie oceniane przez aż 93% respondentów w wieku 18-24 lata, ale także 85% osób ze starszego segmentu. Jak podkreśla Anna Kuropatwa, insights and strategy director Havas Media Group, muzyczne aktywacje mają zatem bardzo duży potencjał budowania świadomości i wizerunku marki Ponad 58% badanych - a 67% w grupie 25-34 lata - zgadza się ze stwierdzeniem, że muzyka odróżnia markę od konkurencji.

Wśród aktywności marek związanych z muzyką Polacy najbardziej doceniają wspieranie rozwoju młodych talentów (67% w całej grupie), organizowanie własnych wydarzeń muzycznych (62%) oraz sponsorowanie już istniejących festiwali i eventów muzycznych (62%).

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie respondentów w wieku ponad 18 lat (N = 1018, metodologia CAWI).

Paweł Piasecki 267 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.