Gaming to coś więcej niż samo granie w gry
Jeden ze stereotypów, które obala badanie "Esport w Polsce. Jakimi konsumentami są fani esportu i gier?" przygotowane przez Mexad Games we współpracy z Mobile Institute, brzmi: gry są rozrywką, która izoluje od innych ludzi.
Rozgrywki esportowe śledzi z kolei 39 proc. graczy, z czego 24 proc. robi to regularnie. Fanami esportu najczęściej są mężczyźni w stałym związku bez dzieci, w wieku 25-34 lat, o średnich dochodach 3000-5000 zł na osobę w gospodarstwie domowym. 31 proc. badanych stwierdziło, że zainteresowanie esportem będzie rosło. Co trzeci jest zdania, że esport może dorównać klasycznym dyscyplinom sportowym.
"Gry są rozrywką, która izoluje od innych ludzi" - to kolejny stereotyp obalony przez badanie Mexad Games. Choć wielu internautów wskazuje, że grają sami (34 proc.), to aż 38 proc. gra z innymi osobami: znajomymi lub osobami poznanymi w sieci. Wśród społeczności esportowej ze znajomymi gra aż 74 proc. ankietowanych.
Badacze pokusili się także o stworzenie typologii polskich graczy. Wyróżnili cztery ich główne typy.
Ulubione kategorie gier to zdecydowanie strzelanki i gry akcji (aż 87 proc. wskazań wśród członkówspołeczności esportowej oraz 21 proc. ogółu internautów grających w gry), gry przygodowe (odpowiednio 37 i 21 proc. wskazań) oraz gry strategiczne (47 i 16 proc. wskazań). Ulubioną kategorią gier kobiet są quizy (24 proc. wskazań w tej grupie). Z badania wynika także, że gry kupuje aż 61 proc. procent graczy, a wśród nich niemal połowa - 44 procent - robi to od razu od razu po premierze danego tytułu. Gry kupowane są najczęściej w sklepach stacjonarnych takich jak Empik czy Media Markt (35 proc.) ale też w polskich sklepach internetowych (26 proc.) oraz na Allegro (25 proc.). Obiecująca z perspektywy marketingowej jest deklaracja 55 proc. grających internautów, że chętnie kupią produkt czy usługę, aby otrzymać zniżkę lub kod na zakup gry. Wśród członków społeczności esportowej odsetek rośnie aż do 72 proc.!
- Esport jest zjawiskiem globalnym z rosnącą rzeszą fanów i widzów. Jeśli danej marki nie ma tam, gdzie są jej klienci, to po prostu jest to dla niej stracona szansa. Tym bardziej, że fani esportu nie są łatwą grupą klientów do pozyskania. Ale gdy to już się uda, na pewno dość wdzięczną i wartościową - podkreśla Arkadiusz Miegoń, wiceprezes agencji Mexad Games.
Najpopularniejszym urządzeniem, z którego korzystają polscy gracze, jest laptop (32 proc.), ale niewiele mniej ankietowanych wskazywało na smartfony (29 proc.) i komputery stacjonarne (26 proc.). Na czwartym miejscu znalazły się konsole (23 proc.).
Mexad Games, inicjator prezentowanego powyżej badania, to niedawno powstała agencja łącząca światy reklamy oraz gamingu i esportu. Badanie zostało zrealizowane na próbie 1365 internautów przez Mobile Institute z wykorzystaniem dwóch metod - ankiet i wywiadów indywidualnych. Próba jest reprezentatywna dla polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Organizacja AGO Esports, partner raportu, pomogła w zebraniu opinii 626 członków społeczności zainteresowanej esportem. Dane zbierane były w grudniu 2018 r.

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.