Dentsu Aegis: stereotypy o generacji Z są nieprawdziwe

Ponad połowa młodych chciałaby odłączyć się od świata cyfrowego.

Grupa Dentsu Aegis Network Polska oraz Infuture Hatalska Foresight Institute opublikowały raport “Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra”. Firmy przebadały polskich reprezentantów pokolenia Z (czyli młodzież urodzona po 1995 r.) ze względu na ich wysoki udział w polskim społeczeństwie oraz rosnącą siłę nabywczą. Według nich generacja Z, nazywana także postmilenialsami, stanowi obecnie ponad 23% populacji Polski (około 9 mln osób), a do 2020 r. stać się ma najliczniejszą, 40-procentową grupą konsumentów.

 - Pokolenie milenialsów zastępowane jest generacją Z i niejako to ona zaczyna dyktować obecnie zasady komunikacji marketingowej. Naturalnym środowiskiem są nowoczesne technologie, a tam, gdzie obecne jest pokolenie Z, nieodłącznie funkcjonują także nowe marki, które nawiązują i pielęgnują relacje z młodymi ludźmi, zupełnie inaczej niż dotychczas pielęgnowany schemat - mówi Sławomir Stępniewski, CEO w Dentsu Aegis Network Polska, dodając, że cyfrowa transformacja oraz orientacja na działania w digitalu nie są już wyborem, ale koniecznością w tworzeniu skutecznej i oczekiwanej komunikacji skierowanej do reprezentantów tego pokolenia.

Natalia Hatalska, CEO Infuture Hatalska Foresight Institute, twierdzi, że wokół generacji Z narosło wiele negatywnych stereotypów. - Określa się ich często jako pokolenie Ja, Ja, Ja - twierdzi.

Tymczasem uwagę badaczy najbardziej przykuć miała niejednorodność pokolenia Z w zakresie wyznawanych wartości, poglądów politycznych czy autorytetów. - Wyniki badań, mówiąc o przewadze w postrzeganiu rodziców nad internetowymi gwiazdami, mogą zdziwić marketerów i badaczy w obliczu popularności influencer marketingu czy internetowych rekomendacji – zauważa Natalia Skrzypek, social media stack leader, Dentsu Aegis Network Polska.

Generacja Z to pierwsze pokolenie, które przeżywa swoje życie na dwóch różnych płaszczyznach - rzeczywistej i wirtualnej. Według badania dla 1/3 z nich realne doświadczenia nie są kompletne bez udziału w nich technologii skracającej dystans. Choć najczęściej spotykają się w realu (25% w klubach i restauracjach, 24% w domu, 23% w galerii handlowej), to smartfon także pełni funkcję miejsca spotkań, spełniając funkcję komunikacyjną, informacyjną i rozrywkową.

Co 10. przedstawiciel generacji Z deklaruje, że nie ma w swoim gronie osoby, na której może polegać czy której może zaufać, co generuje ciągłe poszukiwanie w internecie relacji podobnych do tych ze świata fizycznego. Dlatego też, choć aż 54% z nich odczuwa duża potrzebę budowania relacji w realnym świecie, to presja związana z perfekcyjnym życiem, które obserwują w social mediach, powoduje, że szukają przestrzeni ku temu w dwóch różnych światach, w których zostaną przyjęci ze swoimi wadami i słabościami. Jak wynika z raportu, coraz częściej jednak doceniają możliwość bycia offline, a ponad połowa ankietowanych deklaruje chęć świadomego odłączenia się od świata cyfrowego.

Jak wynika z badania, młodzi z generacji Z znają poczucie własnej wartości. Są pokoleniem nastawionym na sukces. Wiedzą, że to, co ich wyróżnia na rynku pracy, to kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość. W przyszłej pracy liczy się dla nich przede wszystkim brak presji i stresu, a praca stanowić ma przy tym hobby i zapewnić stabilność finansową (choć w tej kwestii pokolenie Gen Z jest mocno pragmatyczne). Niestabilna sytuacja ekonomiczna generuje u nich potrzebę oszczędzania i minimalizowania kosztów. Kupują mniej, a w produktach i usługach najbardziej cenią jakość i doświadczenie.

W ramach badań do raportu zrealizowano desk research, obserwację nieuczestniczącą i autoetnografię, wywiady jakościowe, innovation games oraz ankietę internetową (CAWI) przeprowadzoną na próbie 553 osób w wieku 15-24 lat, w styczniu 2019 r. Dodatkowym elementem badawczym doprecyzowującym wyniki badań była także konfrontacja generacji Z z pokoleniem milenialsów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.