Bliżej klientów dzięki relacjom [wideo]

Relacji na Facebooku i Instagramie używają już nie tylko użytkownicy i influencerzy - w ciągu ostatnich miesięcy stały się doskonałym narzędziem komunikacji również dla firm.

Interaktywne, osobiste, ulotne – relacje zyskują popularność na wszystkich platformach. Żaden inny format nie rósł w takim tempie jak one. Każdego dnia używają ich setki milionów ludzi; wielu z nich wykorzystuje je jako wirtualny dziennik, służący do uwieczniania najciekawszych momentów dnia, ale również zwyczajnej codzienności. Ulotność relacji – to, że znikają po 24 godzinach – dodaje im uroku i sprawia, że prezentowane treści wydają się bardziej autentyczne. Choć relacje nie zastępują tablicy w profilach społecznościowych, mogą być jej uzupełnieniem w postaci szybkich, wciągających treści, wyświetlanych na pełnym ekranie, które przyciągają uwagę i skłaniają do interakcji.

Relacji używają już nie tylko użytkownicy i influencerzy – w ciągu ostatnich miesięcy stały się doskonałym narzędziem komunikacji również dla firm. Niezależnie od zakładanego celu, np. konwersji lub wzrostu rozpoznawalności marki, relacje oraz reklamy w relacjach mogą wspierać firmy w jego realizacji. Oczywiście jest to możliwe tylko wtedy, gdy podejdą do tego formatu treści w umiejętny i świadomy sposób.

Co składa się na dobrą relację?

Dobre relacje są kreatywne: relacje mogą być projektowane i komentowane z wykorzystaniem wielu różnych narzędzi. Kontekst i emocjonalny przekaz relacji mogą zostać oddane za pomocą ikon emoji, hasztagów, znaczników lokalizacji, informacji o temperaturze czy tła muzycznego. Również firmy powinny poznać i wykorzystywać kreatywne możliwości, jakie dają relacje, nie unikając zabawy i eksperymentowania z nimi.

Dobre relacje są wyjątkowe: relacje to zupełnie nowy sposób dotarcia do klientów. Reklamodawcy mogą go wykorzystać do skutecznego budowania opowieści o swojej marce, ale w tym celu muszą postarać się o własny, rozpoznawalny język wizualny, którym będą się posługiwać – zbieżny z DNA marki, ale jednocześnie autentyczny i zabawny na tyle, aby skłonić odbiorcę do interakcji.

Dobre relacje są interaktywne: kreatywnie zrealizowane relacje docierają do odbiorców w bardzo osobisty i bezpośredni sposób. Co za tym idzie, ludzie bardzo chętnie na nie odpowiadają. Na przykład na Instagramie ludzie odpowiadają za pomocą bezpośredniej wiadomości średnio na co piątą relację, którą widzą. Marki mogą wykorzystać to zaangażowanie, odpowiadając na reakcję społeczności lub nawet poszczególnych użytkowników. Interaktywne narzędzia, takie jak ankiety, wezwania do działania lub funkcja „przesuń w górę”, dają tu dodatkowe możliwości.

Dobre relacje wykorzystują dźwięk: reklamy w internecie powinny być tworzone z myślą o tym, że odbiorca prawdopodobnie obejrzy je bez dźwięku. Relacje są tutaj wyjątkiem – większość osób (60%) ogląda je z dźwiękiem. To umożliwia firmom wykorzystanie dodatkowej warstwy przekazu.

Dobre relacje opowiadają historię: poradniki, nagrania zza kulis, osobiste odczucia, nowe wiadomości, prezentacje produktu, zniżki, konkursy... Tematów dla relacji jest pod dostatkiem. Zawsze powinny jednak opowiadać ciekawą historię i oferować odbiorcom coś nowego – w przeciwnym razie szybko stają się nudne i nieistotne.

Format wielu zastosowań

Grupa BMW wykorzystuje różne rodzaje reklam z różnymi komunikatami w relacjach, aby dotrzeć do potencjalnych nabywców samochodów na każdym etapie ścieżki zakupowej.

Na przykład jedna z kreacji ma na celu przyciągniecie uwagi do modelu BMW M2. Drgająca igła prędkościomierza zaprasza użytkownika do przejazdu. Po kliknięciu samochód prowadzi widza przez kolejne ekrany, informując o unikalnych cechach tego modelu auta.

Inna relacja skierowana jest do osób, które lubią markę Mini. Reklama opowiada o funkcjach samochodu, takich jak asystent Mini Concierge, który pomaga kierowcy znaleźć cukiernię, by mógł on kupić tort na zbliżające się urodziny.

Wreszcie trzecia skierowana jest do
osób, które są już przekonane do marki BMW i konkretnego modelu. Firma dociera do nich zatem z praktycznymi i atrakcyjnie zaprezentowanymi komunikatami zmierzającymi do finalizacji zakupu, np. dotyczącymi opcji finansowania.

Tekst: Robert Olszewski, Creative Strategist, Facebook

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.