McGuffin zbadał gotowość użytkowników do płacenia za darmowe aplikacje

Największą gotowość do płacenia wykazali użytkownicy WhatsApp, a największą kwotę miesięcznie zadeklarowali użytkownicy YouTube.

Agencja McGuffin Creative Group przebadała w czerwcu br. ok. 2 tys. użytkowników 16 popularnych darmowych aplikacji, pytając, co zrobiliby, gdyby zażądały opłat abonamentowych. Mogli zadeklarować kwotę, jaką skłonni byliby wydać lub wybrać opcję rezygnacji z usługi (w badaniu nie przewidziano dostępu do wersji darmowej).

Pod względem gotowości do płacenia za usługę zdecydowanie wygrał WhatsApp należący do Facebooka - 89% jego użytkowników skłonnych byłoby wydać za dostęp do komunikatora średnio 2,38 dol. miesięcznie. Co ciekawe, użytkownicy samego Facebooka są najmniej skłonni do płacenia za korzystanie z tej platformy (64%). Gotowość do płacenia na poziomie zbliżonym do 80% wykazują użytkownicy trzech usług Google'a (Google Drive, Google Maps i Google Translate) oraz Face Time i LinkedIn. Najwięcej za abonament - średnio 4,20 dol. miesięcznie - skłonni byliby płacić użytkownicy YouTube (chęć płacenia wyraziło w tym przypadku 72% ankietowanych), a na drugim i trzecim miejscu znalazły się odpowiednio Google Maps i Google Drive. Warto zaznaczyć, że YouTube wprowadził już abonamentowe wersje swojego serwisu (YouTube Premium i YouTube Music).

Autorzy badania podkreślają, że wprawdzie żadna - poza YouTube - aplikacja nie uzyskuje w badaniu powyżej 50 dol. rocznie z abonamentu na użytkownika, ale potencjalne przychody są ogromne ze względu na liczbę użytkowników. W przypadku You Tube wyniosłyby one 68,9 mld dol., co oznacza wzrost o 1928% z 3,4 mld dol., jakie serwis uzyskał z reklam w ub.r. Rekordzistą pod względem wzrostu przychodów byłby Reddit (wzrost z 77 mln dol. do 8,3 mld dol.). Facebook miał najniższy potencjalny wzrost przychodów przy wprowadzeniu abonamentu (o 16%) i najwyższy procent respondentów deklarujących, że gdyby trzeba było płacić za platformę, zrezygnowaliby z korzystania z niej.

Badanie wykazało też m.in., że kobiety byłyby skłonne zapłacić o 20% więcej niż mężczyźni za Google Maps, Facebooka i Pinterest, a także że milenialsi zapłaciliby o 78% więcej za Instagram oraz o 42% więcej za Google Maps niż baby boomers (osoby urodzone w latach 1946-1964).

McGuffin przebadał w dniach 14-15 czerwca br. na panelu internetowym 2004 amerykańskich konsumentów w wieku od 18 do 71 lat. Kobiety stanowiły 55% ankietowanych, a mężczyźni 45%.

Paweł Piasecki 257 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.