Czy każda nowa idea jest innowacją?

O praktyce wdrażania zmiany specjaliści podyskutują 29-30 sierpnia na Innovation&Design Management Conference w Warszawie.

Innowację można projektować na tysiąc sposobów. Do dyspozycji mamy wiele metodyk obiecujących sukces i zwiększenie zysków. Której ufać? Jak mierzyć skuteczność innowacji i czy sam fakt, że się ją zaprojektowało gwarantuje sukces? W dniach 29-30 sierpnia w Warszawie odbędzie się Innovation&Design Management Conference. Wydarzenie nie zamyka się na jednej metodyce. Prezentuje doświadczenie specjalistów-innowatorów odpowiedzialnych za proces powstawania innowacji oraz wdrażających je w swoich organizacjach od urzędów po biznes i start-upy. Konferencja ma formę dyskusji sparringowych pomiędzy zaproszonymi gośćmi. Dopełnieniem jest rozbudowany blok warsztatowy.

Innovation&Design Management Conference to dwudniowe wydarzenie, na które zaproszono niemal 20 prelegentów: innowatorów biorących udział w procesach powstawania innowacji oraz osoby, które koordynowały wdrożenie myślenia projektowego do swojej organizacji. Eksperci będą dzielić się doświadczeniami związanymi z tworzeniem oraz wprowadzaniem zmian. Za merytoryczny zakres konferencji odpowiada Anna Wróblewska – założycielka Metaphor – interdyscyplinarnego zespołu ekspertów projektujących innowacje. Podczas intensywnych dwóch dni prelegenci zostaną połączeni w pary sparringowe. Będą dyskutować nad konkretnymi tezami z punktu widzenia różnych perspektyw, doświadczeń czy profesji.

Takie spotkanie dwóch przeciwstawnych punktów widzenia jest elementem projektowania innowacji w metodologii Design Driven Innovation, którą proponuje prof. Roberto Verganti. Zderzenie się ze skrajnie różną perspektywą ma pomóc zweryfikować swoje założenia, wskazać na niedociągnięcia czy kwestie, które pominęliśmy w procesie projektowania. To moment, kiedy otwieramy głowy i poszerzamy swój sposób myślenia. Ten etap w procesie tworzenia wydaje mi się szczególnie ciekawy i twórczy, stąd pomysł, by to zderzanie się perspektyw przenieść także do programu Innovation&Design Management Conference – tłumaczy Anna Wróblewska, CEO Metaphor.

Ideą wydarzenia jest praktyka korzystania i łączenia wielu metodyk projektowych, a nie skupianie się na wybranej. Eksperci będą rozmawiać m.in. o tym, dlaczego za pomocą design thinking nie można stworzyć innowacji radykalnej, jak wykorzystywać w tworzeniu zmian nowe technologie i jak wprowadzać je tak, by wspierały potrzeby człowieka, a nie uzależniały go. Ważnym tematem będzie także rola konsultantów design thinking wewnątrz organizacji, projektowanie innowacyjnych modeli biznesowych, czy psychologiczne aspekty wdrażania innowacji. Wspólny mianownik wszystkich tych tematów? Humanizacja biznesu, człowiek i jego potrzeby.

Zespół Metaphor przekonuje, że nie da się zaprojektować skutecznej zmiany bez myślenia o potrzebach realnej osoby osadzonej w konkretnym, bardzo złożonym kontekście społeczno-ekonomicznym. Dopiero kiedy postawimy człowieka w centrum procesu projektowego i zrozumiemy wszystkie uwarunkowania, które mają na niego wpływ, mamy szansę na stworzenie skutecznego rozwiązania, które w przyszłości może powiększać zyski.

- Przez nieograniczony dostęp do informacji i kreatywnych rozwiązań mocno zdewaluowaliśmy pojęcie innowacji. Powstaje mnóstwo pomysłów na ulepszanie rzeczywistości, ale niewiele przełomowych. Metodologia Innovation&Design Management to praktyka radykalnej zmiany myślenia, tworzenia idei, które prowadzą do weryfikacji dotychczasowych strategii i kontaktu z użytkownikami opartego na wartościach, a nie na sezonowych tendencjach. Tymczasem innowacja nie może być celem samym w sobie - najważniejsze powinno być pytanie po co i dla kogo ją projektujemy? W moim odczuciu ważne jest dziś nadanie temu słowu nowego znaczenia i pokazanie, że za każdą innowacją stoi człowiek - jego wartości, idee, doświadczenia. Podczas Innovation&Design Management Conference nie przekażemy nikomu recepty na sukces, ale pokażemy, jak fascynująca i skuteczna może być współpraca i słuchanie siebie nawzajem – komentuje Anna Wróblewska, CEO Metaphor.

Prelegenci:

Anna Wróblewska (CEO, Metaphor), Paweł Bielski (Customer Experience Manager, NC +), Dorota Dublanka (Dyrektor Departamentu Rozwoju Zasobów Ludzkich i Efektywności Organizacyjnej KIR S.A.), Igor Gałązkiewicz (Dyrektor Marketingu Anegre), Michał Głowacki (Konsultant UX i IT, Metaphor), Agata Gredżuk (Kierownik zespołu rozwoju usług, Benefit Systems S.A.), Marcin Jarnicki (Socjolog, NC+), Iwona Matuszczak–Szulc (Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Poznania), Michał Mazur (Obserwator Tendów, TrendNomad.com), Dagmara Nickel (General Parter&Founder, YouNick Mint), Sonia Przybył (Trendwatcher, Badacz, Metaphor), Paweł Rost (Goody), Rafał Roszak (Investment Director, YouNick Mint), Katarzyna Rząsa-Frońska (Volkswagen Poznań), Magdalena Sękowska (CEO Transmisja), Monika Synoradzka (CEO Huge Thing, Head of Communication at SpeedUp Group), Szymon Trzebiatowski (Projekty Strategiczne, Volkswagen Poznań), Piotr Voelkel (Założyciel Uniwersytetu SWPS i VOX), Magdalena Wencka (Doktor fizyki, naukowe źródła trendów, Instytut Fizyki Molekularnej PAN), Piotr Wróblewski (Strateg marketingowy, Konsultant, trener i konsultant Design Management, Metaphor).

Metaphor – zespół interdyscyplinarnych ekspertów prowadzących procesy strategiczne dla firm i instytucji w zakresie wdrażania innowacji z wykorzystaniem metodyk projektowych. Metaphor koordynuje procesy projektowe powstawania nowych produktów i usług korzystając z wielu metodyk, m.in.: design thinking, service design, user experience, product design, lean startup oraz z autorskiej metodologii: Innovation&Design Management. Wszystkie projekty łączy idea humanizacji biznesu oraz odpowiadanie na realne potrzeby użytkowników. Firmę założyła i prowadzi wraz z partnerami biznesowymi Anna Wróblewska. To pierwsza w Polsce konsultantka Innovation and Design Management, propagatorka metodologii Design Driven Innovation opracowanej przez prof. Roberta Vergantiego i zwolenniczka łączenia różnych metodyk projektowych w rozwiązaniach dla rozwoju biznesu. Jest także autorką i kierownikiem merytorycznym pierwszych w Polsce studiów podyplomowych “Zarządzanie innowacją. Design Management”. Była konsultantką w największym w Polsce projekcie dla Firm Rodzinnych. Klientami Metaphor są m.in.: OX, ENEA, Kronopol, Leroy Merlin, Classen, ALVO Medical, Bolsius, HARPO, AGORA, BZ WBK, Raiffeisen Polbank Polska, Urząd Miasta Poznania, Kielecki Park Technologiczny, Estrada Poznańska, Volkswagen Poznań, Visa, PARP, Benefit System, NC+.

Pełny program konferencji: www.konferencje.pb.pl

Innovation&Design Management Conference

29-30 sierpnia 2019 r.

Hotel Novotel Airport, ul. 1 Sierpnia 1, Warszawa

Organizator: Puls Biznesu

Partner Merytoryczny: Metaphor

Partner Wspierający: Uniwersytet SWPS

Patronat Medialny: Media&Marketing Polska

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.