Social media: nowa nadzieja

Idzie nowe. Facebook wkracza na pole kryptowaluty, Google ponownie będzie próbował swoich sił jako gracz społecznościowy, z kolei TikTok otwiera się na reklamodawców, wprowadzając formaty dla klientów i agencji.

W połowie roku Facebook poinformował oficjalnie o stworzeniu wraz z 27 organizacjami nowej spółki zależnej, która będzie świadczyć usługi finansowe – Calibry. Pierwszym produktem, który wprowadzi, będzie cyfrowy portfel dla Libry, czyli nowej waluty napędzanej technologią blockchain. Calibra umożliwi wysyłanie wirtualnej waluty niemal każdemu posiadającemu smartfon tak łatwo i szybko, jak wysyłamy wiadomość tekstową. Z czasem twórcy mają nadzieję zaoferować dodatkowe usługi, np. płatność za rachunki za pomocą jednego przycisku, kupno kubka kawy za pomocą skanowania kodu lub za podróż lokalnym transportem publicznym bez konieczności posiadania gotówki. – Libra to całkowita rewolucja. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy będą mogli płacić przez flagowe aplikacje Facebooka, czyli Messengera, Instagrama oraz WhatsAppa. W listę biznesowych partnerów wchodzą takie podmioty jak PayPal, Visa, Mastercard, PayU, eBay, Spotify czy Uber – mówi Alicja Kisiel, social media specialist w agencji Up & More.

Michał Bednarczyk, media manager, ContentHouse: W trakcie konferencji F8 ogłoszono, że kod Messengera zostanie napisany na nowo, ponieważ twórcom zależy na szybkości aplikacji. Facebook przygotowuje się do popularyzacji własnej hybrydy e-commerce, która będzie oparta m.in. na interakcji z produktami w rozszerzonej rzeczywistości. Inspiracja użytkownika do zakupu rozpocznie się na Instagramie i Facebooku, a skończy się na transakcji oraz obsłudze klienta przez chatbota w Messengerze lub WhatsAppie.

Patrząc na transmisje live w grupach na Facebooku, widać, w jaki sposób demokratyzuje się e-commerce. Każdy może sprzedawać produkty i usługi, a Libra tylko pogłębi ten nurt. Tym bardziej że szlaki są przetarte przez WeChat. W Azji 800 milionów użytkowników i 5 milionów marek przeprowadza transakcje w ramach WeChat Pay. Pokazuje to, jak mocnym trendem jest conversational commerce, co oczywiście Facebook wykorzysta w Messengerze i WhatsAppie.

Google wraca do społeczności

Czy myśląc o Google, mamy w głowach hasło „social media”? W kontekście serwisu YouTube – owszem. Ale to przecież inny, nietradycyjny typ społeczności. Serwis ten to ciągle raczej medium wideo generujące dziś miliony odsłon materiałów, szczególnie gwiazd muzycznych i gamingowych. Zatem czy eksperyment z Shoelace z nowym projektem socialmediowym ze stajni Google ma szansę powodzenia? Specjaliści są raczej sceptyczni. – Google podejmuje kolejną próbę otwarcia platformy skupiającej społeczności. Zamknięte zaledwie kilka miesięcy temu Google+ nie cieszyło się popularnością i w żaden sposób nie mogło konkurować z Facebookiem czy prężnie rozwijającym się Instagramem. Zgodnie z najnowszymi informacjami, wprowadzana sieć społecznościowa Shoelace ma na celu skupiać lokalne społeczności o podobnych zainteresowaniach i pozwalać na zapraszanie do wydarzeń zarówno przyjaciół, jak i nieznajomych. Czyli nic nowego – twierdzi Zuzanna Motaska, social media specialist w agencji Insignia.

Podobnego zdania jest Bartek Sadowski, channel supervisor w VMLY&R, twierdzący, że enigmatyczny projekt Shoelace raczej nie odniesie sukcesu. Zaznacza on, że będzie to inaczej opakowana wersja "wydarzeń" znana z Facebooka.

Cztery formaty reklamowe TikToka

Współczesna młodzież kocha wideo. Dowiódł tego sukces Snapchata, a teraz dowodzą statystyki TikToka. Niedawno właściciele platformy wprowadzili formaty reklamowe, z których mogą skorzystać agencje i klienci bezpośredni. – Marketerzy i agencje już zacierają ręce, bo potrzeba formatów reklamowych na platformie jest ogromna. W internetowym świecie coraz trudniej dotrzeć do młodego użytkownika, który nie tylko w porównaniu z poprzednimi pokoleniami czuje się jak ryba w wodzie szczególnie w mediach społecznościowych, nie znosi sztuczności i nachalności w przekazach reklamowych, ale jest też najprawdopodobniej najtrudniejszą do lojalizacji generacją – uważa Natalia Skrzypek, social media stack leader, Dentsu Aegis Network Polska.

Pełny tekst artykułu we wrześniowym numerze magazynu "Media & Marketing Polska"

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.