Wavemaker: Reklamy leków i suplementów najbardziej irytują Polaków
Co czwarty polski internauta uważa, że medycyna konwencjonalna bardziej szkodzi niż leczy, a niemal co trzeci uważa, że duże dawki witaminy C pomagają walczyć z nowotworem - pokazuje HealthWave, badanie agencji Wavemaker.
Zdrowie to jedna z największych wartości Polaków, jednak sposoby dbania o nie mogą budzić kontrowersje. HealthWave, badanie agencji Wavemaker, pokazało, że co czwarty polski konsument nie wierzy w konwencjonalną medycynę, a wiedzę o zdrowiu badani powszechnie pozyskują w internecie. Niemal 10% badanych jest przekonanych, że szczepionki są szkodliwe lub mają bardziej negatywny niż pozytywny efekt na zdrowie.
Spora jest wiara Polaków w suplementy diety – 2/3 badanych przez Wavemaker uważa, że mają one wpływ na zdrowie. Informacji na ich temat badani szukają zarówno w "oficjalnych" źródłach medycznych - lekarza czy farmaceuty (40% badanych), jak i w mediach.
Choć sami aktywnie poszukują informacji na temat różnych kwestii zdrowotnych, Polaków irytuje komunikacja leków i suplementów diety. Kategoria ta zdeklasowała "konkurencję" w rankingu najbardziej irytujących reklam.
Mimo że irytuje, to jednak nawet w ocenie konsumentów reklama leków i suplementów jest skuteczna. 35% badanych w ramach HealthWave rodziców przyznaje, że do podawania dzieciom suplementów skłoniła ich właśnie reklama.
Wśród alternatywnych metod leczenia wśród Polaków najpopularniejsze okazuje się ziołolecznictwo oraz stosowanie dużych dawek witaminy C. Co ciekawe, 30% badanych wierzy, że witamina C w dużych dawkach pomaga w walce z nowotworem. W kwestiach zdrowia dla Polaków największym autorytetem są lekarze oraz Ewa Chodakowska, która uzyskała dokładnie taki sam odsetek wskazań.
HealthWave pokazuje, że szerokim trendem jest wśród Polaków samoleczenie - dwie trzecie konsumentów sprawdza w internecie objawy swoich potencjalnych chorób, a 4 na 10 z nich zdarza się wskutek takiej samodzielnej konsultacji zrezygnować z wizyty u lekarza.
- Chociaż HealthWave pokazuje, że rośnie trend samoleczenia, a sieć jest eksploatowana w poszukiwaniu informacji o zdrowiu i lekach, strategie inwestycyjne największych marek OTC i suplementów wydają się dość konserwatywne. Gros wydatków mediowych branży farma alokowane jest w mediach tradycyjnych – komentuje Marcin Gotowiec z agencji Wavemaker, współautor badania. - Dysproporcja pomiędzy zachowaniami konsumentów i marketerów jest na tyle spora, że można się spodziewać przyspieszenia konkurencji w nowych mediach, gdzie wyjątkowo sprawnie radzą już sobie różnej maści znachorzy oraz dostawcy paraleków – dodaje.
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2019 na grupie 2002 polskich internautów w wieku 15-69. Próba badawcza reprezentatywna dla populacji polskich internautów ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania.

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.