Śledztwo Pisma - pierwszy podcastowy serial reporterski na polskim rynku
Magazyn wprowadza na rynek nowatorski format mocną historią reporterskiego śledztwa poprowadzonego przez Mirosława Wlekłego.
"Śledztwo Pisma" poprowadził Mirosław Wlekły, reporter prasowy i książkowy, który rozwinął na potrzeby serialu temat, który kilka lat temu zrealizował dla "Magazynu Gazety Wyborczej". On również prowadzi główną narrację nagrania. Chodzi o głośną historię rodziców zastępczych maltretujących swoich podopiecznych. Historia, poprowadzona w sposób oszczędny w formie, ale - co podkreślają twórcy - rzeczywiście przypominający znany z telewizji czy platform streamingowych serial (w którym jednak tym razem obrazy wyświetlać mają się w głowie odbiorcy zamiast na ekranie) - rozwija się prowadząc do drugiego dna historii. - W toku mojego śledztwa wyszło, że znęcanie się nad dziećmi jest wierzchołkiem góry lodowej. A w tle nazwiska z pierwszych stron gazet - komentuje Mirosław Wlekły.
Producentem serialu jest Piotr Nesterowicz, wydawca “Pisma” oraz prezes Fundacji Pismo, a kierowniczką produkcji Barbara Sowa, która na co dzień odpowiada za rozwój audio i kieruje wydaniami cyfrowymi miesięcznika. Partnerem dystrybucyjnym serialu został Tok FM ((tokfm.pl oraz aplikacja Tok FM), a realizacja projektu możliwa była dzięki wsparciu Kulczyk Investments.
Piotr Nesterowicz tłumacząc decyzje o podjęciu się takiego formatu, w Polsce jeszcze nieobecnego, za to coraz popularniejszego w Stanach Zjednoczonych, powołał się na misję "Pisma", którą ma być m.in. kształtowanie przyszłych liderów życia społecznego. - Wypełniając tę misję staramy się sięgać po nowoczesne środki. Podcasty to jeden z najszybciej rosnących segmentów treści rozrywkowych na świecie, a serial podcastowy jest ich najbardziej nowatorskim formatem - mówi dodając, że jeżeli młodzi ludzie słuchają podcastów, które często trwają około 45-50 minut, to znaczy, że format ten może pomieścić długie i pogłębione treści. - Podcasty wiążą się ze szczególnym, intymnym zaangażowaniem ze strony słuchaczy, co tworzy ze Śledztwa Pisma unikalne medium dla potencjalnych reklamodawców.” – mówi Piotr Nesterowicz. Szacuje, że "Śledztwo Pisma" na początek może liczyć na około dziesięć lub kilkanaście tysięcy pobrań, a odbiorcami mają być raczej osoby do 35 roku życia oraz stali czytelnicy magazynu.
Jarosław Sroka z Kulczyk Investments zdradził, że decyzja o wsparciu projektu nie była natychmiastowa. przekonać inwestorów miała m.in. mocna historia, która w tym formacie może szczególnie silnie oddziaływać na odbiorców - Powstają na podstawie podcastów grupy słuchaczy bardzo lojalnych, zaangażowanych. często w społecznikowski sposób podejmujących poruszony temat. W pewnym sensie pisze się teraz trochę nowa historia dziennikarstwa - zaznacza.
Reżyserem serialu odpowiedzialnym za montaż i dźwięk jest Maciej Zych. Nagrań dokonano w studiu Osorno, należącym do Krzysztofa Czeczota. W podcaście wykorzystano nagrania bohaterów i świadków, a wybrane fragmenty materiałów i akt czyta lektorka, Agata Turkot. Autorem muzyki do Śledztwa Pisma jest Wojciech “Wojtall” Wierzba, a ilustracje do wszystkich odcinków stworzył Tomasz Majewski (u nas - ilustracja do pierwszego odcinka). Za projekt strony sledztwopisma.pl odpowiada Karol Tyczyński, dyrektor artystyczny miesięcznika. Jej wykonaniem zajęła się agencja interaktywna eBEST.
Promocji "Śledztwa Pisma" towarzyszy kampania radiowa zaplanowana przez Grupę Radiową Agory. Spoty zostały przygotowane we własnym zakresie przez Fundację Pismo. Działania promocyjne online, głównie w mediach społecznościowych, prowadzą agencje Runaways oraz Video Brothers. Za pomysł kreatywny również odpowiada Fundacja Pismo.