TVN Discovery i Cyfrowy Polsat tworzą nową wspólną platformę OTT

Krajowi nadawcy łączą siły wobec zbliżającej się globalnej wojny na rynku streamingu wideo.

Dwaj najsilniejsi w Polsce komercyjni nadawcy telewizyjni: TVN Discovery i Cyfrowy Polsat podpisali umowę joint venture dotyczącą utworzenia wspólnej platformy OTT (VoD). Znajdą się w niej zarówno lokalne produkcje TVN i Polsatu, jak kontent zakupiony u zewnętrznych producentów, a także produkcje własne realizowane przez nowy podmiot. Nazwy handlowej (marki) jeszcze nie wybrano. Początkowo będzie się ona utrzymywała z reklam, ale planowane jest uruchomienie dostępu w modelu abonamentowym (SVoD). Według szacunków GroupM, struktury negocjacyjnej domów mediowych holdingu WPP, nakłady na reklamy wokół wideo internetowego w Polsce rosną obecnie w tempie 25-30% rocznie i w tym roku mogą przekroczyć 800 mln zł, co będzie oznaczało, że rynek VoD przyciągnie 1/5 wartości budżetów telewizyjnych.

Platformy Player.pl (należąca do TVN Discovery Polska) i Ipla.tv (należąca do Cyfrowego Polsatu) pozostaną dostępne dla widzów, a ich przyszły kształt będzie określony w najbliższym czasie.

Według ostatnich dostępnych danych (za wrzesień br.) Player miał ok. 3 mln odwiedzających miesięcznie, a Ipla - 1,7 mln (źródło: PBI/Gemius). Należący do Ringier Axel Springer Polska serwis VoD.pl miał 3,4 mln odwiedzających. TVN twierdzi, że Player ma ok. 200 tys. płacących subskrybentów, Cyfrowy Polsat nie ujawnia takich danych dla Ipli. Firma CDA, która podaje, że jego serwis CDA Premium ma 200 tys. subskrybentów, w ub.r. z abonamentów zebrała 25 mln zł, a w pierwszej połowie br. już 17,5 mln zł.

W ciągu ostatnich kilku lat na całym świecie następuje proces agregowania treści, dzięki czemu powstały międzynarodowe serwisy OTT o globalnym zasięgu. Nadawcy także łączą swoje zasoby, tworząc komplementarne serwisy o lokalnym charakterze, uwzględniające specyficzne potrzeby i upodobania widzów. Np. Discovery realizuje już tego typu przedsięwzięcie na rynku niemieckim.

- Wierzymy, że właśnie teraz jest najlepszy moment, aby nadawcy telewizyjni tworzyli wspólnie produkty odpowiadające na potrzeby konsumentów. Polscy widzowie mają dostęp do wielu serwisów z produkcjami międzynarodowymi, a nasza inicjatywa będzie dla nich naturalną platformą oferującą polskie treści - mówi Katarzyna Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery w regionie EMEA.

Platforma będzie podmiotem niezależnym biznesowo, a partnerzy tego joint venture mają nadzieję, że jego skala spowoduje, że będzie on atrakcyjną ofertą zarówno dla producentów dostarczających polski i międzynarodowy kontent, jak i dla klientów reklamowych. Model biznesowy zakłada otwartą i powszechną dostępność serwisu dla każdego internauty.

- Mamy ambicje, aby platforma oferowała najlepsze i najwyższej jakości rozwiązania technologiczne. Szczególnie ważne jest to, że ten pełen wyzwań projekt może powstać właśnie w Polsce. Dzięki temu polski kontent będzie mógł trafić również do międzynarodowego widza - twierdzi Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus.

Trzy największe koncerny mediowe świata: Comcast (NBCUniversal), Disney oraz WarnerMedia (m.in. HBO) zapowiedziały uruchomienie własnych platform wideo OTT (VoD). Disney+ ruszy w USA w przyszłym miesiącu, w Europie Zachodniej - w marcu, a w Polsce prawdopodobnie jesienią przyszłego roku. Peacock (NBCUniversal) ma ruszyć w kwietniu, a Warner zapowiada start platformy HBO Max na wiosnę.

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.