Veepee pomaga ratować motyle
Pionier szybkich, kilkudniowych wyprzedaży online rozpoczyna akcję CSR, której celem jest wsparcie populacji jednego z najbardziej zagrożonych gatunków motyli w Polsce - czerwończyka fioletka.
Zdaniem naukowców aż 40 proc. owadów wkrótce może wyginąć, w tym również najbardziej reprezentacyjne z nich – motyle. Globalny spadek liczby owadów został szczegółowo opisany w niedawno opublikowanej metaanalizie w Biological Conservation, która zawiera przegląd 73 raportów z całego świata. – Jeżeli nie będziemy w stanie zatrzymać strat gatunków owadów, będzie to miało katastrofalne konsekwencje zarówno dla ekosystemów, jak i przetrwania ludzkości – mówi Francisco Sanchez-Bayo z Uniwersytetu w Sydney, główny autor publikacji.
Informacje są tym bardziej niepokojące, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że owady stanowią aż dwie trzecie wszystkich żyjących zwierząt na Ziemi i odgrywają kluczową rolę w swoich ekosystemach. Najbardziej zagrożone wyginięciem - motyle i ćmy - stanowią pożywienie dla wielu gatunków zwierząt i pełnią funkcję owadów zapylających. - W Polsce prawie połowa wszystkich gatunków motyli dziennych wymaga szczególnej troski - mówi prof. Marcin Sielezniew z Pracowni Biologii Ewolucyjnej i Ekologii Owadów na Wydziale Biologii Uniwersytetu w Białymstoku. - 6 gatunków motyli dziennych jest krytycznie zagrożonych wyginięciem, 21 - zagrożonych, 30 - narażonych na wyginięcie, a 9 - bliskich zagrożeniu - wyszczególnia ekspert. - Najbardziej zagrożone wyginięciem są motyle rzadkie, występujące lokalnie i zajmujące wąskie nisze ekologiczne – dodaje ekspert.
- Motyl jest wpisany w DNA naszej marki od początku istnienia firmy - mówi Maciej Dulski CEO marki Veepee w Polsce. Pozwólcie, że przedstawię to obrazowo, motyl jest barwny jak produkty w naszej ofercie. Swobodny i wolny jak zakupy online. Różnorodny jak ponad 7000 marek w naszym portfolio. Wywołuje zaskoczenie jak nasze atrakcyjne ceny. W końcu jest ulotny jak nasze wyprzedaże, które trwają zaledwie kilka dni - dodaje Maciej Dulski. - Motyle są najbardziej parasolową grupą owadów, chroniąc motyle - chronimy szerszy aspekt bioróżnorodności. A poprzez nasze działania chcemy zwrócić uwagę mediów i opinii publicznej na problem oraz wesprzeć populację jednego z najbardziej zagrożonych gatunków w Polsce - czerwończyka fioletka - dodaje.
Czerwończyk fioletek (na zdjęciu powyżej) to jeden z najmniejszych, ale przy tym najbardziej efektownych motyli, należący do rodziny modraszków. Jest to gatunek łąkowy, który w Polsce występuje na nizinach. W ostatnich latach obserwuje się znaczący spadek jego populacji. Dzieje się tak głównie za sprawą intensywnego koszenia łąk lub przeciwnie - braku ich użytkowania, co sprawia, że łąki zarastają, a w konsekwencji znika z nich rdest wężownik, na którym żerują gąsienice motyla. Kolejnym powodem ich wyginięcia są rośliny inwazyjne, szczególnie północnoamerykańskie nawłocie. Bardzo negatywny wpływ na ten gatunek ma również usuwanie zadrzewień śródłąkowych, kluczowych z punktu widzenia biologii motyla – to w takich miejscach samce ustanawiają swoje terytoria i mogą się tam gromadzić w dużych ilościach, czekając na samice.
- Pod koniec października uruchomiliśmy specjalną stronę www.ratujemymotyle.pl, na której będziemy na bieżąco informować o naszych działaniach CSR - mówi Maciej Dulski, CEO marki Veepee w Polsce. - W tym roku chcemy przeprowadzić akcję promocyjną zachęcającą Polaków do rejestracji na stronie i wsparcia naszych działań. Aktywnie poszukujemy również terenu, na którym znajduje się siedlisko czerwończyka fioletka, aby wesprzeć jego populację, a nawet ją uratować. Chcemy stworzyć mu idealne warunki do rozwoju i zaangażować w te działania również pracowników naszej firmy. W przyszłym roku, na przełomie czerwca i lipca zorganizujemy wydarzenie, podczas którego będziemy symbolicznie wypuszczać motyle na wolność. To pretekst do zwrócenia uwagi mediów i opinii publicznej na problem - dodaje Maciej Dulski.
Na początku listopada ruszają ekipy promocyjne Veepee w Warszawie. Promotorzy będą przemieszczać się po najbardziej ruchliwych punktach stolicy, informować jej mieszkańców o kampanii CSR i zachęcać do rejestracji na stronie akcji. Za jej dokonanie marka będzie rozdawać kupony rabatowe oraz drobne upominki.
Veepee to europejski lider w branży e-commerce, pionier szybkich wyprzedaży typu flash sales, obecny na 14 rynkach Europy. To największy internetowy klub zakupowy w Polsce, oferujący ubrania i dodatki najlepszych światowych marek oraz znanych projektantów w promocyjnych cenach – nawet do 70 proc. taniej w stosunku do pierwotnej ceny. Sprzedaż odbywa się w ramach kilkudniowych kampanii sprzedażowych (wyprzedaży), obejmujących produkty danej marki lub kategorii. Codziennie wprowadzanych jest do sprzedaży 8-10 nowych kampanii. Klub rozpoczął działalność w 2010 roku. Obecnie obsługuje ponad 3,8 mln klientów.