Stocznia Gdańska warta UNESCO [wideo]

O kampanii społecznej trwającej od końca września będzie mowa w filmie "Hanza, statki, Solidarność" - premiera dziś na popularnym kanale YouTube "Historia bez cenzury".

Kampania "Stocznia Gdańska na listę UNESCO" prowadzona przez Narodowy Instytut Dziedzictwa trwa od końca września br. Jej celem jest zachęcenie wszystkich Polaków, aby wsparli starania o wpisanie gdańskiego obiektu na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Stocznia Gdańska to miejsce-symbol: wydarzenia z sierpnia 1980 r. miały ogromne znaczenie dla Polski i naszej części Europy, a zdjęcia Bramy nr 2 obiegły cały świat. Zakład to również ponad sto lat tradycji budownictwa okrętowego.Twórcy kampanii starają się dotrzeć do młodszych odbiorców, przekonując ich, że o wydarzeniach z historii Polski można mówić ciekawie i zajmująco. Jak podkreśla Anna Gołębicka, strateg i szef projektu "Stocznia Gdańska na listę światowego dziedzictwa UNESCO", konieczny jest atrakcyjny, a przede wszystkim dopasowany do młodych ludzi przekaz. Trzeba mówić ich językiem i w naturalnym dla nich środowisku - w mediach społecznościowych. Pomaga też wsparcie influencerów, którzy są dla młodego pokolenia autentycznymi autorytetami.

Do opowiedzenia o wyjątkowości Stoczni Gdańskiej dał się przekonać m.in. Radosław Kotarski, autor popularnych kanałów na Youtube „Polimaty” i „Radek Kotarski”. Jego film Co skrywa Stocznia Gdańska - kolebka "Solidarności"? zyskał do chwili obecnej prawie 22 tys. wyświetleń. - Stocznia niewątpliwie zachwyca i musimy zrobić wszystko, aby tym zachwytem zarazić innych oraz zachęcić ich do poznawania miejsca, które jest kolebką „Solidarności”. Kręcąc film, niemal na każdym kroku napotykałem ślady niezwykłych wydarzeń, z których powinniśmy być dumni i traktować je jak nasz najlepszy towar eksportowy – mówi Kotarski.

W październiku i listopadzie podjęto także działania z 22 influencerami, takimi jak m.in. Niester House i Bartosz Official, którzy mają łącznie 800 tys. fanów na Instagramie. Osią działań promocyjnych były hashtagi #stoczniawartaunesco i #stoczniagdanskanaunesco. Influencerzy fotografowali się, także na terenie Stoczni, z telefonami, na których widoczne była nazwa kampanii. Akcja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, czemu użytkownicy dawali wyraz w komentarzach.

Wśród działań promocyjnych znalazł się też konkurs na zaprojektowanie bluzy i czapki inspirowanej historią Stoczni. Jego zwyciężczynią została Katarzyna Pałcik, która wpadła na prosty, ale bardzo czytelny pomysł żółtej czapki nawiązującej barwą do kasków stoczniowców. Z kolei bluza z ukośnym zapięciem na metalowe nity jest inspirowana pracą trasera, czyli robotnika odpowiedzialnego za kreślenie linii na prefabrykatach wyrobów. Spore zainteresowanie wzbudziła wystawa zdjęć Michała Szlagi, który od wielu lat dokumentuje to wyjątkowe miejsce,  w witrynie w siedzibie Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Warszawie (ul. Kopernika 36/40, przy Teatrze Polskim). - Skoro witryny są jednym z efektywniejszych narzędzi sprzedażowych, a my mamy dobrą witrynę, postanowiliśmy „sprzedać” w niej nie produkt a idee i opowiedzieć o Stoczni - tłumaczy Gołębicka.

Kolejnym mocnym akordem kampanii jest dzisiejsza premiera filmu  "Hanza, statki, Solidarność"  na kanale YouTube "Historia bez cenzury" prowadzonym przez Wojtka Drewniaka. Liczba subskrybentów tego kanału przekracza milion, a średnia liczba wyświetleń filmów to 700 tys., co zważywszy na tematykę edukacyjną robi spore wrażenie. Autor specjalizuje się w opowiadaniu o historii w dowcipny, czasami może kontrowersyjny, ale z pewnością nie nudny sposób. Nudno nie będzie i tym razem.

Twórcy kampanii mają kolejne pomysły - obecnie projektowany jest mural, który pojawi się w Warszawie na ul. Żelaznej.

Paweł Piasecki 307 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.