Fiat Chrysler i PSA łączą się

Powstanie 4. największy na świecie koncern samochodowy.

Włosko-amerykański producent samochodów Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i francuski Groupe PSA (PSA) postanowiły się połączyć. Powstanie czwarty pod względem ilości produkowanych samochodów (8,7 mln szt. rocznie) i trzeci pod względem wartości sprzedaży (170 mld euro) koncern motoryzacyjny na świecie. Dzięki fuzji obie firmy zyskają lepszy balans globalnej sprzedaży (geograficznie): 46% przychodów będzie pochodzić z Europy, a 43% - z Ameryki Północnej. Synergie, które skłoniły oba koncerny do współpracy, oprócz oczywistego zwiększenia siły zakupowej, mają wynikać m.in. z redukcji liczby platform projektowania i produkcji różnych modeli, rozwoju silników, zmniejszenia kosztów logistyki, IT, a także marketingu.

Chief Executive Officerem (CEO) nowej grupy przez 5 lat ma być Carlos Tavares, dotychczasowy dyrektor generalny PSA. Każdy z koncernów mianuje po 5 członków w 11-osobowej radzie dyrektorów, której przewodniczącym będzie John Elkann, prezes Fiata.

Firmy przewidują, że połączenia zajmie im ok. 1-1,5 roku, czyli nowo utworzony koncern miałby zacząć funkcjonować w 2021 r. Koszty fuzji szacują na 2,8 mld euro, ale w zamian spodziewają się oszczędności (synergii) na poziomie 3,7 mld euro rocznie, począwszy od 4. roku po połączeniu.

Największym producentem samochodów na świecie jest niemiecki Volkswagen (10,8 mln szt. i 235,8 mld euro przychodów w 2018 r.). Drugim japońska Toyota (8,9 mln szt., 236,1 mld euro przychodów w ub.r.), a trzecim amerykański General Motors (8,4 mln szt.; 147 mld dol. przychodów). Czwarte miejsce zajmuje koreański alians Kia Hyundai, które w ub.r. sprzedały wspólnie 7,38 mln szt. samochodów (z czego Hyundai - 4,58 mln szt., a Kia - 2,8 mln szt.).

FCA sprzedał w ub.r. 4,84 mln szt. samochodów, a PSA - 3,87 mln szt.

W Polsce zdecydowanie silniejszą pozycję ma PSA. Koncern jest u nas reprezentowany przez spółki poszczególnych marek: Opel Poland, Peugeot Polska i Citroën Polska. Opel sprzedał u nas w ub.r. 38,3 tys. szt. aut (6,3% rynku), Peugeot - 21,7 tys. szt. (3,6% rynku), a Citroën - 15,1 tys. szt. (2,5% rynku). Łącznie więc marki PSA mają 12,5% polskiego rynku. Z kolei FCA Poland sprzedał na polskim rynku w ub.r. 29,5 tys. szt. samochodów, co dało mu 4,9% rynku.

Dla koncernu PSA w Polsce pracują reklamowo m.in.: agencja reklamowa McCann Worldgroup i Digital Kingdom (Opel), Havas Warsaw (Peugeot) i dom mediowy MediaCom Warszawa. Natomiast dla FCA Poland pracują reklamowo m.in. agencja Leo Burnett i dom mediowy Starcom.

Maciej Burlikowski 1279 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.